Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Containervaarttarieven China storten in

"Trage volumes die bestemd zijn voor het westen hebben geleid tot ongeveer de ergste ineenstorting van spotmarkttarieven, die deze handel heeft meegemaakt." Zo vatte Drewry Maritime Research het een aantal weken geleden samen in een rapport. Sindsdien is de ineenstorting van de tarieven voor scheepvaartcontainers van China naar het westen onverbiddelijk erger geworden.

Midden april was het al handenwringen. De Shanghai Containerized Freight Index (SCFI) houdt de spottarieven bij van scheepvaartcontainers van Shanghai naar 15 grote bestemmingen over de hele wereld. Momenteel zijn de tarieven voor de scheepvaart van Shanghai naar Rotterdam gedaald tot €356 per container van 6 meter. Dat is een daling van 67% ten opzichte van een jaar eerder, het laagste percentage ooit en de helft van wat wordt beschouwd als het break-eventarief voor deze routes.

Het leek erop dat er een prijsstijging moest worden doorgevoerd, maar een week geleden daalden de tarieven naar Rotterdam tot €217 per container, wat niet eens de brandstofkosten van ongeveer €268 per container zou dekken. Maar in de week die eindigde op 19 juni daalden de tarieven van Shanghai naar Rotterdam nog eens met 15,6% tot €183, een voorheen onvoorstelbaar laag tarief.

En het gaat niet alleen om de route naar Noord-Europa. Op de routes van Shanghai naar de Amerikaanse westkust hebben vervoerders ook geprobeerd tariefverhogingen door te voeren met ingang van 1 april. Maar na een kortstondige opleving van €268 naar €1724 per container van 12 meter zijn de spottarieven weer ingezakt. Begin mei was de index gedaald tot €1591 en daarmee was men ongeveer terug bij waar het tarief vorig jaar stond.
Publicatiedatum: