Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Eddy Jager, Jaguar the fresh company:

"Citrus uit Uruguay voldoet aan strengste retaileisen"



Tholen - In week 16 ontving Jaguar de eerste Satsuma's uit Uruguay van Urud'or. Eddy Jager werkt al zo'n zeventien jaar samen met deze coöperatie, die hij zo'n twee keer per jaar bezoekt. "Maar telkens weten ze me te verrassen door de mate waarin zij zich inzetten voor kwaliteit en voedselveiligheid. Als er één land voldoet aan de strengste MRL-normen is het Uruguay wel. Ook levert het land qua smaak en kleur een gewild product. Door de relatief grote verschillen tussen de dag- en nachttemperatuur levert Uruguay een homogeen gekleurd en smakelijk product af."



In 2014 werd een belangrijk deel van het totale exportvolume van Urud'or afgenomen door Jaguar. "In Uruguay hebben twee spelers 90% van de citrusexport in handen. Urud'or is de tweede citrusexporteur van het land. Doordat het een relatief klein land is met drie miljoen inwoners, is export noodzakelijk. Men was in het verleden exclusief gericht op Europa met daarnaast een kleine afzet naar het Midden-Oosten, maar sinds vorig jaar de Amerikaanse markt opengegaan is voor het citrus uit Uruguay, behaalt men daar ook goede resultaten", vertelt Eddy. Hij ziet dat niet als een bedreiging. "Uruguay zal Europa altijd nodig hebben, in tegenstelling tot bijvoorbeeld citrustelers in Zuid-Afrika, die veel minder afhankelijk zijn van de handelsstromen naar Europa."



"De oogst van sinaasappelen en mandarijnen is vergelijkbaar met vorig jaar en de citroenenoogst is wat groter. De weersomstandigheden zijn perfect geweest, weliswaar aan de droge kant, maar dat resulteert in smaakvol fruit van wat kleinere kalibers", vervolgt de importeur. Momenteel schommelt de prijs van de Satsuma's rond de 11/12 euro en hij verwacht een redelijk stabiele markt. "Wel zie je steeds meer dat de uitloop van de groeiende late mandarijnenproductie in Spanje effect heeft op de markt voor vroege mandarijnen uit Zuid-Amerika. Daarbij maken de hoge invoerrechten voor mandarijnen en de huidige dollarkoers de import gecompliceerder."



Jaguar krijgt vanaf nu tot en met november wekelijks aanvoer van citrus uit Uruguay, zowel in het merk Urud'or als onder het eigen Jaguar-label. "Nu hebben we Satsuma's en we schakelen in mei over op de Clementines, waarna we gedurende het seizoen ook ClemenVilla's, Nadorcott en Ellendales binnenkrijgen. Verder bieden we de hele range sinaasappelen aan van Navelina's, Navel Late, Lane Late, Salustiana's en Valencia's. Ook krijgen we jaarlijks veel citroenen binnen van Urud'or. Jaarlijks vermarkten we ruim 60% van het totale volume citroenen van deze coöperatie. We verzorgen de afzet Europa-breed, maar omdat het citrus aan de strengste retaileisen voldoet, zijn de supermarkten de grootste afnemers", besluit Eddy.



Voor meer informatie:
Eddy Jager
Jaguar, the Fresh Company B.V.
Tel: 0180 750 566
eddy.jager@jaguartfc.nl
www.jaguarthefreshcompany.com