Zespri heeft de start van het Europese verkoopseizoen met een week uitgesteld na de ontdekking van ongedierte in de vrachtruimen van haar eerste chartervaart naar Zeebrugge. Tijdens de standaardcontroleprocessen van Zespri werden muizen ontdekt in sommige delen van het schip.
Operationeel directeur van Zespri, Jason Te Brake, zegt dat Zespri de kwaliteit van het fruit ongelooflijk serieus neemt en heeft besloten het fruit in quarantaine te plaatsen terwijl de inspecties doorgaan. Fruit dat getroffen is, zal worden geïdentificeerd en vernietigd. Geen fruit zal worden vrijgegeven tenzij zowel Zespri als de relevante regelgevers vertrouwen hebben in de genomen maatregelen.
"We hebben een bewezen staat van dienst van meer dan 20 jaar in het leveren van alleen de hoogste kwaliteit en we hebben een merk opgebouwd waar mensen op vertrouwen. We zullen daar geen compromissen over sluiten. Dit is de eerste keer in ruim 20 jaar dat we dit probleem zijn tegengekomen. We hebben dit seizoen ondertussen al een aantal succesvolle aankomsten in andere markten gehad. We werken samen met onze scheepspartner en verzekeraars om de oorzaak te achterhalen en om aanvullende maatregelen te nemen om dit in de toekomst te voorkomen."
Te Brake zegt dat de start van het seizoen van Zespri in Europa, na een sterke start in Azië, nu met een week wordt uitgesteld. Een tweede chartervaartuig komt naar verwachting op zaterdag in Zeebrugge aan. Dat fruit zal een inspectieproces ondergaan voordat het aan klanten wordt vrijgegeven.
"We werken nu samen met onze klanten en onze distributiepartners om ervoor te zorgen dat we het Europese verkoopseizoen zo snel mogelijk kunnen starten om aan de sterke consumentenvraag te voldoen", stelt Te Brake.
Voor meer informatie:
Anna Cross
Zespri
Tel: +64 27 316 7777 (Nieuw-Zeeland)
anna.cross@zespri.com