Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Hans Driessen (Bayer) over meloenconcepten GalKia, Magenta en Fashion:

"Focus in veredeling op kleinere maten voor onze meloenconcepten"

Tholen - Bayer behoort tot de vijf grootste spelers in de wereldwijde meloenenveredeling. Wij zijn met name sterk vertegenwoordigd in de meloenenveredeling voor het Europese seizoen, maar voor Zuid-Amerika hebben we ook weer een belangrijk Galia-ras", vertelt Hans Driessen, Produce Chain Specialist voor de Nederlandse, Duitse en Belgische markt. Naast de basisvoorwaarden als houdbaarheid, smaak en resistentie is er de laatste jaren steeds meer aandacht voor een kleinere maatvoering van de meloenen.
 
"Huishoudens worden kleiner en mensen willen gemak. We bieden meloenenrassen aan in elk segment en hebben bijvoorbeeld in het Piel de Sapo-segment al kleinere rassen beschikbaar. Nu verschilt de meloenenconsumptie behoorlijk per land. Zo ligt de consumptie van Piel de Sapo-meloenen in Spanje erg hoog, maar blijft die in Noord-Europa ver achter. Daar zijn nog veel marketinginspanningen te verrichten", vertelt Hans. De afgelopen jaren heeft Bayer een drietal concepten in meloenen en watermeloenen geïntroduceerd.


Het Galkia-concept: minder derving.

GalKia
In het GalKia-concept heeft het veredelingsbedrijf Galia-rassen ondergebracht die geel kleuren zodra deze volledig rijp zijn. "Van de standaardrassen kun je in het veld moeilijk zien of de Galia-meloenen rijp zijn. Gevolg is dat 40% niet rijp wordt geoogst. Dit leidt uiteindelijk vaak tot een teleurstelling bij de consument die de Galia-meloen heeft gekocht", vervolgt Hans. "Wij hebben nu een gen gevonden dat de Galia geel laat verkleuren zodra deze rijp zijn. Hiermee levert de teler een goedsmakend product af en heeft de retailer minder derving in zijn winkel. We voeren dit GalKia-concept al een aantal jaren, maar nieuw is dat we meerdere rassen met deze eigenschap kunnen aanbieden, waardoor we het concept het volledige Spaanse seizoen van vroeg tot laat beschikbaar hebben."



Magenta
Een tweede meloenenlijn van Bayer is de Magenta-lijn voor Cantaloupe-meloenen. "We voeren verschillende Cantaloupe-rassen in deze lijn met een uitspringende, feloranje vruchtvleeskleur. Deze hebben we onder meer in Spanje, maar ook voor de telers in Sicilië beschikbaar. We zien dat deze eigenschap de consumptie van Cantaloupe-meloenen duidelijk stimuleert. Met name de verwerkende industrie is erg geïnteresseerd in deze meloen voor een opvallende kleur in de salademix. Het oog wil tenslotte ook wat", vertelt Hans.


Magenta: het oog wil ook wat.

Fashion
Last but not least heeft Bayer al jarenlang een samenwerking met Grupo AGF met de Fashion-watermeloenen. Deze 'seedless sugerbaby' rond de 5 kg wordt exclusief door Grupo AGF geteeld. "Deze groep is een mooi voorbeeld van een collectief dat succesvol investeert in de branding van een merk. De eigenschap van dit type willen we graag ook in kleinere maatvoeringen van onze meloenen krijgen en daar zijn we elke dag mee bezig", besluit Hans.


Fashion: 'seedless sugarbaby'.

Van 28 juni tot en met 8 juli toont Bayer in Murcia tijdens de demodagen haar volledige meloenenassortiment. Tevens wordt op 29 juni een event georganiseerd, waar onder meer bovengenoemde marktontwikkelingen centraal staan.

Voor meer informatie:
Hans Driessen
Bayer
Napoleonsweg 152
6083 AB Nunhem
Tel: +31 475 599 130
hans.driessen@bayer.com
www.bayer.com