Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Vertical farm van 1000m2 te koop:

"Teel wat de klant wil, niet wat jij wilt"

"Eén van de grootste fouten die in vertical farming gemaakt wordt is niet goed luisteren naar klanten. Wanneer je hen vijf producten voorlegt en hen niet de optie geeft om zelf dingen aan te dragen, denk ik dat je een grote fout maakt," zegt Ivan Valor, oprichter van Greens Bali. Greens Bali is een vertical farm gevestigd op Bali in Indonesië.

"Ik wilde een gok wagen en alleen telen wat onze klanten wilden. Daarmee wilde ik testen of we klanten konden vasthouden." Er is geen verkoopteam meer, maar wel twee fulltimers op de klantenservice die dagelijks met klanten communiceren. Greens Bali heeft daarook ook alle promoties en advertenties stopgezet.

"Het is een gamechanger gebleken omdat we omzet genereren zonder mensen te pushen. We concentreren ons op een goede service en het leveren van hoogwaardige groenten. We hebben dankzij deze investering onze klantenservice verbeterd. Daardoor zien we een hogere klanttevredenheid en meer klanten terugkomen."


Helen Hobbs en Ivan Valor

Voorraadoverschot behouden
Door 20% meer dan de klantvraag te telen blijft Greens Bali voor op plotselinge vraagpieken in producten. Kun je dan een hogere prijs hanteren? Ivan benadrukt dat als je de prijzen verhoogt klanten niet voor een tweede keer terugkomen. "Laten we niet vergeten dat iedereen overal ter wereld groenten kan telen. Wij vinden het belangrijker om iemand gelukkig te maken in plaats van veel geld te verdienen."

Zonder promoties klanten krijgen
In het begin verloor Greens Bali ongeveer 40 klanten, maar kreeg daarvoor in de plaats ongeveer 40 nieuwe klanten. "Het lukte ons niet om de eerste klanten vast te houden. Toen we ons daarop gingen focussen lukte dat wel." De juiste interactie, goed luisteren naar de behoeften van de klanten en het aanbieden van flexibele betalingsvoorwaarden en leveringsvoorwaarden bleken succesvol te zijn. Met een klantenbestand van ongeveer 316 klanten verliest de vertical farm ongeveer 12 klanten per maand. Daarentegen komen er gemiddeld 20 tot 30 nieuwe klanten per maand bij.

Wanneer je slechts vijf verschillende producten aanbiedt haal je niet het meeste uit je vertical farm. "Je hebt de ruimte en (vaak) de mogelijkheid om veel verschillende rassen te telen. Daarom moet je een vertical farm inrichten op basis van de verzoeken van je klant."

"Op vertical farm één en twee wijst ons team zorgvuldig elke vierkante meter toe aan specifieke gewassen. Daardoor kunnen we elk product nauwkeurig voorspellen en passend factureren. Wij telen niet alleen om potentiële klanten te imponeren, maar willen alles wat we telen ook verkopen. Producten die niet verkocht worden verhogen de voorraadkosten en operationele uitgaven. Het is goedkoper om zo te telen, zodat je aan de vraag voldoet in plaats van het risico te lopen zonder voorraad te zitten en klanten teleur te stellen. Door opzettelijk te veel te telen zorgen we ervoor dat het aanbod altijd aan de vraag voldoet. Op deze manier kunnen we, zelfs als er een onverwachte vraagpiek is, daar zonder vertraging aan voldoen."

Niet winstgevend
Ivan en Helen moesten hun uitbreidingsplannen voor een nieuwe vertical farm van 7000m2 in Jakarta tijdelijk stopzetten. Dat kwam omdat destijds het bedrijf nog niet winstgevend was. Dat was niet het ideale scenario voor een pitch om bijna één miljoen euro financiering te krijgen." In plaats daarvan concentreerden de oprichters zich op het in evenwicht brengen van de operationele uitgaven en inkomsten. En dat lukte hen.

De nieuwste faciliteit is opgericht in 2022 en is voor 70% in gebruik in farm één en twee. "Het is mogelijk om de capaciteit op 100% te krijgen door de volledige verticale ruimte te benutten. Vorig jaar haalde Greens Bali meer dan €112.000 op. Dat werd strategisch gebruikt door farm twee te ontwikkelen en tegelijkertijd werden de processen verbeterd. Ivan's beslissing om samen te werken met lokale fabrikanten resulteerde in aanzienlijk gereduceerde investeringskosten. Dat zorgde voor besparingen."

Vertical farm te koop
"Greens Bali staat er nu goed voor en is winstgevend. We zijn op zoek naar potentiële kopers om het bedrijf over te nemen." Ivan en zijn verloofde willen zich vestigen op het Engelse platteland en dichter bij hun familie gaan wonen. Daarom zetten ze hun vertical farm op Bali te koop. "We zoeken iemand die gepassioneerd is in tuinbouw en we hoeven niet rijk te worden van deze transactie. We willen alleen dat onze vertical farm in goede handen terechtkomt." Greens Bali verkoopt 70% van het bedrijf en zoekt een nieuwe eigenaar die bereid is om het bedrijf voort te zetten en te laten groeien. De overige 30% is eigendom van de investeerder."

Ivan en Helen hebben zich vorig jaar al teruggetrokken en het personeel leert het bedrijf zelf te runnen. Dit blijkt positief uit te pakken. "Normaal gesproken is er van januari tot maart een laagseizoen in Bali. We hebben tot nu toe elke maand winst behaald." Op dit moment heeft het team 20% bovenop de verwachte winst van maart behaald. "Als we ons blijven focussen op onze klantenservice en er geen gekke dingen op de markt gebeuren, dan kan dit jaar goed uitpakken."

Voor meer informatie:
Ivan Valor, Oprichter en CEO

Greens Bali
Tel.: +628 2145 237 923
ivan@greensbali.com
www.greensbali.com

Publicatiedatum: