Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Satsuma versus clementine

"Tesco ontwikkelt met Spaanse en Marokkaanse telers nieuw citrusras"

De Britse supermarktketen Tesco introduceert een nieuwe easy peeler als antwoord op de dalende teelt van Satsuma's. De voorkeur van de Europese markt voor clementines heeft ertoe geleid dat Spaanse en Marokkaanse telers de teelt van Satsuma's hebben teruggeschroefd. Tesco is met deze telers gaan samenwerken om nieuwe easy peelersrassen te ontwikkelen.

Volgens Tesco stijgt de vraag naar deze citrusrassen bij Britse klanten. De nieuwe rassen Meiravit, Havva, Orit en Sigal bieden een langere houdbaarheid, minder pitten en resistentie tegen vroegtijdige greening. Ze hebben ook een levendige kleur en een sterker aroma. Tesco verwacht dat deze hybriden binnen tien jaar de clementines volledig kunnen vervangen.

James Cackett, technisch manager citrus bij Tesco, verklaarde de verschuiving in de teelt van Satsuma's naar clementines. "De oorzaak van dit alles is dat de Europese markt traditioneel de voorkeur gaf aan clementines, terwijl wij in het Verenigd Koninkrijk de voorkeur geven aan Satsuma's. Ongeveer 20 jaar geleden besloten Spaanse en Marokkaanse telers dat de Europese markt belangrijker voor hen was en dus begonnen veel telers de teelt van Satsuma te vervangen door clementines. Nu worden er veel minder Satsuma's aangeboden."

Hij voegde er verder aan toe dat het veredelingsprogramma voor nieuwe citrusrassen nu vruchten begint af te werpen. Dit is een onderdeel van een langlopend kwaliteitsverbeteringsprogramma waarbij Tesco samenwerkt met leveranciers en Spaanse en Marokkaanse telers om het perfecte fruit voor hun klanten te garanderen.

Bennie Smidt, hoofd agronomie bij AMT Fresh, lichtte het proces van het creƫren van nieuwe rassen uit en gaf aan dat het tot 20 jaar kan duren voordat een nieuw ras de markt in commerciƫle hoeveelheden bereikt.

Bron: mirror.co.uk

Publicatiedatum: