Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Bart van den Nieuwenhof – Managing Director van La Place:

Brug slaan met foodservice die de uitdaging voor retailers

Het samensmelten van foodretail en foodservice heeft nogal wat voeten in de aarde. De grootste uitdaging van dit fenomeen (blurring) is het slaan van de culturele brug, meent Bart van den Nieuwenhof – Managing Director van La Place. Die stelling poneerde hij gisteren op het middaggedeelte van het congres Foodretail meets Foodservice, waar hij aan het eind in het kort ook de visie voor La Place in 2017 deelde.

Bij retailers gaat het vaak over het proces, meent van den Nieuwenhof. De 'koude' kant. Foodservice houdt juist van warme elementen: gasten, lekker eten, genieten, plezier, etc. 'De winnaars van morgen zijn degenen die deze twee kanten laten samensmelten', sprak van den Nieuwenhof. Hij noemt het een 'culturele brug', met aan de ene kant een plaats waar gekocht wordt (foodretail) en aan de andere kant een plaats waar verleid wordt (foodservice). Die twee moeten samensmelten. Daarbij komt ook nog eens consumentengedrag dat Blurring stimuleert. Hij signaleerde drie thema's die invloed hebben op de keuze van de consument en tevens het fenomeen blurring stimuleren:

Wanneer:
Minder routinematig
Meer eetmomenten (groei snacken)
All day offer (ontbijt)
Kleinere porties

Waar:
Out of Home
On the go
Online
Gehaald/gebracht

Overig:
Minder zelf koken
Gestuurd door verleiding en gemak
Roep om gezond en duurzaam

Volgens Van den Nieuwenhof zijn het vaak de 'fantastische marges' die foodretailers aantrekkelijk vinden aan de foodservicemarkt. Maar daar staat wel het een en ander tegenover, weet hij als geen ander. 'Foodservice is echt een ander spelletje. Echt verleiden vraagt om aandacht, een treffende omgeving en smaak – het personeel is hier heel belangrijk in. De keuze voor het verleidingspad brengt dus een investering met zich mee.' Volgens de Managing Director moeten retailers opletten dat niet kapot te rekenen.

Wat kunnen retailers leren van Foodservice?
Tijdens het congres ging van den Nieuwenhof ook in op de lessen die de aanwezige foodretailers konden leren van foodservicespelers. De belangrijkste les is volgens hem dat producten best duurder mogen zijn, als het maar iets biedt. Het La Place-model waarbij eerst op smaak wordt geselecteerd en pas als laatste op prijs is hierin voor de formule altijd leidend geweest:

1. Smaak (blind geproefd)
2. Herkomst
3. Producteigenschappen
4. Calculatie / prijs

Van den Nieuwenhof toonde zich meermaals enthousiast over de overname van La Place door Jumbo – de overname vond exact een jaar geleden plaats. Het stelt La Place volgens hem in staat om weer te groeien en te innoveren. En beide formules kunnen elkaar versterken. Vooralsnog hoopt dit jaar 40 vestigingen in Nederland te openen – en zijn er ook plannen voor internationale expansie. Op een vraag van het publiek waarom er nog geen echte La Place-vestigingen in Jumbo-supermarkten zijn, geeft hij aan dat daar nog meer tijd voor nodig is. 'We kiezen er voor om eerst te bouwen aan een sterk La Place', aldus van den Nieuwenhof.

BronL FSIN
Publicatiedatum: