Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Britse buurtwinkels groeien

Supermarktprijzen stijgen niet meer in Europa

VS: Wegmans gaat 13 nieuwe winkels openen
Wegmans heeft op 22 mei zijn 89ste vestiging geopend. De supermarktketen is van plan om hierna nog twaalf nieuwe winkels te openen of te renoveren. De eerste vier hiervan zullen in de loop van 2016 worden geopend. (andnowuknow.com)

Walmart voert prijsinvesteringen op
Walmart is begonnen met het uitvoeren van prijsinvesteringen. De keten heeft aangegeven dat hier eerder mee is begonnen dan aanvankelijk was verwacht, wat een indruk geeft dat het management van Walmart tevreden is over de vorderingen die geboekt zijn bij het verbeteren van de winkels. Vertegenwoordigers van Walmart hadden in oktober aangegeven dat de prijsinvesteringen pas zouden plaatsvinden, als ze er vertrouwen in hadden dat de winkels de verhoogde omzet als gevolg van de prijsverlagingen aan zouden kunnen. (supermarketnews.com)

Britse buurtwinkels groeien
Uit een verslag van onderzoeksbureau Mintel blijkt dat 45% van alle Britse consumenten regelmatig naar buurtwinkels gaan voor aanvullende boodschappen. 7% maakt gebruik van buurtwinkels voor hun wekelijkse of maandelijkse reguliere boodschappen. De groei in de buurtwinkelsector wordt gestimuleerd door een verschuiving in het koopgedrag van consumenten die willen besparen op de hoeveelheid aan tijd die ze kwijt zijn aan het doen van boodschappen. (esmmagazine.com)

Nieuw-Zeeland: Countdown komt met Click & Collect-service 
Countdown verwacht een toename in online omzet naar aanleiding van de nationale introductie van zijn Click & Collect-service. Vanaf 23 mei kunnen Nieuw-Zeelandse consumenten uit het hele land hun boodschappen voor NZ$5 (€3,02) online bestellen bij Countdown, deze laten samenstellen door een staflid van de keten en vervolgens de samengestelde boodschappen afhalen bij een vestiging. Meer dan 80.000 Nieuw-Zeelandse inwoners zijn vaste online klanten bij Countdown. (scoop.co.nz)

Nieuw-Zeeland: Foodstuffs gaat online

Foodstuffs, de eigenaar van de ketens New World, Four Square en Pak 'n Save, is van plan om in de thuismarkt van Nieuw-Zeeland te beginnen met online thuisbezorging en afhaalmogelijkheden. Vanaf oktober wordt hiermee begonnen in North Island en later in het zuiden van Nieuw-Zeeland. De diensten worden in eerste instantie aangeboden bij New World en later bij Four Square. De discountketen Pak 'n Save zal echter alleen de afhaalservice geven. (stuff.co.nz)

Griekenland: Metro investeert €100 mln in Veropoulos
Metro heeft onlangs de Griekse supermarktketen Veropoulos overgenomen. Het bedrijf is nu van plan om tot 2018 in totaal €100 miljoen te investeren in het moderniseren van de Veropoulos-vestigingen. (ekathimerini.com)

Nielsen: Supermarktprijzen stijgen niet meer in Europa
In de eerste kwartaal van dit jaar zijn de prijzen voor alledaagse boodschappen in Europa gestegen met het langzaamste tempo sinds zes jaar. Dit blijkt uit informatie van Nielsen. Volgens Nielsen steeg de waarde van FMCG (fast moving consumer goods) met net aan 0,7%. Dit is de kleinste toename sinds het eerste kwartaal van 2010, waarin sprake was van een stijging van 0,5%. De omzetvolumes stegen jaar op jaar met 0,8%. Het gevolg van deze trage toename is dat supermarktketens een omzetstijging hadden van slechts 1,5%. Dit is het laagste resultaat in drie jaar tijd (1,2% in het tweede kwartaal van 2013). Spanje had van de grootste Europese markten de hoogste mate van groei met 3,1%, gevolgd door Frankrijk met 2,2%. Van alle 21 Europese landen waarbij de prijsstijging is gemeten had Turkije de hoogste omzetgroei met 9,7%, gevolgd door Polen (4,8%) en Hongarije (4,6%). Duitsland zag een afname van 0,4%, net als Griekenland (6,1%) en Finland (2,8%). (esmmagazine.com) 

Portugal: Sonae focust op promotie om marktaandeel te vergroten
De supermarktketen Sonae blijft zich focussen op meer promotie om zijn leiderschapspositie te versterken in de Portugese supermarktsector. COO Luis Reis zei dat deze strategie in het eerste kwartaal van 2016 heeft geleid tot een toename van 0,3%. De keten heeft nu een marktaandeel 27%. (esmmagazine.com)

Hoe retailers in Latijns-Amerika uit zijn op groei door middel van buurtwinkels
Klik hier om het artikel te lezen. 

VS: Meijer opent twee nieuwe winkelcentra
Meijer heeft onlangs twee winkelcentra geopend in Evansville te Indiana en in Owensboro te Kentucky. De openingen zijn onderdeel van een uitbreidingsplan van dit jaar, waarin in totaal negen nieuwe vestigingen worden geopend. In dit plan is sprake van een investering van $400 miljoen (€356,7 miljoen). (supermarketnews.com)

Ierland: Applegreen heeft positief begin van het jaar
Het Ierse retailbedrijf Applegreen, dat zich heeft gespecialiseerd in winkels bij pompstations, had een goed begin van 2016. Op zijn algemene vergadering van aandeelhouders op 20 mei zei een woordvoerder dat 2016 goed van start was gegaan wat betreft handel en ontwikkeling van de onderneming. In Ierland zijn er in deze periode 17 vestigingen bijgekomen. Ook was er volgens de woordvoerder sprake van een stijging in omzet in alle categorieën van de retailer en dan met name in die van voedingsmiddelen. Verder gaat Applegreen met een Canadees merk van start onder de naam Freshii. In juni wordt de eerste Applegreen Freshii geopend, waarbij het winkelconcept neerkomt op snelle service en gezonde producten voor mensen die onderweg zijn. (esmmagazine.com)

Kroatische supermarkten hadden omzetgroei in 2015
De top 10 van Kroatische supermarktketens zagen in 2015 een omzetstijging van 4% tot HRK 36,7 miljard (€4,91 miljard). Volgens informatie van het Financieel Bureau (FINA) had de grootste Kroatische supermarktketen Konzum een omzet van HRK 14,9 miljard (€2,0 miljard, jaar op jaar +11,1%). Konzum was daarmee goed voor een kwart van de omzet van de gehele sector, die neerkwam op HRK 58 miljard (€7,7 miljard). De winst van Konzum steeg met 74,8% tot HRK 295 miljoen (€39,4 miljoen). De keten Plodine stond op de tweede plaats met een omzet van HRK 3,87 miljard (€516,4 miljoen, jaar op jaar +13.6%), gevolgd door Lidl met HRK 3,71 miljard (€495,0 miljoen, jaar op jaar +13,1%) en Kaufland met HRK 3,22 miljard (€430,0 miljoen, jaar-op-jaar +7,4%). Verder stonden in de top tien Spar (HRK 2,53 miljard oftewel €337,5 miljoen, +14,6%), Tommy (HRK 2,26 miljard oftewel €301,5 miljoen, +9,3%), Metro (HRK 1,8 miljard oftewel €240,1 miljoen, +1,6%), Billa (HRK 1,68 miljard oftewel €224,1 miljoen, +2,8%), Studenac (HRK 1,41 miljard oftewel €188,1 miljoen, +12,4%) en KTC (HRK 1,28 miljard oftewel €170,8 miljoen, +10,5%). Verder blijkt uit onderzoek dat Kroatische consumenten steeds meer een voorkeur hebben voor lokale producten en dat er in het koopgedrag sprake is van een prioriteit voor kwaliteit in plaats van prijs. (esmmagazine.com

India: MobiKwik registreert sterke groei voor Big Basket
India's grootste onafhankelijke online betaalplatform MobiKwik heeft vermeld dat er sprake was van een enorme groei is bij Big Basket. Big Basket is de grootste online supermarkt van India en biedt een assortiment van 20.000 producten van meer dan 1000 merken. De online supermarkt biedt zijn diensten in het hele land aan in onder andere steden als Bangalore, Hyderabad, Mumbai, Pune, Chennai en Delhi-NCR (thehindubusinessline.com)

Spar ziet zwakke punten in Zuid-Afrikaanse supermarktsector
Klik hier om het artikel te lezen. 


Walmart's plannen voor hervorming in Japan
Klik hier om het artikel te lezen. 


Publicatiedatum: