Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
BLE week 7:

Duitsland: Na carnaval steeg de vraag naar komkommer

Spaanse komkommers vormden de basis van het assortiment. Er was ook Nederlandse aanvoer beschikbaar. Belgische aanvoer was er niet overal, Griekse komkommers waren alleen in Berlijn beschikbaar. De markt kwam nogal traag op gang en de vraag nam pas toe vanaf woensdag na carnaval en ten laatste op donderdag. De prijzen volgden een vergelijkbare trend, met over het algemeen een lichte daling aan het begin van de week voordat ze weer stegen. Over het geheel genomen hielden vraag en aanbod elkaar echter in evenwicht, zodat er altijd aan de vraag kon worden voldaan, aldus de BLE.

Vergeleken met vorig jaar is de aanvoer uit met name de Benelux hoog en zijn de prijzen in het hele segment weer dienovereenkomstig laag. Minikomkommers kwamen voornamelijk uit Spanje. Turkse, Nederlandse en Egyptische aanvoer speelde slechts een ondergeschikte rol. Duits product verscheen ook in München, met prijzen die licht stegen dankzij een overtuigende kwaliteit. Over het algemeen was de handel vrij rustig, zodat eerdere noteringen niet veel veranderden, afgezien van de gebruikelijke schommelingen.

Klik hier voor het volledige markt- en prijsrapport.

Appelen
Duitse partijen domineerden duidelijk en werden voornamelijk geflankeerd door Italiaanse en Franse aanvoer. Daarnaast waren Nederlandse, Belgische en Poolse appelen op de markt, die alles bij elkaar genomen echter eerder een aanvullend karakter hadden.

Peren
De aanvoer van Italiaanse producten liep duidelijk terug; Abate Fetel en Santa Maria verdwenen langzaam van de markt. Ook peren uit andere Europese landen hadden slechts een aanvullend karakter: het Nederlandse, Belgische en Duitse aanbod speelde slechts een aanvullende rol.

Druiven
Aanvoer uit Zuid-Afrika domineerde de markt, met zendingen uit Peru en Namibië die het plaatje compleet maakten. Een groot aantal rassen was beschikbaar, maar sommige vertoonden problemen qua kwaliteit. Hierdoor daalden de prijzen.

Sinaasappelen
Het Spaanse aanbod van late rassen zoals Lane Late en Navelate groeide. Hoewel Navelina marktaandeel verloor, was het nog steeds een belangrijk ras. Washington Navel kwam uit Turkije en kostte in Hamburg €6 per 5kg.

Citrus
Spaanse mandarijnen domineerden het toneel: Nadorcott stond op de eerste plaats, samen met Clemenvilla en Tang Gold. De Israëlische Orri volgde qua belang, maar waren soms vrij duur, zodat handelaren alleen de noodzakelijke hoeveelheden bestelden. Turkse Murcott en Marokkaanse Nadorcott waren ook beschikbaar.

Citroenen
Spaanse Primofiori en Turkse Lama vormden de basis van het assortiment. Daarnaast was, met uitzondering van München, op alle markten Egyptische import beschikbaar, die behalve in Keulen vrij laag geprijsd was.

Bananen
Vraag en aanbod waren voldoende in evenwicht. Daardoor hadden handelaren zelden reden om hun eerdere vraag fundamenteel te wijzigen. Alleen München meldde lichte dalingen voor het topmerk.

Bloemkool
De belangrijkste Spaanse en Italiaanse zendingen werden voornamelijk aangevuld met Frans product. Belgische aanvoer was uitsluitend in Keulen, terwijl Turkse import volledig van de markt was verdwenen.

Sla
IJsbergsla kwam uitsluitend uit Spanje. Een wisselende kwaliteit leidde tot grote prijsverschillen in Berlijn. In Frankfurt stegen de prijzen naarmate de kwaliteit verbeterde. De afzet van gekleurde sla uit Frankrijk en Italië was relatief rustig.

Tomaten
In het segment cherrytomaten stond Italiaanse aanvoer aan de leiding, met Spaans en Nederlands aanbod op de tweede plaats. In het trostomatensegment waren grote volumes Spaanse, Turkse, Belgische en Nederlandse producten beschikbaar.

Groene paprika's
Spaanse partijen domineerden het toneel en hadden een monopolie in Keulen. Turkse partijen waren ook beschikbaar op de andere markten. In Frankfurt waren er zelfs gele paprika uit Turkije, die meestal slechts sporadisch en gedurende korte tijd beschikbaar zijn.

Bron: BLE

Publicatiedatum: