Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Nieuwe app maakt containertransport haven Hamburg sneller en efficiënter

Het zijn mensen zoals Samir Dedic die zorgen voor de complexe containerafhandeling in de grootste haven van Duitsland. Zonder hen zouden de afhandelingen in de terminal snel tot stilstand komen. Dedic, 32 jaar oud, werkt als chauffeur voor een transportbedrijf en rijdt voornamelijk voor de HHLA-dochter Container Transport Service (CTD). Zijn taak: het afleveren van containers.

De uit Bosnië afkomstige chauffeur rijdt met zijn oplegger verschillende keren per dag naar de grote HHLA-terminals Altenwerder (CTA), Burchardkai (CTB) en Tollerort (CTT). Voor elke rit haalt hij een container op, rijdt ermee naar de klant en wacht daar tot de stalen kist is geleegd. Daarna gaat hij weer terug naar de terminal. Dedics trips voeren meestal door het havengebied. Eén bekend punt in Hamburg ziet hij vooral vaak: "Ik ga ongeveer 15 keer per dag over de Köhlbrandbrücke," aldus de chauffeur.


Snellere afhandeling via de app - Foto: HHLA, Joerg Schwalfenberg

Dedics smartphone zoemt tijdens het gesprek regelmatig. Het zijn geen privé-berichten die hij krijgt, maar werkgerelateerde informatie. Dit komt doordat Dedic sinds mei de nieuwe CTD-stuurprogramma-app gebruikt. Via deze applicatie is hij in realtime verbonden met zijn coördinator en ontvangt hij berichten met de huidige statusmeldingen van zijn rit.

Met de introductie van de stuurprogramma-app bevestigt CTD zijn reputatie als pionier in digitale procesoptimalisatie. De voordelen van de app zijn legio: zo kan de chauffeur eenvoudig zijn volgende lading via de mobiele telefoon aanvragen. Hiervoor moet hij zich eenmalig registreren met zijn gebruikersgegevens en zijn CTD-chassisnummer. Vervolgens ontvangt hij alle benodigde transportgegevens voor de volgende rit: douane- en ontheffingsnummers worden verzonden en in de toekomst worden zelfs de gereserveerde plekken in de terminal doorgegeven. Hij kan met zijn mobiele telefooncamera ook foto's maken van documenten en containers en deze naar CTD sturen. Wanneer het chassisnummer is doorgegeven, wordt de QR-code van de trailer gescand en dan wordt de volgende locatie doorgegeven.

Ondertussen gebruiken alle CTD-chauffeurs deze praktische app op hun smartphones. Het vereenvoudigt het dagelijkse werk en bespaart tijd. Dedic bevestigt dit: "De app is veel eenvoudiger dan de procedure via webinlog. Hij draait altijd op de achtergrond en geeft alle relevante informatie. In het verleden moest ik het containernummer en het vrijstellingsnummer elke keer weer afdrukken en afgeven. Nu gaat alles zonder papierwerk, gewoon via de telefoon. "De bediening van de app is intuïtief en eenvoudig. Nieuwe ritten zijn blauw gemarkeerd en kunnen worden versleept via het touch screen. Voltooide leveringen worden groen gemarkeerd, nog openstaande ritten zijn geel.

Het centrale element van de applicatie is de verbinding met het beproefde TR02-systeem: de gegevensinterface tussen de trucker en de terminal. Na een intensieve testfase is de app ook geschikt voor het reserveringsproces (SBV), dat vanaf 29 november 2017 verplicht is voor alle HHLA-terminals. De reservering houdt in dat alleen die vrachtwagens worden verwerkt die een geldige afhandelingsplaats toegewezen hebben gekregen. Het SBV maakt deel uit van het programma "Fuhre 2.0", waarmee HHLA de containerafhandeling in de haven efficiënter en sneller wil maken door middel van intelligente oplossingen.

"Deze afhandelingsplaatsen worden toegekend door de dispatcher op ons hoofdkantoor aan de Reiherdamm," vertelt Marijo Pavlovic, Operations Manager bij CTD. "Dit is een enorme stap vooruit vergeleken met de vorige procedure. We kunnen nu op korte termijn en op basis van de huidige situatie beslissen voor welke rit een bestuurder kan worden ingezet, om hem daarover dan via een push-bericht te informeren. Als hij de afhandelingsplaats niet op tijd kan bereiken, krijgt hij automatisch een nieuwe opdracht."

De gecoördineerde procedure moet zorgen voor een transparante en gestructureerde afhandeling op de terminal. "Tot nu toe is het motto altijd geweest: wie het eerst komt, het eerst maalt," zo beschrijft Pavlovic het bestaan van de chauffeurs. Via tijdige boeking van de afhandelingsplaatsen worden deze binnenkort veel efficiënter beschikbaar gesteld. Dit komt ook de chauffeurs ten goede.

CTD-directeur Ralph Frankenstein kan de effecten van "Fuhre 2.0" direct zien vanuit het raam van zijn kantoor aan de Reiherdamm. Hij wijst naar de lange weg die door de haven van Steinwerder loopt; de belangrijkste verkeersader: "Toen we de orderverwerking nog niet volledig hadden gedigitaliseerd, stonden hier elke ochtend lange rijen vrachtwagens. De chauffeurs moesten bij ons komen om de benodigde papieren in te leveren voor hun rit. "Nu is de straat voor het CTD-hoofdkantoor in het havencentrum helemaal leeg. Dankzij de gedigitaliseerde routeplanning besparen chauffeurs tijd en brandstof omdat ze niet helemaal via Steinwerder hoeven te rijden, en dit is tegelijkertijd veel beter voor het milieu.

Bron: Hafen-Hamburg
Publicatiedatum: