Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Hoge boete bij te veel rust in cabine voertuig

In de Europese verordening over rij- en rusttijden staat dat de dagelijkse rusttijd of de verkorte wekelijkse rusttijd (minimaal 24 uur eenmaal per twee weken) in de cabine van de vrachtauto genoten mag worden indien deze behoorlijke slaapfaciliteiten biedt en het voertuig stilstaat. Steeds meer landen gaan er toe over om te beboeten bij het doorbrengen van de wekelijkse rust (45 uur) in de cabine van het voertuig.

Slaapfaciliteiten
Duitsland heeft het voornemen dit te beboeten met 60 euro per uur voor de werknemer en 180 euro per uur voor de werkgever voor elk uur wat in de cabine wordt doorgebracht of op een plek zonder slaapfaciliteit. Eind maart wordt hierover besloten.

Belgiƫ en Frankrijk hadden al eerder hoge boetes hierop ingesteld. Belgiƫ beboet met 1800 euro die onmiddellijk voldaan moet worden, anders wordt het voertuig vastgezet. In Frankrijk kan de boete oplopen tot 30.000 euro en eventueel met een gevangenisstraf.

Overnachten

evofenedex benadrukt haar leden dat enkel de dagelijkse en verkorte wekelijkse rust in het voertuig mag worden doorgebracht. Het voertuig moet wel voldoende slaapfaciliteiten hebben zodat de chauffeur er kan overnachten.

Daarnaast adviseert evofenedex chauffeurs die naar en door Frankrijk rijden om voor een sluitende administratie van activiteiten en rust in hun tachograaf te zorgen. Er mag gecontroleerd worden op 28 voorafgaande kalenderdagen aan de rit. Problemen kunnen voorkomen worden met deze sluitende administratie van activiteiten en rust in de tachograaf.

Bron: EVO
Publicatiedatum: