Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Sofie Vandereycken, Presa

“AGF laseren heeft toekomst ondanks de concurrentie met andere etiketteringsmethoden”

Tholen – “Een aantal jaren geleden introduceerden we de Solaris lasercodeermachine die met behulp van een CO2-laser een tekst of logo in AGF-producten brandt. We hebben erg veel vraag en interesse gehad van bedrijven, maar het was destijds nog wat vroeg om te concurreren met de bestaande manieren om te verpakken en etiketteren”, vertelt Sofie Vandereycken van Presa. “De instapkosten voor laseren liggen hoger dan bij bijvoorbeeld etiketteren, maar daarna blijven de kosten beperkt omdat je geen verbruiksgoederen nodig hebt en er bijna geen onderhoud nodig is. Tevens is het zo dat niet alle soorten groenten en fruit even geschikt zijn om te laseren. We hebben verschillende testen gedaan en de resultaten zijn dat AGF met een harde schil zich beter lenen om gelaserd te worden dan bijvoorbeeld een tomaat.”

Toekomst
Op de Interpom | Primeurs vakbeurs heeft Presa gemerkt dat de interesse in laseren toch blijft. “Het anti-plasticverhaal leeft momenteel ontzettend en misschien was de introductie van het laseren op dat moment iets te vroeg”, aldus Sofie. “Onlangs ben ik nog in een Delhaize supermarkt geweest waar ze een bio-laser hadden ingezet om pompoenen te laseren. Dit geeft wel aan dat het laseren iets is wat toekomst heeft.” Het laseren is erg product gerelateerd en het is belangrijk om per product te zien wat de invloed van laseren is. Belangrijk is te benadrukken dat laseren de smaak en de voedselveiligheid niet beïnvloeden. Het heeft enkel invloed op de houdbaarheid wanneer het product minder geschikt is.

Biologisch
“Hoewel er vanuit de hele AGF-markt interesse is in de laser, komt de meeste interesse uit de biologische hoek. Als bio-bedrijf wil je geloofwaardig overkomen en dan zijn verpakkingen vaak moeilijke punten. Laseren is hiervoor een erg goed alternatief en de mogelijkheden zijn hierin onbeperkt”, vervolgt Vandereycken. Naast laseren worden er in verpakkingsland ook naar andere mogelijkheden gezocht om van het plastic af te wijken. “Wij doen dit door alternatieven voor folies te zoeken. Toch heeft elk materiaal zijn eigen eigenschap en daarom bestaan er per geval verschillende alternatieven. Daarnaast rijst de vraag hoe de consument hiermee omgaat en of ze wel zien dat er een ander materiaal is gebruikt. Het is daarom goed om ook de consument bewust te maken en onderzoek te doen naar nieuwe verpakkingsmogelijkheden.”


Linx 10

Draagbare printer
In oktober heeft Presa op de Empack twee nieuwe machines geïntroduceerd, een draagbare Linx kleinkarakter inkjet printer voor beginnende bedrijven die willen automatiseren. Het is een draagbaar instapmodel van 11 kilo dat makkelijk te verplaatsen is. Het is ideaal voor bedrijven met bijvoorbeeld twee productielijnen waarop ze dit toestel alternerend kunnen inzetten naar gelang de codeernood. “Daarnaast hebben we een Leich & Mehl prijsweeg-etiketteermachine op de markt gebracht die het label aanbrengt met de prijs en gewicht erop. Deze machine is erg geschikt voor schaaltjes fruit en groenten, maar ook convenience producten zoals bereide maaltijden. Het is ook een snelle machine die erg geschikt is voor grote productielijnen”, besluit Sofie.


Leich & Mehl, model PAW 2000-S

Voor meer informatie:
Presa
Brusselsesteenweg 558
3090 Overijse (België)
+32 (0)2/657 02 22
marketing@presa.com  
www.presa.com