Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Koerslijstmeer »

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




Overzicht wereldmarkt paprika

Het is de zon die het seizoen bepaalt. In Ontario is het bewolkt waardoor de volumes iets lager uitvallen. In grote delen van Europa is het zonnig en licht. Bijvoorbeeld in het Verenigd Koninkrijk resulteert dat in een grote aanvoer. Kou remde het seizoen in Rusland en Polen. In BelgiŽ en Nederland zetten de prijzen een neerwaartse trend in. Spaanse telers kunnen nauwelijks opboksen tegen de Nederlandse aanvoer op de markt. De binnenlandse markt biedt een beter perspectief. China investeerde in kassen waardoor de productie is toegenomen.

Russische oogst vertraagd

De binnenlandse paprika-oogst is vertraagd door het koele en regenachtige weer in de laatste weken. Daardoor is het land nog altijd afhankelijk van de import, wat resulteert in hogere prijzen die de meeste consumenten niet bereid zijn te betalen. "Het is een moeilijke markt in Rusland," vertelt een handelaar. "De import van California paprika is vertraagd doordat consumenten geen 200 roebel (2,90 euro) per kilo willen betalen voor paprika's als tomaten of komkommers veel goedkoper zijn." De rode paprika zijn het populairst, goed voor 80% van de markt. De resterende 20% wordt verdeeld tussen de gele (15%) en groene (5%). De lokale productie vervangt de California paprika met een iets spitsere paprika die Bulgaarse paprika genoemd wordt. Deze variant dateert nog uit de Sovjetperiode toen Bulgarije de belangrijkste producent van paprika's was. In de vollegrondsteelt is de rode paprika echter onder vertegenwoordigd en domineert de witte paprika.

In de komende weken zal de situatie aantrekken als de binnenlandse productie aan de markt komt. Een handelaar verwacht dat de verkoop dan aantrekt aangezien de prijs voor binnenlandse paprika lager is dan voor het importproduct. Afhankelijk van het weer duurt het seizoen tot eind september.



Polen ontdekken rode puntpaprika

Twee tot drie weken geleden begon het seizoen voor de groene paprika's. De eerste gekleurde volgen in de komende weken, net als de zoete puntpaprika. De laatste drie jaar is er een duidelijke trend te zien waarbij de rode puntpaprika populairder wordt, vertelt een handelaar. "Het punt is bereikt dat de vraag groter is dan de aanvoer." De vraag naar de traditionele witte puntpaprika staat onder druk. De handelaar legt uit dat dit ook het gevolg is van de campagnes die de retailers opzetten met de rode puntpaprika. Ondanks de groeiende populariteit blijft de vraag naar de gewone blokpaprika op peil.

Het koude weer in april zal vooral de kwaliteit van de paprika beÔnvloeden dit seizoen. Een teler vertelt eenzelfde volume te verwachten. In de export blijft de vraag uit BelgiŽ, Nederland en het Verenigd Koninkrijk achter, maar op de binnenlandse markt is de vraag goed.

Belgische prijzen in neerwaartse trend

Op woensdag 5 juli lag de paprikaprijs nog op een vrij goed niveau: groen 1,15 euro, rood 1,40 euro en geel 80 cent. De afgelopen weken waren de prijzen ook goed tussen de 1,20 en 1,80 euro. De handel kan tevreden terugkijken op het seizoen. Voor de komende weken ziet het er prijstechnisch minder gunstig uit. Een handelaar spreekt de verwachting uit dat de prijs van de rode en de groene paprika die van de gele zullen volgen in een neerwaartse trend. Het aanbod neemt toe en de vakantieperiode staat voor de deur. In vergelijking met andere glasgroenten hebben de paprika's het volgens de handelaar prima. Andere kasgroenten hebben al langer een lage prijs.

Nederland: handel positief, teelt somberder

Waar handelaren spreken over een goed paprikaseizoen, zijn telers er beduidend minder over te spreken. Door de wisselende weersomstandigheden is het lastig regelmaat in de productie te krijgen en komen de paprika's duidelijk in hausses op de markt. Vooral uit geel klinken ontevreden geluiden. De prijsdaling van de gele paprika, die eind vorige maand ingezet werd, is ook ten opzichte van de andere kleuren opvallend. De daling is eerder ingezet en dieper gegaan. "Rood heeft toch de voorkeur", verklaart een teler. "De mix-verpakkingen spelen ook mee. De afgelopen weken zagen we ook flink wat duo-verpakkingen met twee keer rood. Dat zie je met geel niet gebeuren."

De prijsdruk is ook te verklaren vanuit het groeiende areaal. Sinds vorig jaar is het Nederlandse teeltoppervlakte paprika, dat tussen 2012 en 2016 daalde, weer flink gegroeid. Nu ligt het rond 1.300 hectare en dat is zo'n 12% meer dan in 2014 en 2015. Telers kiezen de laatste jaren nadrukkelijk voor de grove rassen. De 260+ sortering heeft het de afgelopen jaren in de zomer net beter gedaan qua prijs. De tweede helft van het seizoen zal daarom bepalend worden voor de Nederlandse tuinder.   De ontwikkeling van het areaal is bovendien nog niet tot einde gekomen: dit jaar wordt minimaal 40 hectare nieuwe paprikakassen gerealiseerd.

Lange tijd liep het seizoen voor de Hollandse paprika's nog redelijk, maar die prijzen zijn nu - geel voorop - fors gedaald. Lange tijd heeft Spanje zelf product gehad, Nederlandse handelaren hopen dat ze nu naar onze paprika's vragen. Een nieuwe markt is China, waar na de proefzending vorig jaar afgelopen maand de eerste paprika's onder het merk Dutch Valley werden geÔntroduceerd.  In supermarkten in Shanghai en Guangzhou werden speciale promotie-evenementen georganiseerd ter ere van de lancering van dit nieuwe premium merk. Op de eerste proefzendingen naar China is positief gereageerd. Nu kunnen de reguliere bestellingen gaan plaatsvinden, dus er breken spannende tijden aan voor de Nederlandse exporteurs.

Verenigd Koninkrijk: goed weer, hoge productie

De paprikateelt profiteerde van het zomerse weer. De vele lichturen en warmte resulteerden in een grotere oogst en een goede kwaliteit. Het seizoen verloopt goed. Telers verkopen vooral op contractbasis aan supermarkten, waardoor de grotere volumes geen invloed hebben op de inkomsten. Het seizoen begon in januari en loopt, als het weer gunstig blijft, door tot november. Naast een goede vraag voor de blokpaprika's is er een goede markt voor de snackpaprika's.

Spanje: goed seizoen voor Lamuyo

Murcia is in productie op dit moment. Het is een lastig seizoen voor de telers en exporteurs. Het seizoen begon met een overlap met de aanvoer uit Almeria, dat het seizoen aanzienlijk verlengde. Daarnaast valt de grotere productie in Murcia samen met het Nederlands seizoen, waar de volumes ook gestegen zijn. In juni bracht Murcia 20% meer paprika's op de markt dan geraamd door de hoge temperatuur.
Volgens een handelaar staat de handel niet stil, hoewel de prijzen niet rendabel zijn. De blokpaprika's maat GG brengen 0,80 euro op afland. Een door brengt 4 tot 5 euro op, afhankelijk van de maat. Op de binnenlandse markt doet de Lamuyo het goed. Deze goede markt zal de reddingsboei van het seizoen vormen. In de afgelopen jaren is de Lamuyo-teelt minder populair geworden en investeerden telers in de blokpaprika voor de export. Met een kleiner volume en de aantrekkende economie resulteert in een goede markt voor de Lamuyo. Naar verwachting zal de Lamuyo-productie volgend jaar toenemen.

ItaliŽ afhankelijk van import

Het gros van de paprika's wordt geÔmporteerd. De binnenlandse productie is beperkt tot de regio's in het noorden van het land. Vanuit het zuiden zijn slechts zeer beperkte volumes beschikbaar, vooral van biologische producten. Op dit moment is de markt stabiel, met lichte tekenen van groei voor de biologische sector.
ItaliŽ importeert meer paprika's en pepers dan het exporteert. Ondanks die lage export is de productie ontoereikend om de binnenlandse vraag te voldoen. Import is er onder andere uit Spanje (Lamuyo) en Nederland. Een Italiaanse importeur bevestigd dat de California paprika in ItaliŽ tijdens de zomermaanden (vanaf april) uit Nederland wordt ingevoerd. Spanje is aan de markt in de wintermaanden, vanaf november. Dat seizoen duurt tot de Siciliaanse telers aan de markt komen.
Een derde leverancier, tussen januari en maart, is IsraŽl, maar de prijs is vaak te hoog voor de Italiaanse markt. Daarom hebben de Italianen een voorkeur voor het Spaans product.

Turkije investeert in kasteelt

Een handelaar vertelt de California paprika's vooral af te zetten op de binnenlandse markt, de Balkan en Griekenland. De belangrijkste afzetmarkten zijn Bulgarije en RoemeniŽ. Daarnaast is er vraag uit Oostenrijk. Verder Europa in is een lastige markt vanwege de Nederlandse aanvoer. De meeste landen prefereren de Nederlandse paprika. Alleen op prijs kan Turkije concurreren. In Turkije wordt geÔnvesteerd in de kasteelt, vooral in kassen met aardwarmte. Turkije heeft een jaarrond seizoen dat in september begint met Antalya. In juni en juli neemt Mersin het stokje over, tussen juli en september is Bursa aan de markt. De vraag is echter niet hoog.

China: kasteelt groeit snel
China is een grote producent van paprika's en pepers, maar heeft ook een enorme binnenlandse markt. Verspreidt over het land, van noord tot zuid, worden de paprika's geteeld. Het huidige seizoen is moeilijk voor de telers. De volumes zijn gestegen door de hoge temperatuur in het noorden tijdens het voorjaar. Daarnaast is er met overheidssteun geÔnvesteerd in polytunnels om de winterproductie te vergroten. Daardoor is het volume in het noorden fors gestegen.
Nederland is momenteel het enige land dat toegang heeft tot de markt met paprika's. deze staan bekend als 'sweet peppers' in China. De eerste lading werd onlangs naar China verscheept. In de supermarkten is maar een gering volume Nederlandse paprika's te vinden.

AustraliŽ kijkt over de grens

Eind maart trok de topische storm Debbie over de belangrijkste winterteeltregio in Bowen, Queensland. Dat had grote gevolgen voor de paprikamarkt. Daarna volgden meldingen over een bacteriologische ziekte in de regio die de tekorten verder liet oplopen, met prijsstijgingen tot gevolg. In Sydney zijn de paprika's uit de andere grote teeltregio Bundaberg redelijk geprijsd. De paprika brengen daar 3 tot 4 dollar per kilo op. Volgens een handelaar zijn de prijzen voor de telers ook acceptabel.
Hoewel het grootste deel van de oogst op de binnenlandse markt blijft, neemt de interesse in de export verder toe. Vanuit de regering worden protocollen opgesteld om met fytosanitaire issues om te gaan en daarmee toegang te krijgen tot de Aziatische markt. Vooral China is een aantrekkelijke markt. Daarnaast is er interesse in export naar het Midden-Oosten. De zomertemperatuur is te hoog om jaarrond productie te hebben, daarom is er ook ruimte voor import in de zomermaanden. In 2015 kwam de import uit op 1.894 ton.

VS: bewolkte dagen maar positieve stemming

Hoewel de berichten uit de paprikasector in Ontario iets uiteenlopen, is de algemene perceptie dat de vraag solide blijft. Een teler vertelt enthousiast een recordoogst te halen, terwijl het seizoen nog niet voorbij is. "We zien een substantiŽle groei in alle kleuren, rood, geel en oranje."
In het noorden van de VS kampen telers met de paprikasnuitkever, in Ontario hebben de telers daar nog niet mee te stellen. De volumes vallen wel iets lager uit door regen en bewolkte dagen. Daardoor is er een kleine krapte op de markt, vertelt een teler. Als gevolg zijn de prijzen licht gestegen

Mexico blijft gericht op VS

Traditioneel is de VS de belangrijkste afnemer van Mexicaanse producten. Daarna volgen onder andere Japan, China, de EU en het Arabisch schiereiland. Ondanks de uitspraken van Trump verwacht de Mexicaanse regering dat de export dit jaar zal groeien. Vanuit de regio Oaxacan is een eerste lading van 18 ton tomaten en paprika's naar Canada verscheept.

Dominicaanse republiek heeft moeite met export
MRL's en gezondheidszaken beÔnvloedden de export, maar dankzij investeringen in kassen konden deze uitdagingen het hoofd geboden worden. In het oosten van het land zijn nog wel problemen op deze punten. De belangrijkste markten zijn de VS, Canada en Caribische landen. Vooral in de wintermaanden is export naar de VS en Canada aantrekkelijk. Voor veel telers is export lastig vanwege een gebrek aan marktinformatie, maar er wordt geÔnvesteerd om een goede exportpositie op te bouwen.

Publicatiedatum: 7-7-2017
Auteur: Rudolf Mulderij
Copyright: www.agf.nl

 



 

Plaats een reactie:

Naam: *
Woonplaats: *
Email: *
  E-mail weergeven
Bericht: *
Voer de code in
*

 

 

Ander nieuws uit deze sector: