Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Oostenrijkse transporteur Johannes Matzhold GesmbH:

"We rekenen minimaal twee uur extra transporttijd in Duitsland"

In de zomer en winter is er een grote behoefte aan snel, betrouwbaar en flexibel koeltransport van seizoensgroenten en seizoensfruit. Het Oostenrijkse bedrijf Matzhold is sinds meer dan dertig jaar actief binnen deze sector en biedt de klanten een passende transportoplossing voor temperatuurgevoelige producten. Ondanks alle kennis die het bedrijf in huis heeft komt het bedrijf ook na meer dan dertig jaar ervaring nog voor bepaalde uitdagingen te staan.

Internationaal transport
Het bedrijf Johannes Matzhold beschikt over circa tien koelvoertuigen voor het verstransport. „Onze klanten zijn relatief verspreid en bevinden zich onder andere in Duitsland, Nederland, Italië en Spanje. De markt schommelt juist in de transportsector heel sterk: een kwart van onze transporten bestaat echter uit groenten en fruit en het leeuwendeel gaat naar handelaren die doorleveren of direct naar levensmiddelketens'', zegt Christian Trabass, afdelingsleider koeltransport.

Christian Trabass, afdelingsleider koeltransport

Het bedrijf heeft zich in de loop der jaren compleet gespecialiseerd op het mono-transport van temperatuurgevoelig groente en fruit. Dat wil zeggen dat opslag en koellogistiek niet tot hun dienstverlening hoort. Desalniettemin zijn er nog steeds veel problemen binnen de huidige transportbranche: onder andere tol en het gebrek aan vrachtwagenchauffeurs. „Met tol hebben we het hele jaar door te maken en wat betreft arbeidskrachten beschikken wij continu over voldoende vast personeel. Bovendien werken we met buitenlandse vrachtwagenchauffeurs, echter uitsluitend Sloveniërs. In Oostenrijk moeten we iedereen evenveel betalen, er is dus geen sprake van oneerlijke concurrentie. Bovendien hebben we ook geen voertuigen in het buitenland, alleen in het binnenland. We scoren niet met prijs en hoeveelheid, maar met kwaliteit. We zijn betrouwbaar, altijd bereikbaar en flexibel. Dat is volgens mij de reden waarom we ook na meer dan dertig jaar nog altijd op de markt bestaan.''

Uitdagingen voor de toekomst
Sinds het bedrijf meer dan dertig jaar geleden de zelfstandige bedrijfstak koeltransport oprichtte, waren er enkele interessante ontwikkelingen. Inmiddels staan er nauwkeurigere monitoring, loonafrekening via GPS en gedetailleerde trackingssystemen ter beschikking. Met name bij de koeling is er volgens Christian echter weinig veranderd. Want tijdens het transport is er geen eigen koelsysteem: „Dat wil zeggen dat de producten al gekoeld moeten zijn. We kunnen alleen de temperatuur tijdens het transport constant houden.''

Een grotere uitdaging zit echter in de huidige infrastructuur. „Hier in Oostenrijk is de situatie over het algemeen tevredenstellend, juist als we het met Duitsland vergelijken. We merken dat de infrastructuur daar over het algemeen steeds slechter wordt. Alleen in de regio rondom Berlijn en Leipzig heeft men de situatie nog enigermate onder controle. We plannen sowieso minstens twee uur bovenop ieder transport in Duitsland en ik denk ook dat deze ontwikkeling in de toekomst tot grote problemen zal leiden.''

Verdere informatie:
Johannes Matzhold GesmbH
Arndorf 72, 8181 Unterfladnitz, Austria
Tel: +43 (0)3178/5121
Fax: DW 21, office@matzhold.at
www.matzhold.at 

Publicatiedatum: