"We vermarkten zowel onze eigen productie uit Albacete als uien van andere Spaanse teeltgebieden. Hierdoor kunnen we compleet aanbod aan onze klanten bieden, die voor 90% buiten Spanje zitten. Elk jaar breiden we ons uienareaal uit in zowel Andalusië als in Castile-La Mancha, omdat we ook het aantal vaste klanten uitbreiden. We streven naar een aandeel aan eigen uienproductie van minstens 80%," legt Eduardo Pérez van Cebollas Cifuentes uit.
"Als de eerste uien op de markt komen, is er vaak sprake van een overlap met het oude uienaanbod in opslag. Er is dan doorgaans periode van meer dan een maand waarin de prijzen enorm kunnen fluctueren. We krijgen pas na 20 dagen een beetje een idee van hoe het nieuwe seizoen eruit gaat zien. Na 20 dagen komt de uienoogst van Castile-La Mancha op de markt, wat het belangrijkste teeltgebied voor uien in opslag is."
Hoewel de prijzen niet zo slecht zijn als in voorgaande jaren, zullen de prijzen van het uienseizoen van 2016/2017 uiteindelijk laag, maar ook stabiel zijn, aldus Eduardo Pérez.
Eerste lading witte spring-knoflook net zo duur vorig seizoen
De oogst en het sorteren van witte spring-knoflook is op dit moment in volle gang. Er is sprake van goede kwaliteit en goede formaten. "We hebben erg goed weer gehad, met neerslag en hoge temperaturen. Dit heeft geleid tot een sterke groei en een goed rijpingsproces van het knoflook," zegt Pérez.
"Daarbij draaien we nu al onze eerste omzet, omdat we nu al droge knoflook gereed hebben voor de export. Daarna gaan we verder met de oogst van spring violet-knoflook en gaan we verder met paarse knoflook. De eerste ladingen aan knoflook zijn qua prijs min of meer hetzelfde als vorig jaar. We gaan echter pas weten hoe het seizoen zich ontwikkelt als we alles hebben geoogst en hebben opgeslagen."
Vorig jaar wist Cebollas Cifuentes nieuwe markten aan te boren, omdat er wegens speculatie nauwelijks knoflook uit China voor handen was. "We weten niet of we dit jaar weer aan deze nieuwe landen gaan leveren, omdat China in dit seizoen zijn productie fors heeft opgeschroefd. Dit geldt ook voor landen als Egypte en Spanje, waar dit jaar 20% meer is aangeplant in verband met de hoge prijzen van de vorige seizoenen."
Zwarte knoflook
Sinds het begin van 2017 is Cebollas Cifuentes begonnen met het vermarkten van zwarte knoflook onder het merk Black & Golden Garlic. Dit product werd een maand geleden gepresenteerd op de Gourmet Exhibition in Madrid.
"Consumenten zoeken steeds meer naar gezonde producten. Zwarte knoflook heeft sterkere eigenschappen in vergelijking tot normale knoflook. Het verlaagt de cholesterol en is goed voor de huid," zegt Eduardo Pérez tot slot.
Voor meer informatie:
Eduardo Pérez
Productos Hortícolas El Hondo, S.L02640 Almansa, Albacete. Spain
T: +34 967 582356
export@cebollascifuentes.eswww.cebollascifuentes.es