Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Marktaandeel private label onder druk

Het marktaandeel van private label in totaal Europa is met 0,6%-punt gedaald ten opzichte van vorig jaar tot 38,3%. De dalende trend is zichtbaar in alle landen in Europa met uitzondering van het VK. Dit geeft aan dat zowel retailers als fabrikanten worstelen met de huidige marktomstandigheden. Retailers zoeken naar een goede manier om om te gaan met de groei van discounters en Low-end retail terwijl A-merk fabrikanten veel geld pompen in promoties. Dit is één van de conclusies uit het nieuwe IRI-rapport: Private label in Western economies: losing share.

Grootste verlies in Frankrijk

Van de 8 landen die meeliepen in het onderzoek is het aandeelverlies van private Label het grootst in Frankrijk. Voor Franse retailers en private label fabrikanten was 2015 een moeilijk jaar. Terwijl de A-merken in Frankrijk met 12,8% groeiden in waarde, groeide private label slechts met 1,5%. Private label in Frankrijk moet op zoek naar een manier om tegenwicht te bieden aan de hoge promotiedruk van A-merken.

Het Verenigd Koninkrijk laat de beste resultaten zien met een stijging van 0,4 punten, waardoor het marktaandeel van private label hier op 51,8% komt; beduidend hoger dan andere landen in Europa.

Marktaandeel en -ontwikkeling private label in Europa, US en Australië

Private label in Nederland
In Nederland zijn de totale private label verkopen stabiel, maar gezien de groei van de totale supermarktomzet, staat ook in Nederland het marktaandeel van private label onder druk. De introductie van 'budget' private labels om de groei van Hard Discounters een halt toe te roepen, die heeft geleid tot een lagere gemiddelde prijs van private labels, lijkt niet succesvol. Daarnaast is een aantal andere oorzaken te benoemen. De groei in het aantal items private label stabiliseert, terwijl er wel meer A-merken op de plank verschijnen. Ook zijn A-merken steeds vaker in promotie, terwijl de hoeveelheid private label verkocht met enige vorm van promotie, stabiel blijft.

De daling van het marktaandeel private label is terug te zien in alle hoofdcategorieën, maar er zijn uitzonderingen. Bijvoorbeeld binnen koffie, eieren en naturel zuivel, zien we private label wel degelijk aandeel winnen.

Pad naar groei
Om de dalende trend van private label een halt toe te roepen adviseert IRI aan retailers en private label fabrikanten een aantal paden naar groei:
- Private label moet zich op meer onderscheiden dan alleen op prijs.
- De promotie effectiviteit van private labels kan verder verbeterd worden door gerichte evaluaties
- Definiëren en continu monitoren van duidelijke KPI's op prijsafstanden ten opzichte van A-merken en marktaandelen
- Vergroten van het inzicht in de impact van shoppingmissies voor iedere shoppergroep
- Verbeteren van de in-store executie van private label en het verminderen van out of stocks door betere forecasting
- Joint business planning tussen retailers en fabrikanten om die cruciale elementen te ontdekken die de shopperkeuze het meest beïnvloeden en groei brengen voor de hele categorie

Gehele rapport
Het gehele rapport: Private label in Western economies: losing share' is te downloaden via de website van IRI Nederland of door op deze link te klikken.
Publicatiedatum: