Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Auchan heeft bescheiden groei omzet

Britse supermarkten gebruiken dubieuze inkooptactieken

Zwitserse investeerder sluit overeenkomst met Woolworths
Het in Zwitserland gevestigde European Marketing Distribution AG (EMD) gaat een partnerschap aan met de Australische retailer Woolworths. Woolworths maakt gebruik van EMD om producten te leveren voor het huismerk van de keten. Het is voor het eerst dat EMD in de Australische sector werkt. Woolworths heeft momenteel ongeveer 1.000 vestigingen in Australië en meer dan 180 winkels in Nieuw-Zeeland. (esmmagazine.com)

Kaufland bereidt zich voor op Australië
Naar verluid is de Duitse retailgroep Kaufland in Australië op zoek naar vastgoed en nieuw personeel. Het bedrijf heeft nu een Australisch katern op de eigen website, waarop staat gemeld dat het bedrijf stukken terrein van 20.000 vierkante meter over wil nemen. De stukken vastgoed zijn ongeveer even groot als de locaties van Masters-winkels, voordat deze failliet gingen. Kaufland heeft meer dan 1230 vestigingen in Duitsland, de Tsjechische Republiek, Polen, Bulgarije, Kroatië, Roemenië en Slowakije. Over heel Europa zijn er zo'n 150.000 werknemers bij Kaufland in dienst. (startsat60.com)

Britse supermarkten gebruiken dubieuze tactieken bij leveranciers
Volgens de officiële Britse toezichthouder Christine Tacon maken supermarkten gebruik van dubieuze strategieën om geld van leveranciers los te peuteren, zo meldt The Times. Zo moeten sommige leveranciers als voorwaarde bij de supermarkt eerst £25.000 (€28.650) neerleggen voor een liefdadigheidsdiner. Andere tactieken zijn het onrechtmatig claimen van leveringen die volgens de supermarkten niet bezorgd zouden zijn, het vragen om een bijdrage van de leveranciers om de producten in de schappen te houden en het doorberekenen van boetes van £55 (€63) als een consument klachten heeft. (The Times)

Tesco vreest boycot na opmerkingen van voorzitter

Tesco-voorzitter John Allan heeft zijn uitspraken teruggenomen, nadat hij eerder opmerkingen maakte over wat hij de nadelen van blanke mannen in bestuurskamers noemt. Naar aanleiding van de uitspraken ontstond veel verontwaardiging. Critici hebben bij Tesco aangespoord op meer diversiteit onder het management van de keten. Ook hebben sommige consumenten aangegeven de keten vanaf nu te mijden. (Bloomberg)

Australië: "Costco is 28% goedkoper dan Woolworths en Coles"
Volgens Costco-directeur Patrick Noone is Costco 28% goedkoper dan de eveneens Australische ketens Woolworths en Coles. Noone verwijst hierbij naar een intern onderzoek naar de prijzen van zo'n 150 tot 160 producten in het assortiment. De directeur geeft aan dat hij het prijsverschil uit zou willen breiden tot 30%. (smh.com.au)

Carrefour opent nieuwe Express-winkels in Brazilië 
De Franse retailer Carrefour SA (CARR.PA) gaat dit jaar in Brazilië 70 nieuwe winkels openen onder het kleine Express-format, aldus het nieuwsblad Valor Econômico aan de hand van uitspraken van Carrefour-CEO Georges Plassat. (Reuters)

Carrefour wint in Brazilië onderscheiding voor duurzaamheid

Abras, de Braziliaanse branchevereniging voor de supermarktsector, heeft Carrefour voor het tweede jaar op rij de Rama-prijs voor duurzaamheid gegeven. Carrefour won de onderscheiding in de categorie "Distinguished Retailer". Het Rama-initiatief is opgezet om het gebruik van gewasbeschermingsmiddelen in de Braziliaanse leveringsketen voor versproducten in de gaten te houden. Vorig jaar ging er ongeveer 1,24 miljoen ton aan versproducten in deze sector om, wat ten opzichte van 2015 een toename was van 23,6%. (esmmagazine.com)

VS: Omzettoename voor Weis Markets
Weis Markets had in zijn vierde kwartaal een omzettoename van 17,6% tot $925,1 miljoen (€867,6 miljoen), waarbij rekening is gehouden met de extra week van 2016. Het sterke resultaat kwam tot stand dankzij de vergelijkende winkelomzet, die in de periode van 14 weken toenam met 3,4%. Over het hele jaar nam de omzet toe met 9% tot een totaal van $3,1 miljard (€2,9 miljard). De netto winst nam met 46,9% toe tot $87,2 miljoen (€81,8 miljoen). (drugstorenews.com)

