Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Markt maaltijdboxen in 2020 wellicht op 750 miljoen

De aanbieders van foodboxen spelen in op een trend van gezondheid en gemak, stelt Dirk Mulder, sectormanager Food & Retail van ING. "Zo'n box biedt inspiratie. Het wordt je makkelijk gemaakt. Je hoeft ook niet meer zelf de boodschappen te doen. Dat is een oplossing in een tijd waarin vooral tweeverdieners en jonge gezinnen het druk hebben."



Markt opengebroken
HelloFresh is een speler die de markt heeft opengebroken. De aanbieder is al internationaal actief en wil dit jaar de afzet van boxen verdrievoudigen van 20.000 naar 60.000 per week. Het businessmodel van de maaltijdboxen moet zich nog bewijzen, maar dit segment zou in 2020 een omvang van zo'n 750 miljoen euro kunnen hebben, stelt Mulder. Partijen als De Krat en Streekbox zijn ook al langer actief. Deze maand voegde een supermarkt zich daarbij: Albert Heijn met de Allerhande Box.

4 euro per bord
De Allerhande Box is gevuld met ingrediënten voor drie maaltijden per week en is er in twee varianten: voor twee personen (35 euro) en voor vier personen (49 euro). Dat komt neer op een bedrag van 4 euro per bord. HelloFresh vraagt 59 euro voor drie maaltijden per week voor vier eters, en datzelfde rekent nieuwkomer Mathijs Maaltijdbox.

Slimme zet
Wie de ingrediënten van de doos van Albert Heijn los koopt, is zo'n 14 euro goedkoper uit, becijferde Distrifood. "Je kunt het ook omdraaien", zegt Mulder. "Je krijgt voor 14 euro extra inspiratie, gemak en het wordt bij je thuis bezorgd." Hij vindt het slimme zet dat Albert Heijn daarbij de mogelijkheid biedt om online bestelde boodschappen zonder bezorgkosten toe te voegen.

Impulsaankopen

Consumenten zeggen dat ze vaker boodschappen doen dan ze voordelig achten, blijkt uit de ING Vraag van Vandaag onder ruim 58.000 respondenten. Hoe meer boodschappentrips, hoe meer momenten om in de verleiding te komen om impulsaankopen te doen. Of de foodbox dat kan terugdringen, valt volgens Thijs Geijer van het ING Economisch Bureau te betwijfelen. "Het is vooralsnog alleen avondeten. Je moet nog wel aanvullende boodschappen doen. Het is helemaal optimaal als je met één druk op de knop niet alleen je avondeten, maar ook je andere boodschappen voor de hele week in de gewenste hoeveelheden kunt bestellen."

Duurder uit?

De aanbieders van maaltijdboxen bieden afgepaste ingrediënten aan. "Als je netjes opeet wat je geleverd krijgt, zou je verspilling nul moeten zijn", zegt Geijer. Dat kan een flinke besparing betekenen. Zo'n 14 procent van het eetbare voedsel verspillen we met z'n allen. Dat is jaarlijks 47 kilo per inwoner en per huishouden zo'n 105 kilo. De Nederlandse consument gooit voor 2,5 miljard euro aan eetbaar voedsel per jaar weg. Dat komt neer op 340 euro per huishouden. Per persoon is dat ruim 150 euro.

Bron: ING

Publicatiedatum: