Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

VK: Twijfels bij voortbestaan Costcutter

VK: 48% online consumenten willen meer betalen voor snelle thuisbezorging
Bijna de helft (48%) van alle Britse online consumenten heeft aangegeven bereid te zijn meer te betalen voor thuisbezorging binnen het uur. Dit blijkt uit onderzoek van IGD. De resultaten van het onderzoek werden onlangs besproken tijdens de Digital Commerce, die door IGD werd gehouden. Het onderzoek laat zien wat voor een grote rol online retail in de toekomst gaat spelen. Binnen de groep ondervraagde consumenten waren verschillen te zien. Consumenten in Londen hadden bijvoorbeeld meer interesse in duurdere, maar snellere thuisbezorging. 54% van de Londenaren had hier interesse in, tegenover 49% van het midden en noorden van Engeland en 41% van Zuid-Engeland. 71% van de jongere consumenten van tussen de 18 en 24 jaar oud had interesse in snellere thuisbezorging, terwijl dit percentage bij 65+ers op 71% stond. Onder consumenten met een lager inkomen was 53% voor snellere en iets duurdere thuisbezorging, tegenover 43% van de consumenten met een hoger inkomen.
Bron: igd.com

Kaufland investeert meer in Australië
De Duitse retailer Kaufland gaat nog eens AU$60 miljoen (€37 miljoen) investeren in uitbreiding binnen de Australische markt. Het extra kapitaal wordt waarschijnlijk gebruikt bij het openen van een Australische hoofdkantoor en het opzetten van nieuwe filialen. Volgens Australische media worden de eerste twee winkels van Kaufland geopend in Kauflands fiscale jaar van 2019. In de aanloop hiernaartoe is het bedrijf bezig met het samenstellen van een managementteam en het organiseren van een leveringsketen en een logistiek netwerk.
Bron: retailanalysis.igd.com

Lotte Mart trekt zich terug uit Chinese markt
De Zuid-Koreaanse supermarktketen Lotte Mart zal naar verluid zich voor het einde van dit jaar volledig uit de Chinese markt terug trekken. Lotte Mart is lange tijd populair in China geweest. De keten werd in 2004 actief in de Chinese supermarktsector. In elf jaar tijd werden 112 retail vestigingen opgezet. Het bedrijf heeft inmiddels al 93 supermarkten in China van de hand gedaan. De overige winkels die nog niet zijn verkocht worden voor het einde van het jaar gesloten.
Bron: usa.chinadaily.com.cn

Frankrijk: Casino verkoopt vastgoed om schulden te verlichten
De Franse supermarktketen Casino gaat voor €180 miljoen aan vastgoed verkopen. Op deze manier wil het bedrijf schulden saneren, die eerder bij investeerders tot zorgen hadden geleid. Casino heeft een overeenkomst getekend met het bedrijf AG2R la Mondiale, dat veertien locaties van de Monoprix-keten over zal nemen. naast het bedrag van €180 miljoen is er bij de overeenkomst ook sprake van een jaarlijkse huur van €8,6 miljoen. De opbrengst van de overdracht moet voor januari 2019 in handen van Casino zijn.
Bron: uk.reuters.com

 

VK: Twijfels bij voortbestaan Costcutter
Het Britse financiële controleorgaan KPMG heeft ernstige twijfels bij het voortbestaan van Costcutter, als dit bedrijf nog verdere verliezen lijdt. Onlangs heeft Costcutter zijn officiële resultaten over het vorige jaar bekend gemaakt. De omzet nam in de periode van een jaar tot 31 december 2017 af van £622 miljoen tot £506 miljoen (van €705,1 miljoen tot €573,6 miljoen). Volgens KPMG is verdere financiële ondersteuning mogelijk vereist, als de voorgenomen verbeteringen bij Costco niet door zullen zetten. "De omstandigheden vormen een onzekerheid, die voor significante twijfel zorgt met betrekking tot het vermogen van de groep om voort te kunnen blijven bestaan," aldus een verklaring van KPMG. Volgens het controleorgaan leunt Costcutter nu voornamelijk op leningen van het moederbedrijf Bibby Line Group. Een woordvoerder van Costcutter erkent de zorgen van KPMG: "Door de veranderingen voor onze onderneming wegens het instorten van P&H, onze nieuwe leveringscontracten en de grotere onzekerheden binnen deze sector, geven de controleurs aan dat er zorgen zijn."
Source: betterretailing.com

Singapore: Lazada-klanten kunnen terecht bij 7-Eleven
Klanten van de in Singapore gevestigde online winkel Lazada kunnen vanaf nu hun bestellingen ophalen bij vestigingen van 7-Eleven. De nieuwe afhaaldienst is sinds 18 oktober beschikbaar bij 159 locaties van de buurtwinkelketen. Voor het einde van dit jaar wordt de dienst uitgebreid naar in totaal 350 vestigingen van 7-Eleven. De afhaaldienst wordt namens Lazada verzorgd door het bedrijf Ninja Van en is gratis. "Gezien de meeste inwoners in Singapore een 7-Eleven in hun buurt hebben zitten, geeft dit de consument een ongeëvenaard aantal locaties waar ze hun bestellingen af kunnen halen," aldus Lazada, Ninja Van en 7-Eleven in een gezamenlijk persbericht.
Bron: channelnewsasia.com

Russische e-commerce neemt met 170% toe
De sector voor e-commerce in Rusland is aan het groeien. Vorig jaar had deze sector een waarde van omgerekend €13,7 miljard. Dit jaar wordt de waarde geraamd op €17 miljard. Met 2023 zal de Russische online retailsector zijn uitgegroeid tot bijna €46 miljard. Dat betekent dat in de komende vijf jaar deze sector met 170% toe zal nemen. Deze prognose komt van een verslag van Morgan Stanley over e-commerce in Rusland. Volgens het verslag is Rusland de laatste grote markt in opkomst, die nog geen dominante online retailer heeft. Volgens Morgan Stanley bevindt Rusland zich echter op een kantelpunt. Er wordt verwacht dat rond 2020 er sprake zal zijn van een marktleider met een waarde van meer dan €8,5 miljard.
Bron: ecommercenews.eu

Australië: Aldi heeft promotiecampagne met kortingen
Aldi heeft onder de naam "No Pointless Points" een nieuwe promotiecampagne in Australië opgezet. De slogan luidt vertaald "Gewoon meer kortingen dan enige andere supermarkt". De campagne is bedoeld om Aldi zich meer te laten onderscheiden van de Australische concurrentie. De focus van de campagne ligt op lage prijzen, maar ook op het feit dat er geen sprake is van een apart klantenprogramma. Door de afwezigheid van een soortgelijk programma, kan de keten in vergelijking met concurrerende ketens zich beter richten op vaste lage prijzen. Ook heeft Aldi een online rekenmachine geïntroduceerd, waarmee consumenten kunnen berekenen hoeveel geld ze zouden moeten uitgeven om voor bepaalde beloningen via standaard klantenprogramma's in aanmerking te kunnen komen.
Bron: retailanalysis.igd.com

Australië: Amazon breidt uit met supermarktsegment
Amazon heeft in Australië het online aanbod uitgebreid met een supermarkt-assortiment. De nieuwe producten zijn te vinden in de nieuwe categorie Pantry Food & Drinks. Het assortiment bestaat uit levensmiddelen en dranken, zoals thee, snacks, ontbijtgranen, rijst en pasta. Ook is er een speciale sectie met populaire merken uit Australië. Het assortiment bevat in totaal meer dan 1.000 producten van 400 lokale en internationale leveranciers. Sinds het begin van Amazon in Australië is Pantry Food & Drinks de 27ste categorie die wordt geïntroduceerd.
Bron: retailanalysis.igd.com

VS: Online biologische supermarkt Thrive begint nieuw format
Thrive Market, een vier jaar oude online supermarkt dat gebruik maakt van lidmaatschappen en een focus op bio-producten, heeft onlangs een nieuw format geïntroduceerd. Het nieuwe format is gebaseerd op de winkels van Costco, maar bevatten uitsluitend gezonde producten. CEO Nick Green zag met medeoprichters Gunnar Lovelace en Sasha Siddartha mogelijkheden om gezonde levensmiddelen toegankelijker te maken voor consumenten uit de middenklasse. Deze groep consumenten vindt Whole Foods doorgaans te duur, maar wordt ook overdonderd door het steeds groter wordende aantal discountketens. Leden van Thrice betalen een jaarlijks bedrag voor lidmaatschap van $59,95 (€52) en krijgen zo kortingen van tussen de 25% en 50% op conventionele retailprijzen. Voor elke nieuwe abonnee die zich voor de dienst aanmeldt, geeft Thrive een gratis lidmaatschap weg aan een huishouden met een laag inkomen.
Bron: abcnews.go.com

VS: Sam’s Club breidt thuisbezorging via Instacart uit
Nadat de Sam's Club-afdeling van Walmart in februari van start ging met thuisbezorging door middel van het platform Instacart, wordt deze service nu verder uitgebreid. Instacart en Sam's Club maken met het einde van deze maand thuisbezorging mogelijk in 90 nieuwe markten. Met het einde van dit jaar moet de bezorgdienst bij bijna de helft van alle vestigingen van Sam's Club voor handen zijn. Consumenten kunnen zonder lidmaatschap bij de bezorgdienst terecht in bijna 1.000 nieuwe postcodegebieden en meer dan 100 nieuwe Sam's Club-locaties. Bestellingen kunnen binnen het uur worden afgeleverd. De bezorgdienst werd eerder met succes als pilot-programma ingezet in Dallas-Forth Worth en Austin in Texas en in San Diego en Los Angeles in Californië.
Bron: winsightgrocerybusiness.com

VS: Walmart opent hightech distributiecentrum in Shafter
Walmart gaat een nieuw geavanceerd distributiecentrum opzetten in Shafter, Californië. Het centrum gaat in de herfst van 2020 in bedrijf. Het wordt het eerste distributiecentrum van Walmart, waarin de hypermoderne technologie specifiek is gericht op verse AGF en diepvriesproducten. Door de nieuwe faciliteit worden zo'n 300 voltijdsbanen gecreëerd. 100 vacatures hiervan hebben een technologische achtergrond. Door het nieuwe distributiecentrum kan groente en fruit sneller naar Walmart-vestigingen worden verplaatst, waarbij het risico op schade zoals bij verpletterde aardbeien zoveel mogelijk wordt beperkt.
Bron: kget.com

Publicatiedatum: