Groenteburgers van vleeswarenproducent Zwanenburg
CEO Ronald Lotgerink van Zwanenberg Food Group: "Slechts vijf procent van de Nederlanders consumeert de norm van 200 gram groente per dag, de hoeveelheid die geadviseerd wordt in de Richtlijnen Goede Voeding van de Gezondheidsraad. Zwanenberg is van mening dat dat percentage moet groeien naar ten minste 50 procent. Wij willen die groei stimuleren door samenwerking in het netwerkplatform 'Purple Bee Hive' van innovatieve ondernemers en andere stakeholders."
Lotgerink wijst erop dat er op het gebied van brood en zuivel sinds 1960 veel innovaties zijn geweest en de assortimenten op die terreinen sterk zijn uitgebreid. "Met groente zijn we echter niet verder gekomen dan gesneden groente, groente in blik of pot, en in soepen. Op dit gebied zijn er dus nog vele mogelijkheden."
Lotgerink geeft aan dat de vleesconsumptie in Nederland in de afgelopen jaren is afgenomen. "Sommige consumenten vinden elke dag vlees eten te duur en willen een bijdrage leveren aan een duurzamer leven. Daarom kijken we ook naar andere markten en producten."
Voor de groenteburgers worden vooralsnog vier varianten ontwikkeld. Een paarse bietenburger met honing, een groene bonen- en doperwtenburger, een gele maisburger en een rode paprika- en tomaatburger. Sales manager Tjeerd van der Laan van Purple Bee Hive: "De burgers vormen tezamen een kleurrijk assortiment. We spelen in op de groeiende vraag naar gezonde, duurzame producten. Alle varianten worden clean label producten zonder kunstmatige toevoegingen."
De groenteburgers zullen bij Zwanenberg Food Group in Almelo worden geproduceerd en naar verwachting nog in het eerste kwartaal 2015 via institutionele cateraars worden aangeboden. Daarnaast worden gesprekken gevoerd met retailers over opname in het assortiment.