Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Vervang vlees en maak zelf pastasaus"

58% van de Nederlanders denkt gezond eten niet vol te houden

Albert Heijn vroeg Nederland hoe gemakkelijk of moeilijk het is om gezonde eetvoornemens waar te maken. Dat leverde opmerkelijke resultaten op. 7 op de 10 mensen* wil graag een stap zetten om gezonder te leven. In de top 3 staan gezonder eten (35%), het behouden of bereiken van een gezond gewicht (34%) en vaker bewegen/sporten (29%). Een mooi streven, maar lukt het ook?

58% van Nederland verwacht gezond eten niet vol te houden. Bovendien denkt 24% dat de bereiding van gezonder eten meer tijd kost. Albert Heijn laat zien dat het niet ingewikkeld hoeft te zijn. De supermarktketen zette de meest gegeten gerechten van Nederland op een rijtje. En geeft klanten tips hoe je deze met een paar kleine aanpassingen net iets gezonder kunt maken.
Gaan we het volhouden...?

Gezonder eten staat hoog op de goede voornemen-lijstjes. Mensen willen graag afvallen (51%), gezonder leven (48%), meer energie krijgen (22%) of zich beter in hun vel voelen (22%). Zes op de tien Nederlanders, die gezonder willen eten, verwachten dit echter niet een heel jaar vol te houden. In het onderzoek geven mensen aan dat ongezond eten snel en makkelijk is (36%) en dat het bereiden van gezonder eten meer tijd kost (24%). Ook denken 4 op de 10 Nederlanders dat gezonder eten duur is.

Kleine aanpassingen maken verschil

Coosje Dijkstra, onderzoeker voeding en gezondheid van de Vrije Universiteit in Amsterdam, denkt dat supermarkten een hele belangrijke rol kunnen spelen in het stimuleren van een gezonde keuze. 'Met kleine aanpassingen in het dagelijkse eetpatroon kun je al een effect bereiken. Ze zijn gemakkelijker vol te houden dan drastische wijzigingen. Het is een goede eerste stap in de richting om consumenten te motiveren gezonder te eten.

Albert Heijn speelt hierop in door consumenten te laten zien dat gezonder eten gemakkelijk en betaalbaar kan zijn. De supermarkt bracht de meest gegeten gerechten in kaart en keek hoe deze met een paar kleine aanpassingen gezonder gemaakt kunnen worden. Door voor spaghetti bolognese eens volkorenpasta te gebruiken. Of zelf pastasaus te maken van verse tomaten. Of door in de boerenkoolstampot vlees eens te vervangen door feta, rode ui en hazelnoten.

Bron: Albert Heijn

Publicatiedatum: