Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Slecht jaar voor Franse producenten van witte knoflook

Oneerlijke concurrentie van andere landen alsook de constante druk van de handelaren en grote retailers bedreigen de witte knoflookproductie in Lomagne. Sydeproail, de vereniging, die witte knoflook verdedigt, gaf een sombere beoordeling van het jaar 2013, dat als een catastrofe werd beschreven door voorzitter Vincent Bégué. Hij zei dat "het slechte weer de oogst beïnvloedde. De 'Café au lait' (een knoflookziekte) beïnvloedde vele boerderijen."

"Daarnaast was er in Spanje, de grootste Europese concurrent van Frankrijk, sprake van overproductie. Dit resulteerde in extravagante hoeveelheden Spaanse knoflook die op de Franse markt aankwamen voor de belachelijke prijs van €1,40 per kilo. Een prijs die door de handelaren werd opgelegd omdat de Iberische knoflook van zeer hoge kwaliteit is.

China, het land dat vaak de twee miljoen consumeert die het ook produceert, zou ook een potentiële dreiging kunnen vormen. De Chinezen hoeven echter maar 5 tot 10% van hun producten op de wereldwijde markt te verhandelen voordat de prijzen instorten. Argentinië is minder een concurrent omdat hun oogst in de herfst plaatsvindt."

De productieprijzen zijn veel hoger dan in Spanje, waardoor de telers in Lomagne niet kunnen concurreren. De enige oplossing voor hen zou moeten komen van de grote retailers en de handelaren. "Op dit moment is het moeilijk en bijna onmogelijk om ons product bij supermarkten en hypermarkten te promoten", gaat de voorzitter verder. "Uit enquêtes in supermarkten bleek dat onze knoflookprijs €18 per kilo kan bereiken: een grote marge van €16,60." Vincent Bégué zei: "We moeten ons verenigen om meer gewicht te hebben in de onderhandelingen. Vorig jaar vroegen we een stijging van €0,60: een doel dat we dit jaar niet kunnen bereiken." De unie heeft besloten zich aan te sluiten bij Aniail (de Nationale Interprofessionele Knoflookassociatie) om samen alle Franse productiezones te verenigen.
Publicatiedatum: