Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

AGF per vliegtuig: kan dat tegenwoordig nog wel?

Tholen – Ondanks de groeiende vraag naar biologische producten, omdat deze minder belastend zijn voor het milieu, wint luchtvracht aan populariteit in de AGF-sector. “Ananas, mango’s en aardbeien die per vliegtuig zijn aangevoerd, liggen regelmatig in de supermarkt. Tientallen jaren geleden was aanvoer per vliegtuig zelfs een positieve communicatie die veelal werd gebruikt door retailers, vooral bij ananas”, vertelt Jan Prinsen van Belgian Fresh Food Institute. “We wisten toen niet beter, omdat we toen niet zo met het milieu bezig waren als nu. Dit veranderde in de jaren negentig toen er meer aandacht kwam voor het milieu. Als retailer werden we hierop aangesproken. Als voormalig directeur verse producten bij een Belgische retailer weet ik nog dat het ons toen gelukt is om voor alle fruitproducten een oplossing te vinden behalve voor passiefruit.”

‘’Waar is de logica?’’
“Hoe de situatie vandaag de dag bij de retailers is weet ik niet precies, maar het lijkt of er nu minder aandacht is voor het milieu. We mogen met een ‘vervuilende’ auto de binnenstad niet meer in, maar sommige fruit- en groentensoorten worden nog wel met het vliegtuig aangevoerd. Waar is de logica?”, vraagt Jan zich af. “Dit geldt met name voor biologische producten. Hoeveel biologische producten er nu al via luchtvracht worden vervoerd weet ik niet, maar gezien het succes van bio zullen er ongetwijfeld bio-producten in de schappen liggen die per vliegtuig zijn aangevoerd. Het product verliest hierdoor aan waarde, maar het tast ook de geloofwaardigheid van het keurmerk aan.”

Seizoenen
Doordat groenten en fruit bij de retailer tegenwoordig bijna jaarrond beschikbaar zijn, houden te weinig consumenten rekening met de seizoenen. “De seizoenen van groenten en fruit zouden beter gerespecteerd mogen worden en zeker in de bio-sector. Het is niet enkel te taak van de retailer om stil te staan bij alles wat het milieu negatief beïnvloed, maar ook wij als gebruikers zelf. Aandacht voor ons milieu wordt een ‘top item’ de komende jaren. Als volwassenen zal onze jeugd ons gaan verplichten om hier meer rekening meer te houden bij de aankoop van producten en met name groenten en fruit”, vervolgt Prinsen.

“Een oplossing zou kunnen zijn dat wanneer AGF-producten per vliegtuig zijn vervoerd dit duidelijk op de verpakking vermeld moet staan, zodat de klant dit weet en zelf kan kiezen of ze dit willen. Voor bio-producten wringt dit vervoersmiddel nog meer dan voor conventionele producten. De geloofwaardigheid van een keurmerk valt hierdoor weg. Wanneer ikzelf nu nog aankoopverantwoordelijke bij een retailer was, kregen de inkopers de taak om een manier te bedenken hoe dit anders zou kunnen. Als er geen alternatief voor luchtvracht mogelijk is, moet er een duidelijke reden zijn. We moeten deze kwestie ruimer maar ook willen bekijken voor onze toekomst, maar ook voor de toekomst van de generaties na ons”, besluit Jan.

Voor meer informatie:
Jan Prinsen
Belgian Fresh Food Institute
belgian.fresh.food.institute@gmail.com 
www.belgianfreshfoodinstitute.be