Haventarieven Rotterdam stijgen minder dan inflatie
Zeehavengeldtarieven
In de containersector zet het Havenbedrijf in op een toename van het aantal transshipment containers. Deze gaan, nadat ze per zeeschip zijn aangekomen, vanaf de terminal direct over zee verder naar een andere Europese haven. Het havengeld voor zo'n container is gemiddeld ongeveer 8 euro. De huidige korting van 3,75 euro wordt in 2017 verhoogd tot 5 euro per deepsea container. Voor feeder containers blijft de bestaande transshipmentkorting van 2,50 euro per container komend jaar bestaan. Het Havenbedrijf wil zo de markt verleiden fors meer transshipmentlading via Rotterdam te verschepen. Daarbij wordt de extra stimulans voor containerschepen om per keer dat ze naar Europa komen Rotterdam twee keer aan te lopen gehandhaafd. Bij zo'n tweede bezoek door deepsea (intercontinentaal varende) containerschepen is het tarief 25 procent van het normale tarief. Dit stimuleert dat de allergrootste, zwaar beladen containerschepen bij aankomst in Noordwest-Europa eerst Rotterdam aandoen om een deel van hun lading te lossen, dan in enkele andere havens afmeren en voor vertrek naar (veelal) Aziƫ nog een keer naar Rotterdam komen om maximaal beladen Europa te verlaten.
Conform de twee jaar geleden met de VNPI gemaakte driejarige afspraak, blijft het tarief voor tankers met ruwe olie ook in 2017 1,5 procent achter bij de algemene wijziging van het zeehavengeldtarief. Dit betekent dat het tarief in 2016 1,2 procent daalt. 2017 is het derde opeenvolgende jaar dat het tarief voor ruwe olie daalt.
De bestaande korting voor schone schepen, de Environmental Ship Index (ESI), wordt voortgezet. Schepen die op de index 31 punten scoren krijgen een korting van 10 procent op het scheepsdeel van het haventarief. Die korting wordt verdubbeld als schepen relatief weinig stikstof uitstoten. Hiervoor moet een schip volgens de ESI minimaal 31 punten scoren op het onderdeel NOx-uitstoot.
Binnenhavengeldtarieven
Voor 2017 is afgesproken de tarieven voor de binnenvaart met de helft van het inflatiepercentage te laten stijgen, net als voor de zeehavengeldtarieven. Dit betekent dat de binnenhavengeldtarieven in 2017 met 0,3% omhoog gaan.
Bron: Port of Rotterdam