VS: Wegmans volgens Fortune beste bedrijf om voor te werken
De Amerikaanse keten Wegmans staat in de jaarlijst van 2017 voor de honderd beste bedrijven om voor te werken. De jaarlijst wordt gepubliceerd door Fortune in samenwerking met het marktonderzoeksbureau Great Place to Work en heeft dit jaar zijn twintigste editie. Wegmans staat op de tweede plaats, na koploper Google. (sungazette.com)

Frankrijk: Auchan heeft bescheiden groei jaaromzet
Auchan had tijdens 2016 een bescheiden groei in omzet en winst. De omzet steeg met 0,7% tot €52,8 miljard, terwijl de bruto bedrijfswinst toenam met 1,3% tot €1,2 miljard. De nettowinst maakte echter een grotere sprong vooruit en kwam met een toename van 18,2% neer op €824 miljoen. Het retailsegment van Auchan had een toename in omzet van 0,7% tot €51,7 miljard. Bij elf van de veertien internationale markten waar Auchan in actief is was sprake van positieve groei. (kamcity.com)

Carrefour komt in België met maaltijdpakket "Simply You Box"

Carrefour heeft in België een concept voor maaltijdpakketten gelanceerd onder de naam "Simply You Box". Eerder werd met succes een proefperiode gehouden in oktober van 2016. Het concept maakt gebruik van seizoensgebonden Belgische producten en is beschikbaar in porties voor twee tot vier personen. De Simply You Box-merklijn heeft negen verschillende pakketten, die per drie in even zoveel verschillende categorieën zijn te verdelen. Deze categorieën zijn "traditioneel", "hartig" en "vegetarisch". (esmmagazine.com)

Ierland: Tesco juicht initiatief tegen voedselverspilling toe
Tesco Ireland heeft positief gereageerd op de start van een actiegroep tegen voedselverspilling op initiatief van de Ierse minister voor communicatie, klimaat en milieu, Denis Naughten. De nieuwe actiegroep ging op 9 maart 2017 van start en is bedoeld om Ierse retailers te helpen om aan de richtlijnen van de VN voor voedselverspilling tegemoet te komen. Deze richtlijnen zijn samengevat in het plan "Sustainable Development Goals for 2030" en omvatten onder andere een afname in voedselverspilling tot 50% bij retailers en leveringsketens. (esmmagazine.com)

Carrefour heeft Roemeens netwerk van 298 vestigingen
Carrefour had met het einde van 2016 in Roemenië een netwerk van 298 vestigingen. Aan het einde van 2015 stond het netwerk in Roemenië nog op 192 vestigingen, waaronder 29 hypermarkten, 110 supermarkten en 53 warenhuizen. Het netwerk is sinds 2015 uitgebreid met drie nieuwe hypermarkten en 103 supermarkten. (business-review.eu)

Bingo is grootste supermarktketen van Bosnië/Herzegovina

De lokale retailer Bingo is de grootste supermarktketen van Bosnië/Herzegovina. Het bedrijf had aan het einde van 2016 een marktaandeel van 17%. Konzum, dat onder beheer valt van de Kroatische retailgroep Agrokor, staat nu met een aandeel van 16% op de tweede plaats. (esmmagazine.com)

Biologische thuisbezorger breidt uit in Peru
Green BEAN Delivery, een grote online bezorgdienst voor biologische producten, gaat zijn netwerk uitbreiden in Peru. Vanaf 20 oktober kunnen Peruaanse consumenten online producten bestellen uit een assortiment van lokale en biologische producten, die vervolgens aan de deur worden afgeleverd. (kokomotribune.com)

Frankrijk: Meer versproducten bij Greenweez 
De Franse online retailer Greenweez heeft zijn assortiment aan biologische en duurzame producten uitgebreid met verse groente en fruit. Het nieuwe assortiment werd in februari 2017 geïntroduceerd en bestaat uit 550 lokale en geïmporteerde producten. (esmmagazine.com)

Ondanks juridische stappen nog steeds splitsing voor Metro
De Duitse retailer Metro Group heeft in een verklaring aangegeven dat de onderneming nog steeds van plan is zichzelf op te splitsen. Metro wil zichzelf opdelen in twee strategisch gefocuste bedrijven, ondanks dat er naar aanleiding van dit plan nu vier rechtszaken zijn aangespannen. (esmmagazine.com)

Amazon Prime breidt uit in San Francisco 
Klik hier om het artikel te lezen.


Veel animo voor beursgang India's Avenue Supermarts
Klik hier om het artikel te lezen.


De gevolgen van Brexit voor Britse coöperaties
Klik hier om het artikel te lezen.



Publicatiedatum: