Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Filedruk neemt in 2016 toe met 10 procent

De filedruk -de lengte maal de duur van files- is in 2016 met circa 10% gestegen ten opzichte van 2015. Dat blijkt uit de voorlopige filecijfers van de VID. Het is de verwachting dat deze cijfers in de laatste week van het jaar niet meer noemenswaardig zullen wijzigen.

Vooral in de maanden april mei, juni en juli was het drukker dan in 2015. Alleen de maanden januari en december waren rustiger. De stijging van de filedruk is (ook in absolute zin) minder groot dan in 2015. Toen steeg de filedruk met 23 procent. Deze hoogste stijging in jaren was het gevolg van de economische groei en stijgende werkgelegenheid in combinatie met veel neerslag. Een spits met neerslag telt gemakkelijk twee keer zoveel filedruk. In 2016 telde de VID 45 regenspitsen tegen 64 een jaar eerder. De stijging in het afgelopen jaar komt dan ook vrijwel geheel op het conto van de verbeterde economische situatie.

Langere spitsen
De toegenomen filedruk zorgt er voor dat weggebruikers eerder op pad gaan: in zowel de ochtend- als de avondspits staan de files er eerder dan vorig jaar. Weggebruikers proberen zo de grootste drukte te ontlopen. Iets dat maar ten dele lukt, want hierdoor beginnen de files vroeger en duren ze ook langer.

Met circa 25% van de filedruk op dinsdag en hetzelfde percentage op donderdag blijven dat de drukste dagen van de week. Van de resterende dagen wordt de maandag het snelst drukker. Ruim 50% van alle filedruk ontstaat in de avondspits, de ochtendspits is goed voor een derde van de filedruk.

Op een aantal trajecten is de filedruk in 2016 spectaculair toegenomen. De A9 richting Alkmaar spant de kroon: de filedruk is meer dan verdubbeld. Dit moet grotendeels worden toegeschreven aan de werkzaamheden aan de Velsertunnel, waardoor de Wijkertunnel (A9) zwaarder wordt belast. Opmerkelijk is dat de filedruk in omgekeerde richting licht daalde. Dit is vooral een gevolg van een betere doorstroming bij Badhoevedorp: een eerste effect van de aanleg van de boog om Badhoevedorp. Voorheen zorgden invoegend verkeer vanaf de A5 maar ook sluipverkeer dat via de rangeerbaan enkele kilometers file voorbij probeert te steken, voor file.



Flinke stijging op A4
Verkeer op de A4 tussen Amsterdam en Den Haag lijkt, in beide richtingen, negatief te profiteren van de opening van de Ketheltunnel nabij Rotterdam. De filedruk richting Den Haag is dankzij de betere doorstroming bij Rotterdam gestegen met maar liefst 59 procent, terwijl deze richting Amsterdam met 54 procent toenam. Knelpunten in dit traject zijn Leidschendam, Leiden en knooppunt Burgerveen.

Bij Leiden bestaat de weg in beide richtingen uit een hoofd- en parallelbaan, de voegbewegingen die het verkeer daardoor moet maken zorgen voor extra file. Bovendien gebeuren er regelmatig ongevallen die de doorstroming verder hinderen. De Minister van Infrastructuur en Milieu heeft al maatregelen aangekondigd bij Leiden. Gelet op de meest recente cijfers is het de vraag of niet het hele traject tussen de knooppunten Prins Clausplein en Burgerveen een extra rijstrook moeten gaan krijgen. Ten zuiden van Zoeterwoude-Rijndijk steeg het verkeersvolume in 2016 op werkdagen met circa 4 %. Ongeveer 158.000 voertuigen gebruiken dagelijks dat deel van de A4.

Daling op A13
Er is ook goed nieuws. Op de A13 richting Rotterdam verdampte 78 procent van de filedruk, in andere richting zelfs 81 procent. Verkeer hier profiteert wel van de opening van de A4 Midden-Delfland. Dat geldt, in mindere mate, ook voor de A20 waar de filedruk met 4 tot 10 procent afnam. Het effect van de Ketheltunnel is op zich groter. Een stijging aan de oostkant van de A20 bij Nieuwerkerk en Moordrecht doet dit effect deels teniet.

Bron: VID
Publicatiedatum: