Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Bananen verdienen het om meer gewaardeerd te worden"

Banaan is een van de meest geconsumeerde fruitsoorten ter wereld en neemt een steeds belangrijkere plaats in binnen de agrovoedingsindustrie. "Het is een fruitsoort die in 150 landen ter wereld wordt geteeld en het is het meest verhandelde tuinbouwproduct op internationaal niveau. In de agrovoedingssector is het het derde meest verkochte product", stelt Attilio Pagni, commercieel manager en vierde generatie van het Italiaanse Alimentari Ortofrutticoli ABC.

"In Italië bedraagt de consumptie per hoofd van de bevolking 10 kilo per jaar en vaak is de banaan heel belangrijk in het verkoopbeleid van supermarktketens. Denk bijvoorbeeld aan promoties van €0,99 per kilo. In Italië zijn er vier grote categorieën bananen: conventioneel, biologisch, biologisch Fairtrade, conventioneel Fairtrade. Elk van deze types heeft zijn eigen prijsklasse: van de laagste prijs voor het conventionele fruit tot de hoogste prijs voor de biologische Fairtrade banaan, ofwel van €1 tot bijna €3 per kilo."

"Banen worden het hele jaar door regelmatig gegeten, maar maart, april en mei zijn de maanden waarin het fruit de hoogste verkoopcijfers registreert. In de zomer neemt de consumptie iets af. De algemene consumptie neemt evenwel toe, ondanks een stijging van 18% van de verkoopprijs in de afgelopen jaren", legt Pagni uit. "Door de relatief milde winter en het uitblijven van vorst zal het Italiaanse seizoensfruit eerder op de markt komen en dat zal nadelig zijn voor de consumptie van bananen. Maar uiteraard is het goed nieuws voor de Italiaanse telers, die het de afgelopen jaren niet gemakkelijk hebben gehad."

"Op dit moment importeren we vooral bananen van partner telers in Costa Rica en Ecuador. De bananen worden voornamelijk verkocht onder ons merk Billo", zegt Pagni.

Volgens Pagni steunt de Italiaanse importmarkt steeds meer op belangrijke spelers en minder op nieuwkomers of incidentele handelaren. "Dit zorgt ervoor dat er minder prijsvolatiliteit is en een grotere regelmaat in de bevoorrading, zowel bij import als bij verkoop. In die zin is de retail de afgelopen decennia van fundamenteel belang geweest. Dankzij jaarlijkse contracten met vastgestelde volumes en prijzen kan het werk beter gepland worden en worden meer garanties geboden aan alle schakels in de keten, van teler tot distributie, en worden de kosten geoptimaliseerd."

Hoewel het een groot product is in de fruithandel, vertoont banaan ook belangrijke kritieke punten. "De belangrijkste uitdagingen van de afgelopen jaren zijn van geopolitieke (internationale conflicten), economische (vermindering van de koopkracht van gezinnen) en klimatologische aard. Klimaatverandering, om maar een voorbeeld te noemen, kan de kwaliteit en de opbrengst nadelig beïnvloeden, maar ook de regelmaat van het zeevervoer. Kijk maar naar de droogteproblemen in het Panamakanaal. Dit leidt tot een toename van de kosten en onderbrekingen in de leveringen die, naast het creëren van organisatorische problemen, de economische duurzaamheid van een al zeer gestreste toeleveringsketen ondermijnen. Er zijn geen gemakkelijke oplossingen in dit opzicht, maar ze zijn er wel. We zouden moeten proberen meer waarde aan het product te geven."

Hoe? "Het is niet eenvoudig, maar investeren in overeenkomsten en communicatie in de toeleveringsketen zijn zeker twee haalbare wegen. Kijk maar naar wat de aardappelsector voor elkaar heeft gekregen", antwoordt Pagni.


Het nieuwe rijpings-, verwerkings- en opslagcentrum in Bergamo

Italië houdt van de banaan uit Midden- en Zuid-Amerika. "Ecuador, Costa Rica en Colombia zijn de belangrijkste herkomstlanden, waarbij Ecuador de grootste exporteur ter wereld is. Cavendish is het meest verkochte ras: het heeft een harde schil, een goed visueel aspect en een lange houdbaarheid, aangezien het minder klimaatstress ondervindt."

Alimentari Ortofrutticoli ABC verhandelt jaarlijks ongeveer 1,8 mln kartons bananen, oftewel ongeveer 34.000 ton. "We verkopen het fruit niet groen. 99% van de door ons verhandelde bananen wordt gerijpt in onze faciliteiten. We leveren voor iets meer dan de helft aan de retail en de rest aan de groothandel en de horeca", legt Pagni uit. "Op dit moment importeren we vooral bananen van partnertelers in Costa Rica en Ecuador. De bananen worden voornamelijk verkocht onder ons merk Billo en onder exclusieve merken zoals Tropical Rica, Costa Sol en Rica. Sinds enkele jaren zijn we ook trots op de groei die we in Italië hebben doorgemaakt met de Noboa/Bonita groep, een van de belangrijkste private spelers in Ecuador, met wie we talrijke groeiprojecten hebben in het hele land. We verkopen ook bananen onder het Chiquita merk. Onze strategie is dus in zee gaan met grote leveranciers die ons regelmaat in de bevoorrading, kwaliteit, gezondheid en duurzaamheid van de producten garanderen. Met een breed scala aan referenties kunnen we volledig voldoen aan de behoeften van onze klanten."

Pagni spreekt over rijpings-, verwerkings- en opslagcentra van het bedrijf. "Die in Rome is de belangrijkste. Van daaruit wordt Midden- en Zuid-Italië bediend. In het noorden hebben we, in samenwerking met Astra Spa, een groep gespecialiseerd in het leveren van logistieke diensten en vrachtvervoer voor derden, onlangs de activiteiten in Bergamo gestart. Daarnaast hebben we nog een centrum in San Pietro in Casale, dat voornamelijk gewijd is aan peren, en in Livorno, een 'buffermagazijn' voor de containerlading die van overzee komt."


Cherubino Pagni begon met de rijping van bananen met ambachtelijke systemen

Alimentari Ortofrutticoli ABC
Alimentari Ortofrutticoli ABC is een familiebedrijf met een vooraanstaande positie in de import en distributie van tuinbouwproducten. In 1925 begon Cherubino Pagni in Rome met de rijping van bananen met ambachtelijke systemen. De huidige bedrijfsnaam Alimentari Ortofrutticoli ABC Spa (waarbij het acroniem staat voor Azienda Banane Coloniali) werd in 1949 opgericht door zijn zoon Attilio Pagni. Hij legde de basis voor een breder project: de import van groenten, fruit, exotisch fruit en bananen van over de hele wereld. Vandaag de dag bestaat het bedrijf uit Sandro, die voorzitter is, zijn zoon Attilio, zijn dochter Diletta, zijn zoon Gregorio en zijn neef Cherubino Pagni.

Avocadoteelt in Kenia (Attilio Pagni) en ananasteelt in Costa Rica (Gregorio Pagni)

Naast bananen werkt het bedrijf met exotisch fruit (ananas, avocado's, mango's en papaja's, om er een paar te noemen), meloenen, citrus, peren en groenten. 90% wordt geïmporteerd.

"We selecteren, importeren, verpakken en verkopen groenten en fruit aan retailers en groothandelaren in heel Italië. We onderhouden sterke relaties met grote telers in de verschillende landen van herkomst. Onze missie is de consumenten te verrassen, door hen jaarrond de mogelijkheid te bieden groenten en fruit van over de hele wereld te vinden: eenvoudige, natuurlijke producten met vele voordelen, gekenmerkt door smaak, gezondheid en nieuwigheid", vervolgt Pagni.

Het bezoek van de Ecuadoraanse minister van Landbouw, Danilo Palacios.

Tijdens het onlangs in Rome gehouden World Banana Forum ontving het bedrijf het bezoek van de Ecuadoraanse minister van Landbouw, Danilo Palacios. "Hij is een van de grootste bananentelers in Ecuador en ik had de gelegenheid om zijn ondernemersverhaal te horen. Het heeft me op persoonlijk niveau zeer gefascineerd. Bovendien is het feit dat de minister directe ervaring heeft in de sector heel belangrijk", besluit Pagni.

Voor meer informatie:
Alimentari Ortofrutticoli ABC Spa
Via Guido Reni 56
00196 Rome (Italië)
info@alimentariabc.it
www.alimentariabc.it

Publicatiedatum: