Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Good Move, een nieuw Europees programma om jongeren gezonder te laten eten

Deze week werd Good Move, een programma met een looptijd van drie jaar dat is medegefinancierd door de Europese Unie, onthuld. Good Move wil Europese jongeren van 18 tot 34 jaar in beweging krijgen, niet alleen door een actiever en minder sedentair leven te leiden, maar ook door gezonder te eten. "Want tegenwoordig consumeren jongvolwassenen niet genoeg groenten en fruit door gebrek aan tijd, zin en ideeën."

De campagne wordt in Frankrijk op touw gezet door Aprifel (het agentschap voor onderzoek en informatie over groenten en fruit), in Polen door Fruit Union (de unie van groente- en fruitdistributeurs) en in Spanje door Ailimpo (de interprofessionele vereniging voor citroenen en grapefruit).


De nieuwe campagne om lichamelijke activiteit en de consumptie van groenten en fruit onder 18- tot 34-jarigen te promoten, werd onthuld tijdens een conferentie in Parijs, waar verschillende professionals uit de gezondheids- en sportsector present tekenden: Mathieu Jouys, voedingsdeskundige bij de Franse Atletiekfederatie, Sandrine Monnery-Patris, onderzoeker aan het Centrum voor Smaak- en Voedingswetenschappen, en David Thivel professor aan de Universiteit van Clermont-Auvergne.

Waarom jongeren?
"De consumptie van groenten en fruit neemt af onder de nieuwe generaties", zegt Christel Teyssèdre, voorzitter van Aprifel. "Tegenwoordig consumeren 25- tot 35-jarigen drie keer minder groenten en de helft minder fruit dan de oudere generaties. En deze trend zal naar verwachting in de komende jaren toenemen. Er is dus dringend behoefte aan actie. Maar liefst 34,4% van de Europese bevolking consumeert niet elke dag groenten en fruit en vier op de vijf jongeren zegt gemotiveerd te zijn om te sporten, maar vindt het moeilijk om daadwerkelijk actie te ondernemen." Ook in Polen wordt deze tendens waargenomen, zo bevestigde Paulina Kopeć, secretaris-generaal van Fruit Union.

"Plezier, vrije tijd en welzijn combineren"
Volgens Christel Teyssèdre is de beste manier om jongeren weer te doen grijpen naar groenten en fruit en fysieke activiteit te beoefenen het combineren van "plezier, vrije tijd en welzijn".

Mathieu Jouys, voedingsdeskundige bij de Franse Atletiekfederatie: "Optimaal bewegen houdt ook gezond eten in, het een gaat niet zonder het ander. Dit moeten we bereiken door in te spelen op de codes van deze generatie." In die zin geeft het programma Good Move de voorkeur aan pedagogiek boven dwang. Het is gebaseerd op motivatie en is geworteld in de theorie van de kleine stappen: elke stap is belangrijk en mag niet moeilijk te zetten zijn, een model ontworpen door Prochaska en Di Clemente (1982) om gedragsverandering in verschillende stadia te bewerkstelligen.

Sandrine Monnery-Patris, onderzoeker aan het Centrum voor Smaak- en Voedingswetenschappen: "Wat we eten is gebaseerd op een leermechanisme, op herhaling dus. Voordat een kind voedsel waardeert dat het eerst had afgewezen, moet het tussen de 8 à 10 keer worden gemotiveerd om het te consumeren. Enkel vertrouwde dingen worden gewaardeerd."

Good Move wil jongeren online bereiken, onder meer via webinars en sociale media, maar ook in het echte leven tijdens sportevenementen.

Voor meer informatie:
https://good-move.eu/fr/good-move-in-france/

Publicatiedatum: