Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Volop kansen voor verdere groei vanuit de thuisbasis”

Thijs Fennis nieuwe CEO Fruit Op Je Werk

Tholen - Begin dit jaar trad de nieuwe CEO Thijs Fennis aan bij marktleider in werkfruit Fruit Op Je Werk. Hij heeft daarmee het stokje overgenomen van oprichter Casper van der Put. De kennismaking met de AGF-branche voelt voor Thijs als thuiskomen. Zijn focus ligt op verdere optimalisatie van het proces, verduurzaming en uitbreiding en verbreding vanuit Nederland. "We geloven heel sterk in het olievlekprincipe", vertelt Thijs.

De nieuwe CEO Thijs Fennis (l) krijgt een symbolisch fruitkistje overhandigd van oprichter van Fruit Op Je Werk Casper van der Put.

Kern van Fruit Op Je Werk
Thijs heeft een achtergrond van twee decennia in de corporate wereld, als operationeel directeur bij ISS Facility Services en daarvoor binnen de Randstad Groep en haar merken. De overstap naar de AGF-branche was niet gepland en lijkt op het eerste gezicht misschien een vreemde zet, maar dat is het niet. Het arbeidsintensieve inpakproces, de bezorging bij klanten en de focus op serviceverlening zijn aspecten waar hij zeer veel ervaring in heeft. "Fruit is nieuw als product voor mij, maar ik heb 20 jaar lang ervaring opgedaan in de dienstverlening met een focus op dienstverlening en procesoptimalisatie. Laat dit nu juist de kern zijn van Fruit Op Je Werk!"

Laveren
De afgelopen maanden dompelde Thijs zich onder in de wereld van het fruit en bezocht telers in binnen- en buitenland waar directe lijnen mee zijn. Thijs: "Ook ben ik naar Fruit Logistica in Berlijn geweest. Heel indrukwekkend om een beurs te bezoeken waar het allemaal draait om natuurproducten. Het continu laveren tussen beschikbaarheid, prijs, kwaliteit, dat is een heel logistiek en dynamisch spel. Uiteindelijk kunnen we het nog zo procesmatig aanvliegen als we willen, de natuur maakt je tegelijkertijd nederig, dat vind ik heel mooi," aldus Thijs.

Thijs heeft zich ondergedompeld in de AGF-sector door onder andere een Marokkaanse leverancier van citrus te bezoeken

Focus
Met uitbreiding naar België het afgelopen jaar en de potentie die zij in meerdere landen zien, lijkt het voor de hand liggend dat Fruit Op Je Werk zich op het buitenland focust. Maar Nederland is nog lang niet te klein geworden en de focus blijft vooralsnog voor een groot deel op de Nederlandse markt, zo blijkt. Thijs: "Er zijn nog volop kansen voor verdere groei vanuit onze thuisbasis. Onderzoek laat zien dat 20% van de Nederlandse bedrijven werkfruit afneemt, dat betekent dus dat 80% dat nog niet doet!"

Verbreding
Met de lancering van het concept Fruitmoment.nl is Fruit Op Je Werk zich aan het verbreden in Nederland. Bestaande klanten krijgen met de webshop de mogelijkheid om incidenteel op een gezonde manier en met een persoonlijke boodschap collega's of relaties te feliciteren, sterkte te wensen of te bedanken. Thijs: "Voor nu bieden we onze bestaande klanten hiermee een meerwaarde, maar binnen korte tijd willen we de webshop voor iedereen in Nederland beschikbaar maken."

Werkgeluk
De vraag naar werkfruit is nog steeds groeiende. "Voor corona was er een duidelijke beweging op gang gekomen waarbij vitaliteit op de werkvloer steeds meer aandacht kreeg, ook aan directietafels." Corona leidde vervolgens tot een enorme toename van thuiswerken en deze tijdelijke oplossing leek al snel de nieuwe norm te worden. Thijs: "Na corona zagen we bedrijven vooral worstelen met het vraagstuk om mensen terug naar kantoor te krijgen. Nu is het juist de ervaring met de coronaperiode dat ertoe leidt dat het onderwerp duurzame inzetbaarheid bij veel organisaties nog hoger op de agenda is komen te staan." Door het post-Covid tijdperk en de krapte op de arbeidsmarkt is er bij bedrijven meer aandacht voor vitaliteit, werkgeluk en productiviteit van werknemers. Dat zijn thema's waar fruit heel goed een bijdrage aan kan leveren, stelt Thijs.

Duurzame (stads)logistiek
Duurzaamheid is een centraal thema in de bedrijfsvoering van Fruit Op Je Werk. "Dat staat hoog op de agenda, ook in de logistiek. Optimalisatie van routeplanning en verdere elektrificatie zijn noodzakelijk en dat is complex. Het realiseren van duurzaamheid vereist ook meer lokale aanwezigheid en efficiëntie met inpakken en opslaan. We hebben ambitieuze doelstellingen in elektrificatie van ons wagenpark. We zitten nu ongeveer op een kwart elektrificatie van het wagenpark. In twee jaar willen we dat naar tenminste 50% brengen en uiteindelijk moet dat over 5 jaar gewoon 100% zijn."

Thijs heeft 20 jaar ervaring in dienstverlening en procesoptimalisatie. "Laat dit nu juist de kern zijn van Fruit Op Je Werk!"

Toeleveringsketen
De ambities gelden niet alleen voor Fruit Op Je Werk maar ook voor vaste telers waarmee ze werken en toeleveranciers. "We zijn voortdurend op zoek naar manieren om duurzaamheid in onze hele toeleveringsketen te integreren en moedigen onze partners aan om ook duurzame praktijken te omarmen. Zo bezoeken we regelmatig importeurs en lokale telers om ons concept en het verpakkingsproces te bespreken. Door dat zo efficiënt mogelijk te doen kunnen we besparen op plastic en karton. Hiernaast kijken we ook naar de andere waarden en willen met eigen ogen zien wat de impact is van fruitteelt op de lokale bevolking."

Samen bouwen
Vorig jaar maakte Fruit Op Je Werk de stap naar België waar ze voet aan de grond kregen in de regio Antwerpen. Verdere uitbreiding gaat stap voor stap. Thijs: "We geloven sterk in het olievlekprincipe, waarbij we vanuit onze bestaande logistiek en netwerkdichtheid verder uitbreiden. We zullen niet overhaast te werk gaan en stappen overslaan. Altijd gedreven door onze missie, samen maken we iedere (werk)plek gezonder en leuker, bouwen we verder aan het succes van Fruit Op Je Werk", besluit Thijs.

Voor meer informatie:
FRUIT OP JE WERK | Moordrecht | Zwolle | Best
Zuidbaan 527
2841 MD Moordrecht
Tel.: +31 (0)182 600 110
www.fruitopjewerk.nl
info@fruitopjewerk.nl

www.fruitopjewerk.be