Kleine foodproducenten zijn grootste groeiers
Onderscheidend zijn met menukaart of supermarktschap
Kleine ondernemers leveren hun producten vaak via de speciaalzaak, horeca/foodservice of rechtstreeks via een eigen (online) winkel. Zij maken het verschil door snel in te spelen op foodtrends, op het gebied van gezondheid of de behoefte aan kleinschaligheid en ambachtelijke en duurzame producten. Ook supermarkten benutten steeds vaker de kracht van de sterkste groeiers om hun formule te versterken en zich te onderscheiden van concurrenten met een uniek assortiment. Nu buitenhuisconsumptie steeds meer terrein wint, zullen ook hotels, restaurants en cafés nog meer behoefte krijgen aan onderscheidende producten op de menukaart.
Ontwikkeling nieuwe concepten nodig om consumenten te blijven binden
De consumentenbestedingen aan voeding en dranken nemen toe. Consumenten zoeken steeds meer variatie in eten en drinken, waardoor hun loyaliteit onder druk staat. Ook kleine producenten staan voor de uitdaging te blijven innoveren en nieuwe concepten te ontwikkelen, als zij consumenten aan zich willen blijven binden. Een duidelijke en onderscheidende positionering ten opzichte van bestaande producten, je markt goed kennen, en professionalisering zijn belangrijk. Een efficiënte productie en logistiek zijn basisvoorwaarden. Het is aan de ondernemer om met overtuigingskracht duidelijk te maken waarom zijn product een aanvulling is op een menukaart of aan het assortiment van een supermarkt en hoe het bijdraagt aan een sterke formule en loyale klanten.
Bron: ABN AMRO