Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Snellere en veiligere logistiek met dynamische mast-controle

Linde Material Handling introduceert intelligent hulpsysteem voor bestuurders reachtrucks

Linde Material Handling (MH) lanceert eind maart een belangrijk en inno-vatief hulpsysteem voor bestuurders van reachtrucks. Dit systeem zorgt ervoor dat de schommelbeweging, die ontstaat bij het heffen van een last met een reachtruck, snel geneutraliseerd worden waardoor er sneller en veiliger gewerkt kan worden. Het unieke Linde-systeem ondergaat momenteel de laatste praktijktesten en zal verkrijgbaar zijn voor de huidige series reachtrucks Linde R14 – R20, serie 1120.

"De markttrend voor steeds hogere stellingen in magazijnen en distributiecentra zet zich door", verklaart Alexander Schmidt, Hoofd van Reach Trucks & Tractors Linde Material Handling. "Dat wil zeggen dat de vraag naar reachtrucks met een hefhoogte van meer dan acht meter stijgt. In 2005 bedroeg het aantal verkochte reachtrucks voor dergelijke hoogten bij Linde slechts 38 procent. Vorig jaar steeg dat aantal tot 52 procent."

Om hoger te gaan, dient de bestuurder echter over betere vaardigheden te beschikken. Bij een volledig uitgeschoven hefmast zijn de dynamische slingerbewegingen van de mast, oscillatie genoemd, tijdens het manoeuvreren meer uitgesproken (vooral met een last op de vorken). Bovendien wordt de voorwaartse verbuiging van de mast vergroot wanneer de palletlast volledig omhoog is gebracht.

Om pallets in een stelling te plaatsen, moet de bestuurder eerst wachten tot de oscillatie stopt, want zelfs met een geringe slingerbeweging is het moeilijk om een last nauwkeurig in een stelling te plaatsen. Dat maakt de taak van de bestuurder een stuk complexer en in het slechtste geval kan de last de stelling beschadigen of de reeds aanwezige lading in de stelling raken. Die mogelijkheid bestaat altijd, want hoe groter de verbuiging van de mast, des te groter is de kans dat de last te diep in de stelling geplaatst wordt. Met als gevolg dat de lasten/pallets niet gelijk uitgelijnd staan in de gangpaden en er een "schoorsteeneffect" ontstaat.

Op hogere hefhoogten maakt die ongelijkmatige plaatsing het ook moeilijker om goederen efficiënt uit de stelling te halen. Het zwaartepunt wordt namelijk groter naarmate een pallet dieper in de stelling staat.

Wanneer de reachtruck een positie in de stelling nadert om een dergelijke palletlast uit de stellingen te nemen, kunnen de vorken bij een eerste benadering niet volledig onder de pallet geplaatst worden. Dat betekent dat de bestuurder de pallet iets naar voren moet brengen om hem uit de stelling te halen, wat meer kostbare tijd vergt. Bovendien kan de last door de verbuiging van de mast bij een hefbeweging de stelling raken of de last erachter, vooral als die te diep in de stelling is geplaatst.

Het nieuwe hulpsysteem voor bestuurders van reachtrucks met "Dynamische mastcontrole" (DMC) op basis van sensoren biedt uiterst doeltreffende ondersteuning en zorgt voor een stressloze en efficiënte werkomgeving. Het systeem is voorzien van een uiterst precieze elektrische lineaire reachmotor in het chassis van de reachtruck. Die unieke en innoverende "elektrische reach van Linde" zorgt automatisch voor vlotte, gelijktijdige hef- en reachbewegingen en dus een optimale productiviteit.

Het DMC-systeem van Linde compenseert en minimaliseert automatisch de oscillatie door precieze en naadloze tegenbewegingen van het onderstel. Dat gebeurt snel, nauwkeurig en energie-efficiënt. Dat betekent dat de bestuurder van een Linde reachtruck met DMC niet meer te maken heeft met de wachttijden die gepaard gaan met de slingerbeweging en verbuiging van de mast. Pallets kunnen dus sneller, gelijkmatiger en veiliger verwerkt worden. Bovendien zullen de vorken bij het oppakken van een pallet altijd bij de eerste benadering volledig in de pallet geschoven worden. Dat levert een snellere doorlooptijd op en elimineert het risico op schade aan de stelling of de lading erachter zo goed als volledig.

Om de oscillatie zo vlot en efficiënt mogelijk te controleren, zag Linde MH af van een hydraulisch systeem en werd gekozen voor de veel preciezere en energiezuinige elektrische lineaire reachmotor. De gelijktijdige hef- en reachfunctie zonder snelheidsvermindering vormt een extra voordeel en verhoogt de productiviteit.

Voor meer informatie:
MotracLinde:
E: marketing@motraclinde.nl
I: www.motraclinde.nl
T: +31 (0)88 73 77 800

 
Publicatiedatum: