Een nieuw gezamenlijk aankoopcentrum van de supermarktketens Intermarché en DIA in Portugal streeft ernaar om met september contracten met 50 leveranciers te hebben getekend, aldus esmmagazine.com. Tijdens een persconferentie bevestigde het management van beide ketens dat dit partnerschap niet zal leiden tot een fusie tussen de twee, maar dat de samenwerking is gericht op het verkrijgen van meer concurrentievermogen voor de twee partners als er wordt onderhandeld over prijzen. De CEO van Intermarché, Anne Saintemarie, zei dat er al een overeenkomst is bereikt met tweeëndertig leveranciers, maar dat het doel is om met september op vijftig te komen, waarvan ongeveer de helft in Portugal.
Frankrijg: oude Simply Market wordt Simply Market Gourmand
LSA-conso.fr meldt dat de Simply Market op Parly 2 (Yvelines) oud aan het worden is en daarom na de zomer zal worden veranderd in een Simply Market Gourmand. Het bedrijf verzekert dat dit de enige winkel is die zo gerenoveerd wordt. Ondanks geruchten wordt gemeld dat het veranderen van de winkel geen verband houdt met het partnerschap tussen Système U en Auchan, aangezien de plannen al voor het samenwerkingsverband waren gemaakt.
Frankrijk: Casino verbouwt hun eerste Dia-winkels na overname van Carrefour
Volgens lesechosdelafranchise.com en informatie van Linéaires is de Casino groep begonnen met het transformeren van ongeveer tien Dia-winkels die het heeft overgenomen van Carrefour. Twee winkels zijn al veranderd in Leader Price-winkels, wat ook verwacht wordt van de rest. Een winkel zal worden veranderd in een Spar. Carrefour heeft ook aangekondigd om een tweede ronde winkels te sluiten die niet winstgevend zijn of die niet aangepast kunnen worden aan het concept van Carrefour.
VS: Wegmans geëerd door EPA Safer Choice Partner of the Year
De U.S. Environmental Protection Agency (EPA) heeft Wegmans Food Markets geëerd door als een van eenentwintig organisaties op maandag een onderscheiding te krijgen voor Safer Choice Partner of the Year. Hiermee wordt de toewijding van het bedrijf aan de verkoop van Safer Choice-producten erkend, aldus epnewswire.com.
Duitse Aldi introduceert gratis oplaadstations voor auto's.
De Duitse supermarktketen Aldi gaat oplaadstations voor elektrische auto's buiten de vestigingen installeren, zodat klanten hun auto kunnen opladen terwijl ze boodschappen doen. De eerste zevenenveertig oplaadpunten zullen in Düsseldorf geïnstalleerd worden. Volgens Aldi laden deze stations een elektrische auto op in dertig minuten. Florian Kempf, hoofd van energiemanagement bij Aldi Süd, zei "Duurzaamheid en klimaatverandering raakt ons allemaal. Met het 'Fill up on Sun'-project willen we onze klanten inspireren om een meer milieuvriendelijke vorm van mobiliteit te kiezen."
Nisa heeft onthuld dat het vorig jaar een verlies heeft gemaakt van £3 miljoen (€4.2 miljoen). Dit is het eerste verlies in de geschiedenis van de onderneming, aldus betterretailing.com. de nieuwe uitvoerend directeur Nick Read omschreef het afgelopen jaar als moeilijk en zei dat het verlies te verklaren was door meerdere redenen. Hij is echter ook vol vertrouwen dat de resultaten dit jaar beter zullen zijn. Volgens Read hoopte het bedrijf om £120 miljoen (€186.6 miljoen) extra omzet te behalen, maar werd deze optimistische verwachting niet behaald en viel uiteindelijk de omzet terug van £1.6 miljard (€2.25 miljard) in 2013/14 naar £1.4 miljard (€1.97 miljard) in 2014/15.
New York zegt dat Whole Foods consument teveel laat betalen
Supermarktketen Whole Foods laat consumenten systematisch teveel betalen door op voorverpakte producten teveel gewicht aan te rekenen. Dit zei het hoofd van consumentenzaken van de stad New York afgelopen woensdag, aldus foxnews.com. Omdat het onderzoek van het stadsbestuur naar Whole Foods nog gaande is, zijn er nog geen boetes gegeven. Deze boetes voor prijsvervalsing op verpakking kunnen oplopen van $950 (€847) voor een eerste vergrijp tot $1.700 (€1516) voor opvolgende overtredingen. Volgens de afdeling is sprake van duizenden mogelijke overtredingen.
Chinese Alibaba-groep kondigt uitbreiding van e-commerce initiatieven aan
De Alibaba-groep heeft vandaag een uitbreiding aangekondigd van grensoverschrijvende e-commerce initiatieven, waaronder de lancering van elf officiële landpaviljoenen op het eigen Tmal Global platform en samenwerkingsverbanden tussen zesentwintig buitenlandse ambassades in China en Alibaba's koopplatform Juhuasuan, aldus businesswire.com. Elf landen, waaronder de VS, Nieuw-Zeeland, Australië, Zwitserland, Frankrijk, Groot-Brittanië, Spanje, Singapore, Thailand, Maleisië en Turkije zullen landpaviljoenen installeren op Tmall Global, wat een uitbreiding is van Tmall.com. Dit is China's grootste third-party B2C platform voor merken en retailers.
VS: Instacart levert nu producten van door Azië geïnspireerde supermarkt
Instacart heeft vandaag aangekondigd dat het een partnerschap aangaat met de door Azië geïnspireerde supermarktketen H Mart om binnen het uur aan consumenten te leveren, aldus marketwatch.com. Vanaf vandaag zal H Mart zijn producten op het Instacart-platform aanbieden, waaronder kant-en-klare producten zoals curry en kimchi, een assortiment aan versproducten en voor de keten kenmerkende producten als ramen. Consumenten in Cambridge, Boston en de omliggende gebieden kunnen uit het gehele aanbod van H Mart kiezen, waarna het binnen een uur of op een tijdstip van eigen keuze aan de deur wordt geleverd. De prijzen op Instacart zullen hetzelfde zijn als in de winkels van H Mart.
Interessante links over retail:
Australian consumers in 2020: A look into the future
Click hier to read the article.
America's supermarkets give Britain a wake-up call
Click hier to read the article.
US: Kroger private label SKUs get tough love
Click hier to read the article.
Lenta set for 2015's steepest London drop as EBRD trims stake
Click hier to read the article.