"Aanbod retail wordt grootste uitdaging"
"We willen onze partners meer kennis bieden en Brazilië bekend maken met de beste methoden voor productie, duurzaamheid en handel," vervolgt Haas. Daar ligt een rol voor de retail die de schakel is tussen teler en consument. Een voorbeeld van duurzame retail is de 'ugly fruit' campagne in Europa, waar de consument gewend was aan producten met een perfect uiterlijk.
De Brazilianen besteden meer aan groenten en fruit en gaan minder vaak naar de supermarkt. "Dat is goed nieuws voor ons." AGF is het belangrijkste segment in de Braziliaanse retail. De wensen van de Braziliaanse consument zijn verandert; de levensverwachting is hoger, de koopkracht neemt toe en er is een groeiende vraag naar informatie over telers en teeltmethoden.
Een manier om op de veranderende wensen van de consument in te spelen wordt geïllustreerd door de forse stijging van de biologische producten. "De verkopen van bioproducten zijn over de afgelopen tien jaar met 350% gestegen. Dat is te danken aan het ontwerp van de verpakkingen, een goede locatie in de supermarkt en informatie over de oorsprong van het product."
Ook hebben producten in een makkelijk hersluitbare verpakking de toekomst voor consumptie tijdens het rijden; onmisbaar in een drukke stad als Sao Paulo waar een ritje van 5 kilometer 45 minuten duurt.
"De toekomst ligt in kwaliteit, informatie en een eigen merk, differentiatie wordt essentieel," sluit Haas af.