Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Voor containers beste kwartaal ooit"

Containeroverslag Rotterdam neemt 8,8% toe

In de Rotterdamse haven zijn in het eerste kwartaal van 2017 2,0% meer goederen overgeslagen dan in dezelfde periode vorig jaar. Vooral de groei in de containersector (8,8% in volume (TEU), 10,8% in gewicht) is opvallend. Van de elf verschillende goederensoorten lieten alleen minerale olieproducten en overig nat massagoed een afname zien. De totale hoeveelheid overgeslagen goederen nam toe tot 119,3 miljoen ton.

Allard Castelein, CEO Havenbedrijf Rotterdam: "Voor containers was dit kwartaal het beste ooit en was maart een recordmaand. De Rotterdamse containerbedrijven hebben sterk gepresteerd in een markt die maar beperkt groeit. We moeten niet te vroeg juichen, maar met de voor Rotterdam gunstige nieuwe vaarschema's die deze maand ingaan lijkt dit voor Rotterdam een goed containerjaar te worden."

De overslag van containers nam in gewicht met 10,8% toe tot 34,3 miljoen ton en in volume met 8,8% tot 3,3 miljoen TEU (standaardmaat voor containers). Dat is naar het zich laat aanzien beduidend meer dan het gemiddelde in de markt. De nieuwe terminals op Maasvlakte 2 draaien steeds beter en rederijen hebben forse hoeveelheden transshipmentlading die eind 2015 – begin 2016 naar elders was verschoven weer naar Rotterdam verplaatst. Dit is te zien aan de sterke stijging (+22,4%; 5,9 miljoen ton) van het feeder-volume. Feederschepen brengen en halen containers met intercontinentale lading naar en van andere havens die niet rechtstreeks worden aangelopen door de intercontinentale (zogenoemde deepsea) diensten. Rotterdam wordt daarmee steeds meer een draaischijf voor containers. Deels lijken de rederijen ook te anticiperen op de nieuwe vaarschema's die vanaf april van start zijn gegaan en die met name voor de belangrijke verbinding met het Verre Oosten gunstig zijn voor Rotterdam. De verwachting is dat het nog wel enige maanden duurt voor het effect hiervan echt duidelijk is.

Bron: Havenbedrijf Rotterdam
Publicatiedatum: