Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Corné In de Boogaard, Verswinkel In de Bogaard

“Het directe contact met telers maakt de handel leuker”

Tholen - Achttien jaar en drie verbouwingen later is In de Bogaard in Dordrecht een bruisende mix van zowel b2b als b2c. "In het begin gingen we heel actief op zoek naar klanten, nu komen ze naar ons toe", vertelt eigenaar Corné In de Boogaard. Hoewel fruitmanden worden aangeboden, maakt In de Bogaard er niet veel reclame meer voor. "Het is heel bewerkelijk, meer een service, want je verdient er eigenlijk niets aan."

Corné In de Boogaard

Het b2b-gedeelte van In de Bogaard is goed voor twee derde van de omzet. "We zijn begonnen met het leveren van fruit aan een kinderdagverblijf, eigenlijk spontaan. Van daaruit is het steeds verder gegroeid." Bestellingen komen inmiddels de hele dag door binnen, veelal via telefoon of app. In de Bogaard levert werkfruit en maaltijden aan bedrijven, maar ook aan restaurants, lunchrooms en snackbars die verse fruitsap(mix)en friet afnemen.

De winkel lijdt daar niet onder. Die ziet er prachtig uit en heeft een duidelijke lokale stempel gekregen. "Zoveel mogelijk van onze producten komen rechtstreeks van telers, boeren en producenten uit de omgeving."

In de Bogaard is een totale verswinkel vol verse producten om zelf maaltijden klaar te maken, met allerlei kant-en-klare maaltijdopties en lekkernijen. Sinds de kaasboer uit het dorp vertrok, heeft In de Bogaard die functie overgenomen. Een slagersfunctie zou nog kunnen worden toegevoegd, maar niet zolang er nog een slagerij in de buurt zit. Corné: "Op zich zou ik dat wel leuk vinden, maar ik wil niet in iemands anders vaarwater zitten. Ik werk liever goed samen."

Daarom is Corné altijd op zoek naar pareltjes op de markt, met nadruk op lokale producten. Er is honing van de imker, melk van de lokale melkboer en de nieuwste aanwinst is Dordtse wijn. Ook haalt hij zoveel mogelijk aardappelen, groente, fruit in de buurt, waarbij aardappelen belangrijk zijn, ook voor b2b. "Het directe contact met telers maakt de handel leuker, omdat zij alles weten over hun producten. Als een aardappel niet goed bakt, weet de teler precies hoe dat komt."

Tijdens de laatste verbouwing in 2020 werd de winkeloppervlakte verdubbeld, waardoor ruimte kwam voor het steeds verder uitbreidende assortiment, en stapten ze over naar zelfbediening. "De verbouwing heeft het koopgedrag veranderd. Klanten zijn nu meer aan het winkelen, ze nemen langer de tijd om dingen te bekijken", vertelt Corné.

Maaltijden en eigen bereidingen zijn een belangrijk onderdeel geworden. Die lopen zo goed dat het een sport is om de koeltoonbank gevuld te houden. Er staan 26 mensen op de loonlijst, voornamelijk parttimers. "Personeel vinden is lastig. Daarom stellen we ons heel flexibel op. Het is mogelijk om bijvoorbeeld alleen tijdens schooluren bij ons te werken." Het runnen van zo'n onderneming is keihard werken, maar geeft energie. "Ik zie het niet als werk, het is een deel van mijn leven", besluit Corné.

Aardappelen van een lokale teler zijn populair bij consumenten als bij lokale bedrijven

Voor meer informatie:
Corné in de Boogaard
In de Bogaard Verswinkel
T: 06 22 81 86 33
cboogaard@indebogaardagf.nl
www.indebogaardagf.nl