Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Koerslijstmeer »

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




Ben de Groot, De Groot International:

"Uitbreiding van het bananenassortiment zou goed zijn voor de hele sector"

Een interview is aan Ben de Groot eigenlijk niet besteed. Toch maakt de algemeen directeur van De Groot Fresh Group voor de bananenspecial van Primeur een keer een uitzondering.


William en Ben de Groot

Er zijn meerdere bananenmerken, maar allemaal van de Cavendish-banaan. Wordt het niet tijd voor een nieuw ras?
We hebben ook bakbananen, mini-bananen en rode bananen, maar ik zou vandaag al graag een nieuwe soort willen introduceren. En of dit nou een blauwe is of eentje met vanille- of chocoladesmaak of een andere vorm, dat maakt me niet zoveel uit. Uitbreiding van het bananenassortiment zou goed zijn voor de hele sector. Een dergelijke banaan zal heus geen volumeartikel worden, maar je weet wel dat bij een succesvolle introductie een schreeuwend tekort ontstaat. Wij willen niet het breedste AGF-assortiment voeren, maar wel de beste zijn in producten waar we goed in zijn.

Valt er goed samen te werken met supermarkten?
Voor ons is elke klant even belangrijk, hoe groot of klein die is. Wij hebben klanten en leveranciers waar we al meer dan 25 jaar mee samenwerken. Alles valt of staat met vertrouwen in elkaar. Het mag soms best even spetteren als je maar blind vertrouwen in elkaar hebt. In hoeverre pas je bij elkaar en ben je van toegevoegde waarde? Ik denk in termen van partnerships en geloof in 'dedicated' werk zonder daarbij al te innig te worden. Ik wil namelijk ten allen tijde mijn eigen zaak runnen, maar wel gezamenlijk met klanten pijltjes gooien wat we samen willen bereiken.

Hoe zie je de foodretail zich verder ontwikkelen?
Persoonlijk vind ik het wel jammer dat de supermarkten in het algemeen zo prijsgedreven werken. Hierdoor wordt alle toegevoegde waarde eruit gehaald zonder dat iemand zich maar afvraagt hoe het kan. Iedereen koopt tegenwoordig bij de Action of loopt met een tas van een discounter op de tennisbaan. Dat was vijftien jaar geleden niet voor te stellen. Anderzijds zie je beleving een steeds grotere rol krijgen. Niet de formules, maar de producten komen steeds meer centraal te staan. Alle retailers richten zich op food. Het is gezond en hip en ik zie de prijzen van het basisproduct eerder stijgen dan dalen. De grote vraag is hoe de internetverkopen zich gaan ontwikkelen. Dat aandeel is nu nog laag, maar gaat geleidelijk wel groeien. Daarbij is het aandeel  AGF in de online verkoop het hoogste. Wanneer dat echt goed uitgerold wordt, krijg je een nieuwe vorm van retailafzet. Daar staat de komende jaren nog een hoop te gebeuren. Klanten die vandaag nog niet bestaan, kunnen in de toekomst de grootste concurrent worden. Daar kun je vandaag de dag nog niet altijd op acteren, maar je moet de ontwikkelingen wel volgen. Wij hebben ook foodservice-klanten die enkele jaren geleden als 'yuppen' begonnen met tien dozen per week, maar nu duizend dozen bij ons kopen..."

Het hele artikel lezen? Neem een abonnement op AGF-Primeur en wij sturen je het februari-nummer nog toe

Publicatiedatum: 28-2-2017
Auteur: Izak Heijboer
Copyright: www.agf.nl

 



 

Plaats een reactie:

Naam: *
Woonplaats: *
Email: *
  E-mail weergeven
Bericht: *
Voer de code in
*

 

 

Ander nieuws uit deze sector: