Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Special Jaaroverzicht 1-15 mei

Slome scans en sympathieke Indiërs

In februari 2015 bespraken Dammis van der Staay, Rien Panneman en Marco Klein tijdens de Fruit Logistica in Berlijn de krappe behuizing van Fresh-Care Convenience. "De omzetontwikkelingen namen dusdanige vormen aan dat de fabriek te klein werd. Dan kun je gaan afwachten, een klantenstop afkondigen of gaan ondernemen", concludeerde Rien Panneman, afgelopen vrijdag. De Staay Food Group koos overtuigend voor het laatste en kocht een areaal van 32 hectare aan op het bedrijventerrein 'De Poort van Dronten'. Eind april werd de eerste paal geslagen.


Niet alleen financieel verbeterde de situatie bij The Greenery. Ook vanuit telers is er weer meer oog voor The Greenery, merkt Martina. Hij stelde het ambitieuze plan om het marktaandeel in de kasgroentensector te verdubbelen naar 30 procent. Van oudsher had het bedrijf een stevige voet aan de grond in dit deel van de sector. "In tomaten zijn we nog altijd de grootste," licht Steven toe. "In komkommers en paprika's hebben we veel verloren, maar we zien dat die trend ombuigt."



Eind april ging de grootste Belgische economische missie ooit naar India om deze nieuwe markt te verkennen en contacten te leggen. Er ging ook een kleine delegatie met mensen uit de AGF-sector mee, waaronder de directie van BelOrta en Jeroen Buyck van exportbedrijf Calsa. Zowel BelOrta als Calsa zijn te spreken over de missie en de sympathieke Indiƫrs. Volgens BelOrta heeft dit land veel meer potentie dan Canada.



De van oorsprong Zeeuwse broers Erik en Wim Waterman zijn de derde generatie binnen de familie in de uienhandel. Eind jaren '90 verlieten ze Zeeland voor Emmeloord. Hoewel dat toen nog een sprong in het diepe was, zijn ze nu blij met de keuze. In 2003 werd de nieuwbouw gerealiseerd op de huidige locatie. In 2012 volgde de tweede hal, vorig jaar gevolgd door nieuwe kantoorruimte. Inmiddels staan de broers op het punt om een derde hal van 7.000 m2 droogruimte en expeditie bij te bouwen.

G. Kramer & Zonen Beheer en Total Produce Nordic willen samen een nieuwe onderneming starten die uitsluitend actief zal zijn in Zweden, Denemarken, Noorwegen en Finland. De bedrijven hebben op 26 april 2016 de Autoriteit Consument & Markt (ACM) om toestemming gevraagd voor de joint venture die de naam Vezet Convenience Nordic AB zal krijgen.



Na bijna 30 jaar actief te zijn geweest bij La Place is Guido ten Hengel sinds februari niet meer in vaste dienst van de restaurantketen La Place. Van rayonleider, verantwoordelijk voor een aantal restaurants, via projectleider, verantwoordelijk voor alle nieuw- en verbouw van de restaurants, was Guido de laatste vijftien jaar verantwoordelijk voor de versinkoop. Hij zwaait het bedrijf echter nog niet volledig uit, want als zelfstandig ondernemer blijft hij nog twee dagen voor La Place actief.

In mei begon de consternatie bij importeurs over het scannen van containers in de Rotterdamse haven. Importeur Ron Jongejan sprak zijn verbazing uit over het scannen van containers op en rond de Rotterdamse haven. "Een voorbeeld: van de vijftien containers die we binnenkregen moesten er vijf worden gescand. De ene boot komt woensdagavond aan en een tweede donderdag, deze vertrekken donderdagavond en vrijdagmorgen. Vrijdag krijgen we een container vrij die we zelf mogen scannen (extern gelukkig). Regel is dat na 36 uur de douane de container vrijgeeft voor externe scan wat in de meeste gevallen gebeurt. Iedereen wijst naar elkaar maar iets oplossen doen ze niet. Ik vraag me ook af wat de Rotterdamse haven hiervan vindt? De andere containers gaan waarschijnlijk na het weekend vrij komen met de nodige extra kosten. Voor vijf keer overslag in het weekend praten we over circa 1.000 euro erbij. En we hebben dit nu wekelijks aan de hand, week in week uit. Helaas hebben we niet altijd de optie naar een andere haven te gaan."
Publicatiedatum: