Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Sandra Pannekeet: "Jasa-machines moeten 'hufterproof en flexibel zijn"

JASA viert 30-jarig bestaan met demoweek

Tholen - JASA bestaat 30jaar. Om dat te vieren, organiseerde de Alkmaarse producent vanverticale verpakkingsmachines demodagen voor geïnteresseerden enrelaties. Hoewel de fabrikant ook op de Fruit Logistica staat, isdit een betere manier om te netwerken: "Hier heb je meer tijdvoor de relaties" aldus Sandra Pannekeet. Voor de gelegenheid zijn alle machinestentoongesteld. Volgens Sandra moeten de machines van Jasavooral 'hufterproof' en flexibel zijn: "Er moet snel geschakeldkunnen worden tussen verschillende producten zonder dat het al teveel tijd en toestanden kost. Daarnaast moeten de apparaten makkelijkdoor veel verschillende mensen bediend kunnen worden." Watbetreft Sandra loopt Nederland voor met de verpakking van conveniencegoods: "De Duitse markt is nog grotendeels gericht op hetverpakken van aardappelen en uien. Het verpakken van vers gesnedengroente / ready to eat staat daar bijvoorbeeld nog in dekinderschoenen."


De directie van JASA

De directie van JASA
Nade lunch presenteerde Sandra de huidige stand van zaken bij JASA. Zevertelde hoe Piet Pannekeet zich in de jaren 70 bezighield met hetonderhoud van verpakkingsmachines in het groentesnijbedrijf van zijnvader onder de naam Pannekeet Machine Onderhoud. Dit werd laterveranderd in Pannekeet Machine Techniek waaronder de eerste verticaleJASA werd ontwikkeld. Door de internationalisering werd de naam in2006 uiteindelijk veranderd in JASA Packaging Systems. Inmiddelsbestaat het team uit 50 medewerkers en genereert het bedrijf eentotale omzet van 12 miljoen per jaar."


Lunch met klanten en relaties

Binnen-en buitenland
JASA levert voor 50% in hetbinnenland en voor 50% naar het buitenland. Zo'n 95% van de afzet isbedoeld voor de AGF-sector. Het buitenland wordt bediend door middelvan een netwerk van dealers. Volgens projectleider Mitchell is deverste bestemming Nieuw-Zeeland. Daar draaien dagelijks tientallenJASA's.


Rondleidingvan internationale partners

Simpele basis
Hoekijkt Piet terug op de eerste dertig jaar? "Er is ontzettendveel gebeurd. Je begint als bedrijf ergens mee en dat groeit haastongemerkt uit tot iets moois. Nu zoeken we naar meer stabiliteit bijhet opereren in de internationale markt." Piet vergelijkt debouw van de machines met de bouw van auto's: "Het concept blijfthetzelfde: vier wielen die de gebruiker van a naar b brengen. Eensimpele basis die wel tot in het oneindige voor innovatie vatbaar is.We gaan ons richten op flexibiliteit van de machines. Innovatie wordtbelangrijk. Vroeger werd innovatie vaak opgeofferd voor lopendeprojecten. We zijn echter meer marktgericht gaan denken. Eenaparte Research en Development afdeling bestaande uit 7 man houdtzich nu fulltime bezig met het ontwikkelen van nieuwe producten eninnovatie."


De fabriekshal

Innovatie
Eenvoorbeeld daarvan is de ontwikkeling van een zak die 2 tot 5verschillende compartimenten kan maken. Deze innovatie wordt naarverwachting eind dit jaar gepresenteerd in de supermarkten. Deverschillende compartimenten kunnen helpen tegen voedselverspilling.Een onderwerp dat ter sprake komt bij de meeting met verschillendebuitenlandse klanten en dealers. Voor het eerst in tien jaar zijn zebijna allemaal tegelijkertijd aanwezig bij JASA. Piet: "We doendit nu voor de derde keer en het is goed bevallen. Hier op locatiehebben we beter contact met de relaties en weten we wat er speelt"

Bij de meeting komt ook de ontwikkeling van JASA's verticaleverpakkingsmachine voor de stoplichtpaprika ter sprake. VolgensMitchell is de paprika een moeilijk controleerbaar product om teverpakken: "De verticale machine moet ze snel verpakken zonderde paprika's te beschadigen. Daarom wordt er voortdurend gewerkt aandie nauwkeurigheid. De verticale servotechniek vervangt de reguliereflowpack die ongeveer 20 meter lang kan worden en dus beduidend meerruimte inneemt dan de verticale oplossing. "Daarnaast kan erbespaard worden op medewerkers omdat de paprika's niet meeringelegd hoeven te worden".


Presentatie van machines

Montage
Een anderetrend waar JASA op inspeelt is die van de maaltijdsalades. Door denieuwe sleever wordt de voorbedrukte sleeve netjes en snel om deschaal gevouwen. JASA's machines maken gebruik van een Siemensbesturingssysteem of een eigen systeem. JASA heeft een contract metSiemens, dat maakt service in het buitenland makkelijker. "Wijbouwen inmiddels ook ons eigen besturingssysteem om makkelijkergegevens af te kunnen lezen en het gebruikersgemak te verhogen.Bovendien zitten we zo niet vast aan het statische systeem vanSiemens" aldus Mitchell. De bestverkochte machine is deQuickpack. Ook de JASA 250, 350 en 350 CM series zijn behoorlijk intrek."


Jasa 250, Jasa 350 en de Jasa 350B

Dedemodagen werden zaterdag 13 juni afgesloten met een erg goedbezochte Open Dag voor personeel, familie, omwonenden en andergeïnteresseerden.

Voor meer informatie:
JASA
Stephanie Hulshoff
E: s.hulshoff@jasa.nl
T: 072-5612700
www.jasa.nl

Publicatiedatum:
Auteur:
©