Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Jan de Boeck, GfK:

"Retail zou slapend rijk moeten worden door afname detaillisten"

Tholen - De detailhandel staat onder druk. Er verdwijnen steeds meer kleine winkels, omdat mensen een voorkeur hebben voor een bezoek aan de supermarkt. Bijna één op de drie gezinnen komt niet meer in speciaalzaken. In 2008 werden de speciaalzaken gemiddeld nog 60 keer per jaar bezocht en in 2015 was dat nog maar 42,3 keer per jaar. "De retail zou dus slapend rijk moeten worden", aldus Jan de Boeck van GfK België tijdens het verscongres van Storecheck.


Jan de Boeck, GfK.

Slapend rijk?
Toch is dit niet zo vanzelfsprekend als het lijkt: "De dalende aankopen bij detaillisten zorgt voor een groei bij versaankopen bij retailers. Maar wat gebeurt er als het aantal speciaalzaken nu stabiel blijft en geen bron meer is voor de groeiende versomzet bij retail? Gaat de omzetgroei in vers bij retail dan stilvallen of krijgen supermarkten een hardere concurrentie onderling?" De versomzet die verloren gaat bij detaillisten wordt dus opgevangen bij de klassieke retailers. "De grootste groei is te zien bij de harddiscounters, met name deze groep heeft het versgedeelte naar zich toegetrokken. Al is dat bij groenten en fruit wel tegen lagere prijzen."



Wie is de verskoper?
GfK deelt consumenten in in acht groepen: van singles tot gepensioneerden. "Uit onderzoek blijkt dat gezinnen met een hoog inkomen en kinderen het meeste aan vers spenderen. Ook de groep gepensioneerden is belangrijk als het gaat om versaankopen. Belgische gezinnen gaan minder vaak om boodschappen. Per shopping-trip wordt gemiddeld 33,07 uitgegeven. Acht op de tien van die shopping-trips bevat verse producten. Online is in vers nog niet echt ontwikkeld, er is nog maar een klein percentage die online vers aankoopt."

Vers is het belangrijkste punt als het gaat om de redenen waarom mensen voor een winkel kiezen. "Het belang van een goede versafdeling staat bovenaan de 'eisenlijst'. De keuze van de retail en aankoop van vers zijn dus onlosmakelijk met elkaar verbonden", aldus Jan.

Voor meer informatie:
www.gfk.com