Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Gemiddelde prijs boodschappen daalt door lagere groenteprijzen

Na 4 maanden van stijgingen is de prijs van een winkelwagen met boodschappen in maart met 1,1% gedaald. Dat blijkt uit de Boodschappen Monitor van Superscanner.nl. De daling in prijs deze maand is met name toe te schrijven aan de prijs van groenten. "In de laatste maanden zijn groenten als komkommer, aubergine en courgette fors in prijs gestegen, soms bijna verdubbeld, door mislukte oogsten in Zuid-Europa. We zien die prijzen nu gelukkig weer dalen en richting het oude niveau gaan.", zegt Van der Velden. De monitor kijkt aan het begin van elke maand naar de gemiddelde prijs van dezelfde winkelwagen bij 8 supermarkten, waaronder Albert Heijn, Jumbo en PLUS. Deze winkelwagen met 35 populaire producten kost nu € 73,04, ten opzichte van € 73,82 in februari.


De gemiddelde prijs van een winkelwagen volgens de Boodschappen Monitor

De daling volgt op een periode van prijsstijgingen van november tot en met februari waarin de prijzen met gemiddeld 0,8% per maand toenamen. "Ongemerkt ben je in de afgelopen maanden dus zo gemiddeld 3% meer voor je boodschappen gaan betalen", aldus oprichter Alwin van der Velden. "Een daling in de gemiddelde prijs was dus ook meer dan welkom voor de Nederlandse consument."

Het is niet zo dat producten over de gehele linie nu goedkoper worden. Producten als pindakaas en bier zijn in de afgelopen maanden bijvoorbeeld in prijs gestegen. "Pindakaas, zowel Calvé als huismerk, is in de laatste weken stapsgewijs in totaal zo'n 10 tot 20% duurder geworden en stijgt nog steeds. Dat zat er al een tijdje aan te komen en heeft te maken met een grote vraag uit China en slechte oogsten in Argentinië. De hogere prijs van pinda's wordt nu dus in de supermarkt doorberekend aan de consument. Ook zijn de prijzen van bier in het begin van het jaar verhoogd, gemiddeld met zo'n 3% bij de meeste merken. Dit laat zien dat het vergelijken van boodschappen altijd de moeite waard is, elke week weer.", besluit Van der Velden.

Bron: Superscanner
Publicatiedatum: