Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Haventarieven Rotterdam stijgen minder dan inflatie

De tarieven die bezoekende zeeschepen in Rotterdam betalen stijgen volgend jaar 0,3 procent. Dat is de helft van de inflatie in het afgelopen jaar. Dit is conform de twee jaar geleden door Deltalinqs, VRC, VNPI en Havenbedrijf gemaakte driejarige afspraak over de ontwikkeling van de haventarieven. Partijen spraken toen af om voor een periode van drie jaar de tarieven gematigd te laten stijgen met de helft van het inflatiepercentage, met een maximum van 1 procent per jaar. Daarnaast handhaaft het Havenbedrijf een aantal gerichte maatregelen om specifieke segmenten, zoals het transshipment van containers, te stimuleren.

Zeehavengeldtarieven
In de containersector zet het Havenbedrijf in op een toename van het aantal transshipment containers. Deze gaan, nadat ze per zeeschip zijn aangekomen, vanaf de terminal direct over zee verder naar een andere Europese haven. Het havengeld voor zo'n container is gemiddeld ongeveer 8 euro. De huidige korting van 3,75 euro wordt in 2017 verhoogd tot 5 euro per deepsea container. Voor feeder containers blijft de bestaande transshipmentkorting van 2,50 euro per container komend jaar bestaan. Het Havenbedrijf wil zo de markt verleiden fors meer transshipmentlading via Rotterdam te verschepen. Daarbij wordt de extra stimulans voor containerschepen om per keer dat ze naar Europa komen Rotterdam twee keer aan te lopen gehandhaafd. Bij zo'n tweede bezoek door deepsea (intercontinentaal varende) containerschepen is het tarief 25 procent van het normale tarief. Dit stimuleert dat de allergrootste, zwaar beladen containerschepen bij aankomst in Noordwest-Europa eerst Rotterdam aandoen om een deel van hun lading te lossen, dan in enkele andere havens afmeren en voor vertrek naar (veelal) Aziƫ nog een keer naar Rotterdam komen om maximaal beladen Europa te verlaten.

Conform de twee jaar geleden met de VNPI gemaakte driejarige afspraak, blijft het tarief voor tankers met ruwe olie ook in 2017 1,5 procent achter bij de algemene wijziging van het zeehavengeldtarief. Dit betekent dat het tarief in 2016 1,2 procent daalt. 2017 is het derde opeenvolgende jaar dat het tarief voor ruwe olie daalt.

De bestaande korting voor schone schepen, de Environmental Ship Index (ESI), wordt voortgezet. Schepen die op de index 31 punten scoren krijgen een korting van 10 procent op het scheepsdeel van het haventarief. Die korting wordt verdubbeld als schepen relatief weinig stikstof uitstoten. Hiervoor moet een schip volgens de ESI minimaal 31 punten scoren op het onderdeel NOx-uitstoot.

Binnenhavengeldtarieven
Voor 2017 is afgesproken de tarieven voor de binnenvaart met de helft van het inflatiepercentage te laten stijgen, net als voor de zeehavengeldtarieven. Dit betekent dat de binnenhavengeldtarieven in 2017 met 0,3% omhoog gaan.

Bron: Port of Rotterdam
Publicatiedatum: