Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Uienverpakkers en exporteurs denken na over het Vlissingen-concept

Zeeuwse uiensector haalt 1,5 miljoen kilometers van de weg



Tholen - Op 21 september riep Holland Onion Association (HOA) haar leden op om samen na te denken over containerverlading van uien via de haven van Vlissingen. Deze bijeenkomst werd onder regie van Zeeland Connect georganiseerd in samenwerking met de partners in dit project: Zeeland Seaports, Kloosterboer en de Topsector Logistiek.


Rinus Wisse, Rob Smit (TOP Onions), en Mike de Koster (WDK Onions)

Zeeland Connect is een logistiek samenwerkingsverband tussen ondernemers, overheid en onderwijs en heeft als doel de logistiek in Zeeland te versterken. Uitgangspunt is de logistieke gedachte dat de juiste producten, op de juiste tijd, tegen minimale kosten op de juiste plaats worden afgeleverd. Diverse sprekers waaronder de voorzitter van de HOA, Gijsbrecht Gunter, gedeputeerde Jo-Annes de Bat en Erwin Salemink voerden het woord.



 
Synchromodaliteit
Erwin Salemink van Zeeland Connect opende met een stukje uitleg over het begrip synchromodaliteit. Dit houdt in: het optimaal flexibel en duurzaam inzetten van verschillende transportmodaliteiten in een netwerk onder regie van een logistieke dienstverlener, zodat de klant (verlader of expediteur) een geïntegreerde oplossing voor zijn (achterland)vervoer krijgt aangeboden. Simpel gezegd een samenwerking tussen verschillende logistieke aanbieders op het land en water. Jo-Annes de Bat benadrukte het belang van logistiek en samenwerking. "Hoe versterk je met elkaar de sector als geheel. Doe je dat alleen of gun je de ander wat en kan iedereen profiteren van samenwerking. In welk deel van de keten kun je dan gezamenlijk waarde toevoegen?"


Fred Compeer van Kloosterboer

Erwin Salemink noemde wat cijfers: 80% van de Nederlandse uienverwerking vindt plaats in Zeeland waarvan 95% bestemd is voor de export naar 120 landen. Om deze uienberg te exporteren, is het zaak de logistieke processen te optimaliseren. De havens van Rotterdam en Antwerpen zijn drukke havens waar lange wachttijden gelden. Ze liggen verder bij de Zeeuwse verpakkers vandaan en het kost daardoor meer tijd en geld om containers in deze havens te laden/lossen. Bovendien is de dienstverlening in de Vlissingse haven heel efficiënt vanwege de korte lijntjes.


Erwin Salemink

Erwin noemde de actuele ontwikkelingen op het gebied van containerexport vanuit Vlissingen. "Vorige week (9 september 2016, red) lag hier nog een schip, met een lengte van 230 meter, van CMA te laden. Negentig containers uien gingen aan boord. Het was het grootste containerschip wat de Vlissingse haven ooit heeft aangedaan, maar vanwege de groeiende containerisatie is de verwachting dat dit slechts het begin is. De rotatie van de wekelijkse dienst van CMA-CGM is Duinkerken - Tilbury - Antwerpen - Vlissingen - Duinkerken - Le Havre - Montoir - Tanger Med - Algeciras - Dakar - Abidjan - Dakar - Algeciras en weer Duinkerken. De dienst wordt uitgevoerd met zes schepen van 3.400 tot 3.800 teu met 500 tot 600 reeferaansluitingen."


Lijn Moerdijk van MSP in gesprek met Jean Ruinard van Zeeland Seaports

'Paniekcontainertje'
Naast de directe lijn van CMA-CGM is er het 'Vlissingen concept', waarbij de containers per binnenvaartschip (barge) vervoerd worden naar Rotterdam of Antwerpen. De reistijd is dan respectievelijk 12 of 4 uur. "Tussen aankomst, lossen en vertrek met een lege container ligt hier in Vlissingen slechts 10 minuten", aldus Erwin. 'Er zijn steeds meer rederijen die tarieven afgeven met verlading 'af Vlissingen'. Sinds de invoering van het VGM (Verified Gross Mass) - dat is het minimaal 48 uur vooraf aanmelden van exacte gewicht van de container - komen 'last minute boekingen' steeds minder voor. Uit de zaal bleek echter dat de rederijen hier nog wel wat flexibel mee omgaan en een 'paniekcontainertje' ook nog wel mee kan binnen de 48 uur. 'Rederijen willen een boot ook vol krijgen en dienen flexibel te zijn', aldus een van de aanwezigen.


Mike de Koster (WDK), Lennie van Houte (Van Houte) en Lindert Moerdijk (MSP Onions)

De haven van Vlissingen heeft als voordeel ten opzichte van de Antwerpse en Rotterdamse havens dat er een goede doorstroming van het verkeer is. In Vlissingen zijn lege reefercontainers van vrijwel alle rederijen volop beschikbaar en direct te laden. Een volle container inleveren is meteen een lege retour. Er is een optimaal gebruik van reefercontainers omdat lege import containers weer worden gebruikt voor export. Een ander pluspunt ten opzichte van de Antwerpse haven is de Belgische tolheffing wat meerkosten met zich meebrengt. Het maximumgewicht van voertuigcombinaties is voor België 44 ton en in Nederland mag dat 50 ton zijn. Ook dat levert weer winst op.


Jozé en Dignus Boone (Bowa) en Henk Jansen (Arjazon)

Tijd en flexibiliteit
Waar in Vlissingen vooral voordeel mee behaald kan worden is tijd en flexibiliteit. Er kunnen tot wel 8 containers per vrachtauto per dag worden afgeleverd tegenover 2 of hoogstens 3 containers richting Rotterdam of Antwerpen. Het 'Vlissingen concept' met containervervoer per barge is een integrale oplossing voor containers van alle rederijen en alle bestemmingen. De uienexport in Vlissingen verloopt via een beperkt aantal rederijen. Dit zijn: CMA-CGM, Hamburg Süd, Hapag Lloyd, Maersk en MSC.
Na alle voordelen ten gunste van de Vlissingse haven opgenoemd te hebben, laat Salemink nog een kostenvergelijking zien van Antwerpen/Rotterdam vs. Vlissingen. Het wegtransport naar de terminal en het voortransport zou naar Antwerpen/Rotterdam tussen de € 275,- en € 300,- liggen terwijl dit voor Vlissingen tussen de € 75,- en € 100,- zou zijn.


Gijsbrecht Gunter en Jo-Annes de Bat

Transporteurs in de zaal waren het er niet mee eens want je moet toch gauw rekenen op 2 uur voor het laden, vervoer en lossen van een container. Een uur kost € 65,- dat betekent dat de prijs voor Vlissingen dan uitkomt op € 130,-. Tel je hier de kosten voor een barge shuttle af Vlissingen bij op à € 150,- dan is het financiële voordeel per container nog slechts een paar tientjes. Die discussie moet dus nog gevoerd worden.


Leo Lagendijk van Zeeland Seaports in geanimeerd gesprek

Maar zoals eerder aangegeven, Vlissingen moet het vooral hebben van tijd en flexibiliteit. "Voor pakkers en exporteurs met eigen transport ligt de situatie weer heel anders, want zij kunnen 'loze uurtjes' gebruiken om nog even een paar containers naar Vlissingen te brengen", legde Chayenne Wiskerke van Wiskerke Onions uit die zelf een wagenpark heeft. "Vanuit Nieuwdorp is het slechts 10 minuten rijden en ben je dus binnen een half uur weer terug voor de volgende container en vanuit Kruiningen is 1,5 uur zeker haalbaar", aldus, Lindert Moerdijk van MSP Onions die ook fervent pleitbezorger is van het 'Vlissingen concept' en inmiddels 98 procent van zijn containers via Vlissingen verscheept.


Discussie met Erwin Salemink (Zeeland Connect), Gijsbrecht Gunter (HOA), Rinus Wisse (TOP Onions) en Marien Klaassen (Traveo)


Na de uitleg van Samelink werden Rinus Wisse van TOP en Marien Klaassen van transportbedrijf Traveo uitgenodigd iets te vertellen over de praktische ervaring die ze hebben met Vlissingen. Rinus: "Je wordt er niet rijk van, maar het is wel een waardevolle aanvulling naast Rotterdam en Antwerpen." Ook hij wijst op de voordelen die gehaald worden uit de flexibiliteit, communicatie en tijd. 60 tot 70% doet TOP via Vlissingen, de rest nog via Antwerpen en Rotterdam. Hij noemt verder dat het ideaal is dat er op donderdag en vrijdag aangeleverd kan worden in Vlissingen. 'Ook is het product, doordat er acht containers per dag aangeleverd kunnen worden, snel weg op het pakstation wat zorgt voor meer ruimte in het pakhuis en dus logistiek voordelig is.'


Gedeputeerde Jo-Annes de Bat

Op de vraag wat mensen tegenhoudt om in Vlissingen te verladen wordt genoemd dat het een verandering in het bedrijfsproces teweegbrengt wat je moet willend doorlopen. Chayenne Wiskerke geeft aan dat je er wel een heleboel flexibiliteit voor terug krijgt. "Probeer het gewoon een periode en kijk wat het je brengt! Wiskerke Onions is in ieder geval tevreden over de samenwerking met Vlissingen en doet nu meer dan 90% van haar containers via Vlissingen weg.


Wnd burgemeester van Reimerswaal Piet Zoon in gesprek met Chayenne Wiskerke

De aanwezige sorteerbedrijven, die niet zelf exporteren, toonden zeker belangstelling in het 'Vlissingen concept', maar maakten duidelijk dat ze hiervoor met hun klanten (exporteurs) in overleg moeten, omdat die boeken bij verschillende rederijen. Van de flexibiliteit en logistieke voordelen wat betreft gereed product kunnen zij wel profiteren. Met de sorteercapaciteit van tegenwoordig is ruimte in het pakstation voor velen ook wat waard.


Jacco Weststrate van MSP

Door het Vlissingen concept wordt nu reeds 1.500 ton CO2 bespaard en 1,5 miljoen wegkilometers. Die duurzaamheidsaspecten zijn interessant maar vertalen zich nog onvoldoende terug in financiële zin, aldus de deelnemers. "Toch zou ook dit aspect meegenomen moeten worden", aldus Gijsbrecht Gunter. "Steeds meer afnemers stellen hieraan eisen en naast de financiële en logistieke voordelen van het 'Vlissingen concept' kan dit doorslaggevend zijn voor bepaalde afnemers."


Henk en Boudewijn Jansen (Arjazon) en Rene Vanwersch (Mulder Onions)

Voor meer informatie:
Zeeland Seaports
Jean Ruinard
Tel: + 31 6 40 72 33 46
jean.ruinard@zeelandseaports.com

Auteur: Andries Gunter
Bron: www.agf.nl
Publicatiedatum: