Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Havensysteem Portbase is klaar voor de brexit

Hoe de brexit er precies uit gaat zien, blijft onzeker. In de haven bereiden dan ook alle diensten zich nog steeds voor op het vervelendste scenario: een no deal brexit. Het Port Community Systeem van Portbase speelt daarbij een centrale rol.

In hartje Rotterdam is Portbase gevestigd, de organisatie die het digitale platform voor de Nederlandse havens levert. Wie handel drijft met het Verenigd Koninkrijk zal na de brexit met douaneformaliteiten en dus Portbase te maken krijgen. De organisatie, waarvan het Havenbedrijf Rotterdam en het Havenbedrijf Amsterdam aandeelhouder zijn, zorgt voor datadeling tussen bedrijven en informatie-uitwisseling met overheden zoals de douane. Zodra de brexit een feit is, zullen ook de ferrydiensten aansluiten.

Geautomatiseerd
“Wij zijn klaar voor een eventuele no deal brexit op 29 maart”, vertelt Marty van Pelt, manager Business Relations & Communications. “Bij alle vormen van brexit komen er douaneformaliteiten kijken bij de handel met het VK. De aard van die douaneprocessen is niet nieuw. In Rotterdam worden elf miljoen containers per jaar verscheept. De douaneprocessen zijn vrijwel volledig geautomatiseerd. Op het moment dat een container richting een terminal gaat, zijn alle ‘papieren’ al geregeld. Het meeste werk zit bij export of import aan het begin en einde van het logistieke proces.”

Het doemscenario dat verkeersstromen in de haven vastlopen vanwege de no deal brexit wordt volgens Marty in ieder geval niet veroorzaakt door douaneformaliteiten. “Containers die met short sea naar het VK worden vervoerd, zullen bijvoorbeeld hetzelfde behandeld worden als de containers nu uit andere derde landen. Daar zijn we technisch klaar voor. De grootste uitdaging zat in de ferry’s, want dat was voor ons een volledig nieuw proces. Die logistieke ketens lopen heel anders.”

De ‘ferryketen’
“We hebben de hele ferryketen uitgeplozen en gekeken hoe we die kunnen bedienen, gebaseerd op bestaande oplossingen. Eind maart hebben wij het zogenoemde minimal viable product af, waarmee we klaar zijn voor het efficiënt afhandelen van de douaneformaliteiten aan de grens. Bedrijven, de douane, ferrydiensten en andere ketenpartners kunnen dan gebruikmaken van het platform. Optimalisatie en verdere uitbouw van de dienstverlening vindt hierna gefaseerd plaats.”

Het doel van alle partijen die met de brexit te maken hebben, zoals de douane, Portbase, de ferrymaatschappijen en belangenorganisaties waaronder onze vereniging, was om ervoor te zorgen dat na de brexit douaneformaliteiten geen belemmeringen vormen. Marty: “De ferrymaatschappijen wilden één centrale ingang zodat ze niet op verschillende manieren informatie aangereikt zouden krijgen. Dat is Portbase geworden. Expediteurs of bedrijven die zelf aangifte doen, moeten straks het exportdocument klaarzetten in Portbase. Naast het documentnummer kan daar ook een boekingsnummer en het trailernummer worden ingevoerd. Bij de ferrymaatschappij weten ze dan bij aankomst om wie het gaat en dat aan de douaneformaliteiten is voldaan. Dit kunnen zij opnieuw gebruiken voor hun eigen douaneverplichtingen.”

Harde afspraken
Vrachtauto’s met ladingen die niet van tevoren zijn aangemeld via Portbase mogen de ferry niet op. “Dat is een harde afspraak waarvan het doel is om het oponthoud voor bedrijven die het vooraf goed hebben geregeld tot een minimum te beperken”, aldus van Pelt. “Daarnaast hebben we met de douane afgesproken dat als een vrachtauto gecontroleerd moet worden, dit binnen een paar minuten na aankomst bij de ferry gemeld moet worden. De ratio van controles is erg laag, dus ik verwacht niet dat dit tot enorme taferelen gaat leiden bij de ferry’s.”

Toch heeft Marty nog wel wat zorgen. “Hoe kunnen we al die 35.000 bedrijven goed informeren? En hoe bereiken we Duitsland, Polen en de rest van het achterland om uit te leggen welke afspraken zij moeten maken met hun ketenpartners en hoe ze zich moeten aanmelden als ze via Rotterdam naar het VK willen met hun goederen? Dat is belangrijk, want van alles wat er richting het VK gaat komt maar veertig procent uit ons land.”

Verladers die nog niet werken met Portbase en handelen met het VK moeten volgens Marty snel in actie komen. “De aansluitkosten zijn 250 euro. Nu hebben we nog tijd om bijvoorbeeld partijen aan te sluiten op een webdienst en grotere partijen te helpen met de implementatie in de bedrijfssoftware en het testen. In maart hebben we die tijd waarschijnlijk niet meer.”

Voorbereiden
Het is nodig om voorbereidingen op de aankomende brexit te treffen, stelt Evofenedex. "Met de tips uit onze whitepaper 'Brexit – veertig acties om vandaag mee te starten’ voorkom je dat straks je bedrijfsvoering in het honderd loopt. Via ons brexit-dossier en de website www.getreadyforbrexit.eu is meer informatie te vinden over hoe je je als bedrijf kunt voorbereiden op de brexit en wat je alvast kunt regelen. Daarnaast is onze brexitdesk bereikbaar op 079 346 7346 of brexitdesk@evofenedex.nl", aldus Evofenedex.

Bron: Evofenedex

Publicatiedatum: