Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Rewe group wint onderscheiding voor duurzaamheid

Whole Foods-overname stimuleert aandelen Ocado

Spar International benoemt nieuw directielid
Spar International heeft Wouter Lefevere aangesteld als nieuw hoofd voor internationale inkoop. Lefevere zal werken vanuit het hoofdkantoor in Amsterdam. Hij zal verantwoordelijk zijn voor het inkoopbeleid van Spar International en voor de relaties en onderhandelingen met leveranciers, waarbij er wereldwijd nauw wordt samengewerkt met partners. (esmmagazine.com)

Whole Foods-overname stimuleert aandelen Ocado

De aandelen van Ocado zijn met bijna 7% gestegen, nadat bekend werd dat Amazon de Amerikaanse keten Whole Foods gaat overnemen. De vooruitzichten dat Ocado een leveringsdeal zal sluiten met Amazon zijn door de nieuwe overname aannemelijker geworden, aldus de beursspeculant Exane. Amazon besloot $13,7 miljard (€12,3 miljard) neer te leggen voor Whole Foods, waarmee duidelijk wordt dat Amazon zich meer richt op de supermarktsector. (standard.co.uk)

Duitsland: Rewe group wint onderscheiding voor duurzaamheid
De nationale vereniging van buurtwinkels (NACS) heeft de Duitse retailer Rewe Group verkozen voor de 2017 NACS Insight European Convenience Retail Sustainability Award. De onderscheiding werd uitgereikt tijdens de NACS Insight Convenience Summit–Europe awards dinner in London van 14 juni. Rewe kreeg de onderscheiding voor zijn leiderschap in het ontwikkelen en toepassen van duurzame strategieën en voor het feit dat duurzaamheid een kernwaarde van het bedrijf is geworden. (esmmagazine.com)

Duitsland: Edeka Nord heeft toename in jaaromzet van 3,6%
De Duitse retailer Edeka Nord had in 2016 met betrekking tot zijn onafhankelijke retailers een toename in jaaromzet van 3,6%. De groepsomzet steeg met 3,4% tot €2,9 miljard. De totale omzet van Edeka's eigen bakkerij in Hohenwestedt kwam neer op €14,6 miljoen, terwijl dit vorig jaar nog €14,7 miljoen was. Het onderdeel Dallmeyers Backhus had een omzet van €42,2 miljoen, waarbij er vorig jaar €42,1 miljoen werd genoteerd. Er werden in totaal 13 nieuwe vestigingen geopend en zes winkels uitgebreid. De totale winkelruimte van de retailgroep steeg hierdoor met 0,6%. (esmmagazine.com)

Coop Switzerland is meest duurzame retailer ter wereld
Volgens een verslag van het Duitse onderzoeksbureau Oekom is Coop Switzerland op het gebied van duurzame ontwikkeling de meest toegewijde retailer ter wereld. Oekom heeft op basis van 100 criteria onderzocht hoe milieuvriendelijk 148 wereldwijde retailers te werk gaan. Op basis hiervan kwam Coop Switzerland op de eerste plaats, gevolgd door de Britse retailers Marks & Spencer en Tesco. (esmmagazine.com)

Duitsland: inkoopbeleid Edeka onder CEO Markus Mosa
Edeka gaat zijn management reorganiseren. Per 1 juli 2017 zal het inkoopbeleid van de retailer direct onder de verantwoordelijkheid vallen van CEO Markus Mosa. "Het inkoopbeleid vormt het kernelement van deze sector en is daarom een belangrijke factor om Edeka's concurrerend vermogen in de toekomst te verbeteren," zei Edeka-voorzitter Uwe Kohler. "Wegens de toenemende complexiteit van het inkoopbeleid met betrekking tot zowel de nationale als de internationale supermarktsector, zijn korte lijnen voor het management een strategisch voordeel voor ons." (esmmagazine.com)

Prijzenoorlog tussen Zuid-Afrikaanse ketens

De nieuwe directeur van de discountketen Shoprite wil het hogere marktsegment van Zuid-Afrika aanboren, zodat de leiderschapspositie in de Zuid-Afrikaanse supermarktsector kan worden behouden. Het hogere marktsegment wordt gedomineerd door concurrent Woolworths. Shoprite-CEO Pieter Engelbrecht zei tegen Reuters dat welvarende regio's en consumenten volgens hem mogelijkheden voor groei geven in de steeds volwassener wordende Zuid-Afrikaanse sector. "Zo'n 2 miljoen rijkere consumenten gaan nu al vaak naar onze vestigingen, al gaan ze niet uitsluitend naar de onze. Het is onze taak om een groter aandeel van hun budget te verkrijgen als ze in onze winkels zijn en dat we zoveel indruk op ze maken, dat ze weer terug willen komen." (Reuters)

VS: Southeastern Grocers-CEO stapt op

Directeur en CEO Ian McLeod stapt per 30 juni op bij Southeastern Grocers. McLeod werd iets meer dan twee jaar geleden verantwoordelijk voor de ketens Winn-Dixie, Bi-Lo, Harveys en Fresco y Más, die onder het beheer van Southeastern Grocers vallen. Het bedrijf heeft bevestigd dat McLeod vertrekt om een andere functie te bekleden, maar wilde niet bekendmaken welke functie dit was. McLeod wordt opgevolgd door de huidige COO, Anthony Hucker. (jacksonville.com)

VS: $80 mln aan omzet voor maaltijdpakketten in 2016
Statistieken van Nielsen laten zien dat de omzet van maaltijdpakketten bij Amerikaanse supermarkten in 2016 neerkwam op $80,6 miljoen. Volgens Supermarket News zijn er verschillende grote supermarktketens, zoals Whole Foods en Kroger, die aansluiten bij de trend voor maaltijdpakketten. De pakketten kosten doorgaans ergens tussen de $10 en $20 (€8,96 en €17,93). In een onderzoek van Morningstar wordt het aantal Amerikaanse consumenten dat met 2021 wel eens een maaltijdpakket heeft besteld geschat op 19 miljoen, terwijl 11 miljoen mensen tegen die tijd regelmatig bestellingen zullen plaatsen. (fooddive.com)

VS: Kroger verliest $7 mld aan marktwaarde 
De Amerikaanse keten Kroger is binnen twee dagen voor meer dan $7 miljard (€6,3 miljard) aan marktwaarde kwijtgeraakt. Het is voor Kroger het grootste verlies in twee dagen tijd in marktwaarde sinds december 1999. Het verlies van 19% op donderdag werd veroorzaakt door een teleurstellend resultatenverslag. De daling in marktwaarde van 9% op de dag erna werd veroorzaakt door het nieuws dat Amazon Whole Foods over gaat nemen. Als Amazon erin slaagt om de overname te voltooien, zal dit leiden tot nog meer concurrentie in een sector die nu al flinterdunne winstmarges heeft. (Bloomberg)

VS: ShopRite breidt programma voor lokale producten uit

ShopRite gaat zijn Locally Grown-programma uitbreiden. Met dit programma wordt een breed assortiment aan lokale producten in Shoprite-vestigingen aangeboden, waaronder ook groente en fruit. "We komen meer dan ooit tegemoet aan de toegenomen vraag vanuit de consument voor lokaal geteelde producten. We werken samen met lokale ondernemers en familiebedrijven om producten te verkopen die lokaal zijn geteeld," aldus een onderdirecteur van ShopRite.(progressivegrocer.com)

VS: Southeastern Grocers heropent 7 winkels als Fresco Y Más

Southeastern Grocers heeft onlangs zeven voormalige Winn-Dixie-vestigingen in het zuiden van Florida heropend volgens het Latino-gerichte Fresco Y Más-concept. Van de zeven locaties bevinden zich er vijf in Miami, een in Hollywood en een in Hialeah. Een jaar geleden werd in Hialeah op 15 juni de eerste Fresco Y Más-vestiging geopend. Met de heropeningen staat het netwerk van Fresco Y Más op 18 vestigingen, waarbij elke vestiging voorheen een Winn-Dixie-winkel was. Er zijn in de omgeving van Miami nu nog 58 Winn-Dixie-locaties in bedrijf. (supermarketnews.com)

VS: Blue Apron maakt beursgang 

Blue Apron Holdings Inc is begonnen met zijn beursgang. Het bedrijf is een thuisbezorgdienst voor maaltijdpakketten, wat een marktsegment is dat steeds meer concurrentie ziet. Daarbij ziet Blue Apron zich geconfronteerd met de overname van Whole Foods door Amazon. De beursgang van $510 miljoen (€457,2 miljoen) zal laten zien of investeerders nog steeds interesse hebben in de sector voor thuisbezorging van maaltijdpakketten. Dit marktsegment heeft sterke groei laten zien, hoewel de kosten om consumenten te werven steeds duurder worden en er steeds meer concurrentie vanuit gevestigde supermarktketens komt. (Reuters)

Publicatiedatum: