Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Philip Damas, directeur van Drewry Supply Chain Advisors

"Containerschepen nemen marktaandeel over van gespecialiseerde reefers"

Volgens Philip Damas, directeur bij Drewry Supply Chain Advisors, wereldmarktleider op het gebied van marktonderzoek en benchmarking van zeevracht, is er sprake van grote veranderingen in transporttijden sinds de jaren '90. Hij illustreerde dit met het geval van export van Nieuw-Zeeland naar Noord-Europa, waarvan de transittijden 60% langer zijn geworden en waarbij slechts een of twee directe dienstverleningen er minder dan 50 dagen over doen.



"Wegens de lange transporttijden en de onzekerheid wat betreft betrouwbaarheid, met slechts 70% van de verzendingen die op de meeste routes op tijd komen, is het nodig om andere transportmethoden te overwegen: gespecialiseerde reeferschepen, containervrachten, luchtvracht, etc. die allemaal hun voors en tegens hebben. Het gebruik van containerschepen is meer een kwestie van prijs geweest, veel lager dan luchtvracht, terwijl luchtvracht nog steeds de beste optie is voor snelle verschepingen," legt Philip uit.

"Al met al, als je service-flexibiliteit wilt en als je het schema onder controle wil houden, zijn gespecialiseerde reeferdiensten een betere match. Maar voor containervrachten moeten we niet vergeten dat er veel investering naar technologie gaat, zoals gecontroleerde atmosfeer, die de houdbaarheid van het product kunnen rekken. Met containers heb je een een grotere capaciteit."

Trends zorgen consequent voor het bevorderen van uitwisseling. "Seatade, het grootste bedrijf op het gebied van gespecialiseerde reefers, heeft geïnvesteerd in volledig cellulaire containerschepen, terwijl containerbedrijven zich meer ontwikkelden naar het gespecialiseerde reefermodel. Maar de keuze komt nog steeds neer op capaciteit. Met de lagere beschikbaarheid van gespecialiseerde reefers neigen exporteurs meer naar containerschepen."

Het gevolg hiervan is dat het aandeel aan gespecialiseerde reeferschepen in de wereldwijde aantal verschepingen naar verwachting af zal nemen van 23% vandaag tot 19% in 2018. "Niet alleen Seatrade, maar de gehele gespecialiseerde reefersector gelooft meer in containerschepen. Dit houdt strikt in dat reefervolumes die per container worden verzonden dramatisch toe zullen nemen, terwijl de volumes die per gespecialiseerd reeferschip worden verzonden niet in zullen storten, maar zeker wel af zullen nemen," besluit Philip.
Publicatiedatum: