Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

MAN brengt eerste autonome vrachtwagen op de snelweg

MAN is de eerste fabrikant van bedrijfsvoertuigen geworden die een autonome vrachtwagen de Duitse snelweg op stuurt. Aan boord van de testtruck, die ongeveer tien kilometer over de A9 tussen de knooppunten Allershausen en Fürholzen reed, bevonden zich minister van Transport dr. Volker Wissing en MAN-CEO Alexander Vlaskamp.

MAN is al geruime tijd intensief bezig met de ontwikkeling van autonome vrachtwagens voor gebruik in logistieke knooppunten en voor hub-to-hub-verkeer op snelwegen en werd onlangs de eerste fabrikant van bedrijfsvoertuigen die een testvergunning van niveau 4 kreeg op basis van de wet op autonome voertuigen rijden op Duitse snelwegen.

Het vrachtvolume en vooral het transport tussen logistieke knooppunten – zoals de magazijnen van grote online warenhuizen – groeit gestaag. De inzet van autonome vrachtwagens in dit zogenoemde hub-to-hub transport is hiervoor bijzonder geschikt. De vrachtwagens zijn altijd onderweg, uiterst zuinig in verbruik en veilig om te rijden. Er zijn geen rijtijdenonderbrekingen, waardoor de voertuigen perfect kunnen worden geïntegreerd in nauw gesynchroniseerde logistieke processen. Op de lange termijn kan het efficiënte gebruik van autonome vrachtwagens de totale bedrijfskosten met tien tot vijftien procent verlagen. De nieuwe technologie kan ook het chauffeurstekort verlichten. Alleen al in Duitsland is er al een tekort van wel 100.000 vrachtwagenchauffeurs.

"De eerste Level 4-testrit van een autonome vrachtwagen op een Duitse snelweg bewijst dat Duitsland een leidende positie in Europa heeft ingenomen met de wet op autonoom rijden. Ons doel is om de leidende markt voor geautomatiseerd en verbonden rijden te worden. Vandaag is een mijlpaal voor de logistiek in Duitsland. Het steeds groter wordende transportvolume, in combinatie met het steeds groter wordende tekort aan chauffeurs, is een uitdaging voor de samenleving als geheel. Autonome vrachtwagens kunnen de situatie helpen verlichten. Bovendien biedt het intelligente netwerk van het goederenvervoer de mogelijkheid om de overslag van de weg naar het spoor efficiënter te maken en zo het klimaatvriendelijke gecombineerde vervoer te versterken", zegt dr. Volker Wissing, federaal minister van Digitale Zaken en Transport.

"Vandaag zetten we opnieuw een grote stap richting autonome bedrijfsvoertuigen, het tweede grote toekomstgebied naast de overstap naar CO2 - vrij rijden. Dit jaar voeren we in eerste instantie tests uit met prototypes op de snelweg. Verdere hub-to-hub-projecten zullen volgen vanaf 2025, maar dan in typische klanttoepassingen. Zo zetten we tegen het einde van het decennium de volgende ontwikkelingsstap richting serieproductie van autonome vrachtwagens. De wet op autonoom rijden geeft onze branche de nodige planningszekerheid. We moeten echter ook nauw samenwerken met infrastructuurbeheerders zoals Autobahn GmbH. Alleen samen kunnen we autonoom rijden op de weg brengen", zegt Alexander Vlaskamp, ​​voorzitter van de raad van bestuur van MAN Truck & Bus SE.

"Autobahn GmbH des Bundes speelt een centrale rol bij het autonoom rijden op de Duitse snelwegen", legt Dirk Brandenburger, technisch directeur van Autobahn GmbH des Bundes, uit. "We keuren niet alleen autonoom rijden op bepaalde snelwegtrajecten goed, maar bevorderen ook actief netwerken en communicatie tussen snelweginfrastructuur en voertuigen met zogenaamde coöperatieve intelligente transportsystemen. Dit is van cruciaal belang voor de autorisatie en daarmee de veiligheid van autonome voertuigen op de snelweg. weg."

Bron: MAN

Publicatiedatum: