Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
GroentenFruit huis organiseert bedrijfsbezoek voor CDA-Europarlementariërs

"Veel mogelijkheden voor vers over spoor, maar hier hangen voorwaarden aan"

Tholen - In aanloop naar de verkiezingen voor het nieuwe Europees Parlement op 6 juni 2024 organiseert het GroentenFruit Huis verschillende bedrijfsbezoeken van Europarlementariërs om het belang van de groenten- en fruitsector te laten zien. Zo werden er in het kader van het thema logistiek dinsdag 30 april verschillende CDA-kandidaten verwelkomd bij RSC Rotterdam, Lineage en de Origin Fruit Group in Rotterdam. Speciale aandacht was er voor Fresh Rail, dat haar spoorpilot pas geïntroduceerd heeft, en de mogelijkheden van spoorvervoer wilde onderstrepen. "Politiek gezien is de wens er ook om veel meer gebruik te maken van het spoor", zo verzekerde nummer 1 op de lijst van CDA, Tom Berendsen.


De deelnemers aan het bedrijfsbezoek met vlnr.: Erik van Lith (GroentenFruit Huis), Tom Berendsen (CDA), Godfried Smit (ESC), Arno Schippers (Commissielid Planning& Control), Paul Boogaard (CDA), Leo van Gelder (CDA), Richard Schouten (GroentenFruit Huis), Peter Schilte (RSC), Corné van de Klundert (Origin Fruit Group) en Fred Lessing (Fresh Rail)

De delegatie werd ontvangen bij de RSC Terminal in Rotterdam, waar Fred Lessing van Fresh Rail het woord nam en het idee van de pilot introduceerde. De bedoeling is een trein die sinaasappelen en tomaten uit Spanje, zalm uit Noorwegen en verschillende versproducten uit Nederland vervoert. Dit project moet een begin zijn van grootschalige verschuiving van versvervoer over de weg naar andere transportmiddelen. Het begint met één trein per week. Als een aantal bottlenecks is opgeheven zijn meerdere treinen per dag mogelijk, zo bleek ook uit een eerder persbericht hierover.

Voordat hier echter over in gesprek kon worden gegaan, was er eerst tijd ingeruimd voor rondleidingen door het nabijgelegen koelhuis van Lineage en een bedrijfspresentatie bij de Origin Fruit Group. "Een inkijkje in het logistieke verhaal. Hoe groot Nederland is in groenten en fruit. Maar ook hoe de sector werkgelegenheid en economie biedt aan een zeer grote groep mensen en vooral hoe gezonde voeding op het bord van de consumenten komt", zo legde Richard Schouten van GroentenFruit Huis later uit. Logistieke dienstverleners als Lineage en im- en exporteurs als de Origin Fruit Group spelen hier een grote rol in en door middel van een rondleiding werd er dan ook een kijkje in de keuken gegeven, waar de delegatie gretig gebruik van maakte.


Peter Schilte (RSC Rotterdam) gaat op het balkon van RSC in op de mogelijkheden van spoorvervoer

Met spoorvervoer naar zero emissie
Toch eindigde het bezoek rond het thema van de dag, logistiek, en dan met name de pilot van Fresh Rail, waarmee het uiteindelijke doel is om over heel Europa verse goederenvervoer over het spoor mogelijk te maken. Waar Fred Lessing eerder op de dag al een introductie op de pilot had gegeven, was er nu ruimte om hier iets dieper op in te gaan. Fred ziet dat er met spoorvervoer grote stappen gemaakt kunnen worden in de uitstoot. "Het doel is om met verschillende grote verladers uiteindelijk zero emissie te kunnen bereiken. Dat doen we niet gelijk, maar met versvervoer over het spoor kunnen we in eerste instantie al op 80 procent komen. Samen met verschillende partners is het dan het idee om te kijken naar hoe we met andere containers en geëlektrificeerde wagons kunnen werken, zodat we over een aantal jaar werkelijk naar zero emissie kunnen gaan."

"Hierbij is er uiteindelijk een ambitie om verschillende hubs door heel Europa te hebben, waar tussen de treinen met verse voeding zullen gaan rijden", zo legt hij uit. "Dit gaat niet alleen over producerende landen, maar ook landen waar uitsluitend geleverd wordt. Rotterdam speelt hierin een speciale rol, omdat het hier zowel in productie als in distributie een belangrijke hub zal zijn. Echter, dat is echt nog toekomstmuziek. De pilot is de eerste stap, waarmee we uiterlijk in oktober/november van start willen gaan. Vooralsnog spreken we dan over 1 trein met 44 containers, maar het is een manier om te laten zien dat het kan. Een manier om andere partijen, zoals corridors en instanties, mee te krijgen, zodat we uiteindelijk meer en meer op kunnen schalen."

"Vrachttreinen maken het mogelijk om verse producten sneller, goedkoper en duurzamer van de teler naar het bord te brengen. Het is ook de reden dat we met dit traject de pilot hebben opgezet. Veel Spaanse goederen gaan al met de vrachtwagen via Nederland naar Duitsland en vervolgens Scandinavië. Nu reist nog 98 procent van het verse voedsel over de weg, maar ik denk dat we er qua snelheid en duurzaamheid op vooruit kunnen met spoorvervoer. De reistijd van Valencia naar Oslo wordt een etmaal korter dan over de weg: van 100 uur per vrachtwagen tot 70 uur per trein. Het doel is ook niet om vrachtwagens volledig te vervangen, maar een multimodale oplossing te vinden. 80 procent over het spoor en de overige 20 procent kunnen vrachtwagens nog ingezet worden voor flexibiliteit", zo legt Fred uit.

Vier voorwaarden tot slagen
Hier kwam het thema van de dag dan ook weer om de hoek kijken. Het belang van de groenten- en fruitsector benadrukken is evident, maar zowel GroentenFruit Huis als RSC als Fresh Rail zien dat er nog stappen te maken zijn in de mogelijkheden met spoorvervoer. Wat zijn dan de voorwaarden tot slagen? Fred stippelt vier hoofdzaken aan. "Ten eerste is dat prioriteit. Dit is misschien wel gelijk de goedkoopste en meest effectieve voorwaarde. Prioriteit voor goederenvervoer, zelfs over passagierstreinen. Hierdoor is het sneller, efficiënter en verminder je de risico's voor de goederen onderweg."


De CDA-delegatie bestaande uit Tom Berendsen, Leo van Gelder en Paul Boogaard

"Ten tweede een hogere toegestane snelheid voor de treinen, want nu rijden goederentreinen vaak nog iets langzamer. Bovendien moeten we het bewustzijn creëren dat je te maken hebt met bederfelijke waren. Als er iets onderweg gebeurt met het spoor sluit je normaal gesproken achteraan aan, maar ik denk dat alle belanghebbenden in de keten zich moeten realiseren dat er soms anders omgegaan moet worden met bederfelijke waren, zodat deze sneller doorgang kunnen vinden. Ten slotte moeten de beveiligingssystemen van de verschillende landen op elkaar afgestemd worden. Je moet nu continu verschillende locomotieven gebruiken in verschillende landen, je hebt te maken met andere voltages, andere spoorbreedtes en zelfs de taal is van belang. Als je geen Frans spreek, mag je in Frankrijk niet met de trein rijden en in Duitsland hetzelfde. Men beschermt haar eigen markt, maar men moet het belang van één Europa inzien", zo legde Fred uit. Hij ziet in deze voorwaarden Europese steun als een belangrijke factor.

Met name in deze laatste voorwaarde om de pilot uiteindelijk uit te breiden, gingen de CDA-leden mee. "Politiek is de wens er wel degelijk om meer gebruik te maken van het spoor", haakt Tom Berendsen van het CDA in. "Tegelijkertijd kom je dan tegen allerlei belangen aan. We hebben de afgelopen jaren de taal in het Europees Parlement ook zien veranderen. Waar er eerst veelal over een modal shift werd gesproken, gaat het nu vaak over multimodaal vervoer. Natuurlijk snap ik vanuit de groenten- en fruitsector dat de eerste drie genoemde voorwaarden belangrijk zijn, maar er zijn ook andere belangen die hierin de andere kant op duwen. Dit maakt het een lastige situatie. Echter, we zien in de vierde voorwaarde, namelijk een Europabreed systeem, een belangrijke schakel. Daar wordt al jarenlang druk op gezet vanuit de Europese politiek. Alleen zien we dat protectionisme hier voor een groot deel in mee speelt en bovendien zijn de kosten ook enorm. Toch zijn het uiteindelijk wel de stappen die je gewoon moet zetten. Wat wij kunnen doen is deze informatie meenemen. Druk blijven zetten op afstemming tussen de landen en kijken of er voor de andere voorwaarden een draagvlak is, waarmee we de randvoorwaarden dan kunnen gaan scheppen om te zorgen dat vervoer over het spoor vooruit kan."


Een rondleiding door het koelhuis van Lineage

Met een uitleg over de mogelijkheden van het spoorvervoer en een inkijkje in de groenten- en fruitsector kwam er een einde aan de dag, waarbij er door Tom Berendsen nog wel een laatste tip werd meegegeven. "Het GroentenFruit Huis en wij weten elkaar al goed te vinden, maar ik wil ook individuele bedrijven op het hart drukken dat als er ergens 'het mag niet van Brussel' klinkt, dit te melden bij ons. Het is niet altijd het geval en daar kunnen we een helpende hand in bieden." In de komende weken zullen er nog meer bedrijfsbezoeken met verschillende delegaties van andere politieke partijen georganiseerd worden door het GroentenFruit Huis in aanloop naar de verkiezingen van 6 juni.


Corné van de Klundert (Origin Fruit Group) laat de opslag zien

Voor meer informatie:
GroentenFruit Huis
+31 (0)79 368 11 00
info@groentenfruithuis.nl
www.groentenfruithuis.nl