De Duitse consumenten zijn veeleisender geworden: voedingsmiddelen moeten niet alleen lekker zijn, maar ook vers, gezond, duurzaam geproduceerd en mooi gepresenteerd. Een uitdaging voor de handel - en tegelijkertijd een gelegenheid om jezelf tegenover de concurrentie te profileren met het tactisch positioneren van gezonde levensmiddelen voor impulsaankopen.
Om de handel bij deze uitdaging te ondersteunen, testte Zespri met een zes weken durend onderzoek in de zomer van 2017 het effect van speciale displays met SunGold en green kiwi's op de verkoop. Deze displays werden in verschillende verkoopzones geplaatst. In het kader van het onderzoek werd dit effect bovendien met de werking van andere maatregelen vergeleken zoals bijvoorbeeld het uitdelen van flyers en de uitwerking van de positie in de winkel op de verkoop.
- Uit het onderzoek bleek dat Zespri kiwi's uitstekend geschikt zijn als impulsverkoopartikel: zo vergrootten extra displays in een testwinkel de kiwi-afzet met tot wel 117%.
- Deze werking overtrof ook het effect van het uitdelen van flyers.
- Bovendien kon er door het plaatsen van extra displays een hogere marge voor de handel behaald worden.