Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"„Duitse vroege aardappelen stuiten op evenwichtige handel zonder prijsdruk"



Vanwege de optimale weersomstandigheden in Duitsland en de ingeperkte import uit Spanje, staat het seizoen van de Duitse vroege aardappelen voor de deur. Naar verwachting zullen eind week 26 de laatste aardappelen uit Spanje op de Duitse markt komen. Daarna zullen de kwalitatief hoogwaardige vroege aardappelen uit Duitse teelt de handel overnemen. "Als de Duitse vroege aardappeltelers de komende oogst doordacht op de markt brengen, stuiten ze op een evenwichtige handel zonder prijsdruk'', zegt Thomas Herkenrath, voorzitter van de Duitse aardappelhandelsvereniging (DKHV) en directeur van Fritz Jungnickel GmbH & Co. KG, gevestigd in Neuss.


Spaanse vroege aardappelen (Fotobron: Thomas Herkenrath)

Goed seizoen verwacht
Pas sinds een goede week bevindt de ervaren importeur en handelspartner van de Europese aardappelhandel zich in het hoofdseizoen van de Spaanse importaardappelen uit het hoofdteeltgebied Andalusië. "De aanbodperiode is dit jaar heel kort aangezien de Spaanse telers pas zo'n twee weken later dan gebruikelijk aan de hoofdoogst konden beginnen. Dit kwam hoofdzakelijke door ongunstige weersomstandigheden.''


Vroege aardappelen op een akker in Spanje (Fotobron: Thomas Herkenrath)

Hoe anders is de situatie op de Duitse aardappelakkers: hier is het weer momenteel optimaal voor de groei van de vroege aardappelen. Op veel akkers kan al bijna geoogst worden. Volgens Thomas belooft het een succesvol seizoen te worden. "Volgende week zal de laatste week zijn waarin Spaanse aardappelen worden aangeboden. Datzelfde geldt voor aardappelen uit Cyprus, Italië, Israël en Egypte. De Duitse telers zullen daardoor op een tamelijk lege markt stuiten die ze van goede en kwalitatief hoogwaardige vroege aardappelen kunnen voorzien.''


Spaanse aardappelen vers van de akker (Fotobron: Thomas Herkenrath)

Uitdagingen
De firma Fritz Jungnickel is sinds meer dan zestig jaar in het hart van het Ruhrgebied gevestigd. Met circa 20 miljoen inwoners vormt dit gebied een enorme afzetmarkt voor de Duitse aardappelhandel. Terwijl de lokale vraag tot 10-15 jaar geleden nog voor het grootste deel met aardappelen uit andere Duitse regio's gedekt werd, nam het areaal in het Ruhrgebied continu verder toe. Volgens Dirk is het echter nodig dat de arealen in Duitsland geherstructureerd worden. "De uitdaging die wij aan moeten gaan, is om de teeltstructuren in de komende drie tot vijf jaar zo te organiseren dat de hoge eisen die de retail stelt evenals de vraag van klanten naar lokale producten vervuld kunnen worden. Tegelijkertijd wil dit echter ook zeggen dat de teelt in gebieden met een te klein aanbod of een te groot aanbod aangepast moet worden aan de marktbehoeftes. Dit is vanwege de lokale verschillen wat betreft groei- en teeltomstandigheden echter niet altijd even eenvoudig te realiseren.''



Ondanks veel alarmerende berichten in de afgelopen jaren over de afnemende aardappelconsumptie, ziet Dirk zowel als handelaar alsook als gezicht van de campagne 'Die Kartoffel – Entdecke ihr Stärke' een tegenovergestelde, positieve trend bij de aardappel. De maatregelen van de
'Kartoffelmarketinggesellschaft' (KMG) op onlineplatforms evenals op de radio en op televisie worden vooral door jonge consumenten goed ontvangen. "De unieke kenmerken c.q. verkoopargumenten van de aardappel zijn talrijk en krachtig. De aardappel is een lekker, voedzaam, veelzijdig en vooral veilig product! Alleen de beste en mooiste aardappelen komen in de handel.'' 



Bedrijf met jarenlange ervaring
Thomas Herkenrath is al jarenlang directeur van handelsbedrijf Fritz Jungnickel uit Neuss. Het bedrijf hoort al vele jaren tot de belangrijkste Duitse handelsbedrijven op het gebied van consumptieaardappelen. De Duitse en importaardappelen worden in heel Duitsland aan verpakkingsbedrijven verhandeld waarna ze in de schappen van de supermarkten belanden. Bovendien is het bedrijf sinds lange tijd de exclusieve distributeur van het conserveringsmiddel DRYWITE. 



Verdere informatie:
Fritz Jungnickel GmbH & Co. KG
GF. Thomas Herkenrath
Josefstrasse 120 - 122, D - 41462 Neuss
Telefoon: +49 (0)2131 - 56856-
Telefax: +49 (0)2131 - 50228


Publicatiedatum: