Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Fyffes verwacht solide 2024 ondanks diverse uitdagingen

Bananenteler Fyffes verwacht een goed seizoen, ondanks wereldwijde economische uitdagingen en klimaatissues. "Door onze investering in milieu- en sociale duurzaamheid zijn we klaar om te voldoen aan de verwachtingen van partners en klanten, vooral gezien de veranderende regelgeving in Europa", zegt Helge Sparsoe, CEO van Fyffes.


Biologische bananenoogst op een perceel van Fyffes nabij Guayaquil, Ecuador

Investeren in duurzaamheid helpt niet alleen bij het voldoen aan de regelgeving, maar sluit ook goed aan bij de bredere maatschappelijke en consumententrends richting milieuvriendelijke en sociaal verantwoorde praktijken, stelt Buckley. "Door ons op deze gebieden te concentreren, draagt Fyffes niet alleen bij aan het wereldwijde welzijn, maar versterkt het ook zijn positie als vooruitstrevend en innovatief bedrijf."

De huidige marktvraag en trends voor biologische en Fairtrade producten in Europa en andere belangrijke markten zijn verschoven sinds Covid. "We zien een focus op gezondheid en welzijn sinds Covid. Mensen willen meer groenten en fruit in hun maaltijden opnemen en ze willen onnodig afval of impact op het milieu vermijden. Groei bij Fyffes komt voort uit de toenemende vraag naar producten die verantwoord worden geteeld, ten voordele van gemeenschappen en het milieu. Het is goed gedocumenteerd dat de banaan, ons kernproduct, het perfecte product is. Het is het enige fruit met eiwitten, het heeft een zeer lage milieu-impact, vergeleken met vlees of zuivel, en het biedt de mogelijkheid om inkomsten te genereren in landen in Latijns-Amerika en Afrika", legt Sparsoe uit.


Biologische bananen in een magazijn van Fyffes nabij Guayaquil, Ecuador

Fyffes voert consumenten- en marktonderzoek uit in Noord-Amerika en Europa. Bananentelers in Zuid-Amerika werken hard om te zorgen dat er een eerlijkere prijs wordt betaald ten voordele van iedereen in de toeleveringsketen, vooral de telers en werknemers in de tropen, en ook om kopers te laten meewerken aan de gedeelde verantwoordelijkheid.

"Het marktonderzoek vertelt ons dat consumenten ethische en duurzame aankopen willen doen om de gemeenschappen waar hun producten worden geteeld te helpen. Ze zijn geïnteresseerd in merken die deze belofte nakomen. Ons consumentenonderzoek, dat van zeer recente datum is, vertelt ons dat consumenten de prijs die ze betalen voor bananen overschatten. Als ze wordt verteld wat ze hebben betaald, zijn ze bereid meer te betalen om ervoor te zorgen dat de telers en werknemers een beter levensonderhoud hebben", stelt Sparsoe.


Een werknemer inspecteert biologische bananentrossen in een magazijn van Fyffes nabij Guayaquil, Ecuador

"Hoewel de Europese Green Deal en andere milieu- en consumentenwetgeving een extra last leggen op de teeltlanden, heeft Fyffes de nieuwe wetgeving die voortvloeit uit de Green Deal omarmd", zegt Sparsoe. "We waren een van de eerste ondertekenaars van de EU-gedragscode voor verantwoorde handels- en marketingpraktijken op het gebied van voeding. Fyffes is het enige bedrijf in de sector dat drie jaar mensenrechten due diligence heeft voltooid en mensenrechtenrapporten heeft gepubliceerd waarin onze belangrijkste risico's en mitigatie op dat gebied worden uiteengezet. We hebben het meest ambitieuze broeikasgasdoel in de sector, in lijn met het Science Based Target-initiatief om de wereldwijde temperatuur beneden de 1,5 graden te houden, zoals overeengekomen in het klimaatakkoord van Parijs. We hebben een leiderschapsrol gespeeld in leefbare lonen, door oplossingen te bieden voor retailers die willen bijdragen aan het dichten van de leefloonkloof. Voor Fyffes is de Green Deal eerder een kans dan een uitdaging."

Fyffes heeft een aantal teeltlocaties in Midden-Amerika en Ecuador met een focus op bananenexport naar Europa. Ongeveer 11% van de wereldwijd verkochte Fairtrade-bananen zijn biologische bananen die via Fyffes worden verkocht. Dit vereist veel personeel dat heel toegewijd is. "De energie en toewijding van ons wereldwijde personeelsbestand is cruciaal. Betrokken en gemotiveerde werknemers zijn de sleutel tot positieve verandering en het bereiken van organisatiedoelen", besluit Sparsoe.

Fyffes is standhouder op de Fruit Logistica: hal 5.2, stand A30.

Voor meer informatie:
Pierre Terranova
Fyffes
Tel: +506 6467 8749 (Costa Rica)
pterranova@fyffes.com
www.fyffes.com

Publicatiedatum: