Gezocht: online AGF-leveranciers
Terwijl de AGF verkoop in reguliere supermarkten stabiel blijft wordt de verkoop van verse producten in online supermarkten verwacht te verdubbelen in de komende vijf jaar. De Rabobank verwacht dat tegen 2030 25% van alle boodschappen online zullen worden gekocht. De impact van deze verandering is te vergelijking met de opkomst van private labels in de jaren zeventig en de populariteit van budget supermarkten rond de eeuwwisseling.
Verse producten in een muisklik
Er zijn een aantal ontwikkelingen die aantonen dat consumenten bereid zijn verse producten online aan te kopen. Consumenten zijn traditioneel gewend hun eigen groente en fruit uit te kiezen in de supermarkt. Maar consumenten laten tegenwoordig steeds vaker producten thuis afleveren, of via de supermarkt of via gespecialiseerde leveranciers.
Nieuwe kansen en uitdagingen
Producenten en leveranciers van verse producten die in deze trend meegaan zouden hiervan kunnen profiteren. Het online verkopen biedt een aantal grote voordelen: grotere opslagruimten, meer ruimte om te adverteren en voor extra productinformatie en een kortere supply chain. Aan de andere kant zal er ook meer concurrentie op de markt verschijnen en zal de complexiteit van de sector toenemen. Tenslotte zal het aankoop gedrag van consumenten misschien ook wel veranderen met de online markt.
Kijk op rabobank.com voor meer informatie