Vlaamse buurtsupers kruisen degens met Amazon
Momenteel is het aandeel van de online food retail iets meer dan 1 procent. Maar Buurtsuper.be ziet wel een forse stijging voor de komende jaren . "Het zal echter niet zo'n vaart lopen als in de US", maakt Luc Ardies zich sterk. "In België vindt de consument op bijna elke hoek van de straat een supermarkt terwijl de troef van online boodschappen vooral het gemak is dat ze de klant bieden. Het fijnmazig netwerk van circa 4.000 grotere buurtsupers en kleinere superettes zorgt er in België er voor dat de winkels vlot bereikbaar zijn en de toegevoegde waarde van thuisbezorgen niet zo groot is als in andere landen."
Niettemin bereiden heel wat buurtsupermarkten zich voor op de komst van het Amazon-platform en andere e-commerce spelers in de voedingsbranche. Zij richten hun winkel aantrekkelijker in en leggen vooral het accent op verleidelijke versstanden, en de mogelijkheid om te proeven, die de beleving vergroten. Ook een groeiend aanbod van producten van lokale leveranciers moet de authenticiteit van de buurtsuper positioneren. Het is vooral de lokale verankering die buurtsuper weerbaarder maakt tegenover het onpersoonlijke online winkelen dan bijvoorbeeld ketens en discounters. Tot slot experimenteren een aantal supermarkten in samenwerking met hun franchisegevers in concepten waarbij online wordt besteld, maar de boodschappen in de winkel worden opgehaald.
Bron: Buurtsuper.be